Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Nja, jag tror att jag förstår! Om jag kopplar direkt till batteriet räcker det då att ta bort säkringen då till den gamla?Hej igen, det beror lite på bil och årsmodell.... Men i princip så bör man ladda till samma ställe som dina laddkablar nu går till, för att om du sätter en laddare vid batteriet och kopplar den direkt till batteriet så kommer inte displayens information om laddning, laddstatus på batteribanken m.m. att fungera för du har väl troligen i alla fall en viss sådan info nu.
Sedan beror det på hur många Amp. du har tänkt dig i nya laddaren. Du skulle nog kanske behöva kraftigare 12V kablar mellan laddaren och till punkten som de nu går till, i alla fall 2x 4.5 eller 6 kvadrat.
Sedan bör man även kolla upp om laddningen nu är säkrad på vägen så den säkringen pallar med nya laddströmmen.
Men.... Om du helt skippar den gamla displayen m.m. och kanske har så du kan läsa av det nya batteriets status direkt i en app så kan du ju köra din variant med laddaren vid/direkt till batteriet och helt strunta i bilens "avläsning" då allt in och ut ur batteriet blir avläst ändå.
Det finns ju även varianten att koppla in en eftermarknadsavläsning till batteriet/laddning med egen display som man också får bra och mycket info från.
I alla dessa fall så koppla bort den gamla laddaren så den inte funkar längre för den kan lura avkänningen på en ny laddare om den står och "småmöljer" i bakgrunden.
M.v.h. JANKRO.
Ps. såg nu att du skrev DC/DC under stolen.. kommer med tillägg snart........
Tillägg.
Hmm. Egentligen så gäller det jag skrev ovan. Det beror på om du skall ha bilens display att stämma eller inte. Om den displayen skall stämma så skall även den kontrollerade strömmen från DC/DC laddaren gå in där generatorströmmen nu går in så den kommer med i beräkningen på in och ut ur batteribanken.
Men om batteriet kan läsas av med en app eller egen display så kan du sätta den vid batteriet eller använda en eftermarknadsmätare som läser av ut och in direkt vid batteriet och som sagt strunta i originaldisplayen i bilen.
Det kan vara en fördel att koppla båda nya laddarna direkt till batteriet i stället för att laddströmmen skall gå flera meter i omvägar i originalsladdarna. Nackdelen är bara att originalavläsningen inte stämmer alls längre.
Hoppas det inte blev för rörigt för min miss.
Om det hade varit så enkelt bara men jag måste ju ha ström till den nya laddaren.Du trycker in den svarta knappen nere till höger så kopplas laddaren från.
Så enkelt är det att koppla från den gamla laddaren,den nya hade jag kopplat direkt på batterierna, jag har samma laddare och att koppla den ny på elblocket är möjligt, med svårt att komma åt kablarna, dessutom enkelt att återställa när jag säljer bilen.Om det hade varit så enkelt bara men jag måste ju ha ström till den nya laddaren.
Var tar du strömmen till den nya laddaren?Så enkelt är det att koppla från den gamla laddaren,den nya hade jag kopplat direkt på batterierna, jag har samma laddare och att koppla den ny på elblocket är möjligt, med svårt att komma åt kablarna, dessutom enkelt att återställa när jag säljer bilen.
Har dragit kabel från ett eluttag i bodelen,lätt åtkomligt på min bil,monterat ett nytt uttag i dubbelgolvet där laddaren sitter.Var tar du strömmen till den nya laddaren?
Ok! Jag har inget uttag i närheten men man kanske kan gå in där huvudsäkringarna sitter. Det är i samma utrymme som jag ska ha laddaren. Men hur stor laddare tror du jag kan ha så att det inte påverkar nåt annat eller det kanske inte har nån betydelse när jag kopplar direkt på batteriet. Va tror du?Har dragit kabel från ett eluttag i bodelen,lätt åtkomligt på min bil,monterat ett nytt uttag i dubbelgolvet där laddaren sitter.
Ok! Fungerar allt som innan även att bilbatteriet tar laddning när du står på el?Så här gjorde jag när laddaren började överladda.Visa bilaga 226655
Jag monterade av original laddaren på 16a.
Sågade sedan upp hålet i väggen i mellan golvet och satte in en väggkontakt på 220volts sladden.
Och monterade in en Dometic 1235 laddare på 35a och drog nya laddkablar direkt till batteriet.
Och kopplade in stickkontakten.Visa bilaga 226654
Batteriet får nu laddning via de nya kablarna och elcentralen 12 volt via de gamla laddkablarna från batteriet.
Jag fick också se till att laddarens fläkt fick möjligheter att få kylluft i mellangolvet.
De gamla laddkablarna mellan laddare och central ligger kvar och används inte. Men kan kopplas in i framtiden.
Detta har fungerat i 5 år nu utan problem.
Krister
Om du ser på fotot så finns det en mindre röd o svart kabel från laddaren. Den går till startbatteriet för underhållsladdning ca 2a.Ok! Fungerar allt som innan även att bilbatteriet tar laddning när du står på el?