Sv: 2011-11-28, Leveransbestämmelser för husbilar och husvagnar
Mycket skrik och litet ull, sa bonden när han klippte grisen!
Det är många ord, paragrafer och detaljer om enkla situationer. Säkert bra i sin helhet, men ändå knappast heltäckande om det vill sig illa. Som i det kända "Sållet"-fallet när många i många länder fick en hb levererad av årsmodell -07, där vattnet mot vindrutan strömmade ner och in under vindrutans nedre gummilist in i motorrummet, där det blev stående på platser, där det kunde förorsaka allvarliga skador.
Vissa försäljare kände ansvar för det hela och hjälpte sina köpare till en lösning. Andra gjorde det INTE, däribland den jag köpte bilen av, CODAT i Fritsla. De hänvisade helt enkelt till FIAT och den organisationen valde att inta attityden DETTA ÄR INGET FEL men redan fr o m årsmodell -08 så hade de gjort om konstruktionen!
Där stod vi många köpare utan att någon kände ansvar och man fick lösa problemet bäst man kunde själv.
Denna nya överenskommelsen 2011 / 4 har enl min uppfattning kvar ovan nämnda brist, nämligen innebörden av Felansvar som behandlas i punkt 8 / sid 4/7 resp i punkt 1 i bilaga 2 sid 1/3:
Tillämplighet och giltighetstid
I samband med köpet lämnas denna garanti av det företag som sålt husbilen till köparen. Garantin avser ny hb . . . . . med undantag för sådan utrustning för vilken särskild garanti gäller.
Innebörden av denna skrivning var och är väl oförändrat, att man därmed avser bl a allt vad chassie, motor och drivlina tillverkat av Fiat beträffar.
Att en säljare, som mottagit mina pengar vid köpet, ska kunna avfärda en kund med ja, det där får du ta upp med Fiat, det är inget som vi kan göra något åt osv är enligt min mening oacceptabelt!
Ted S