• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2011-11-28, Leveransbestämmelser för husbilar och husvagnar

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Om alla säljare och kunder följer denna existerande överenskommelse, så kanske det underlättar när det uppdagas problem på inköpta husbilar och husvagnar.
 

Bilagor

  • kov_BÖ_2011_04_Husvagnsbranschens_Riksförbund.pdf
    5,3 MB · Visningar: 147
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 2011-11-28, Leveransbestämmelser för husbilar och husvagnar

Mycket skrik och litet ull, sa bonden när han klippte grisen!

Det är många ord, paragrafer och detaljer om enkla situationer. Säkert bra i sin helhet, men ändå knappast heltäckande om det vill sig illa. Som i det kända "Sållet"-fallet när många i många länder fick en hb levererad av årsmodell -07, där vattnet mot vindrutan strömmade ner och in under vindrutans nedre gummilist in i motorrummet, där det blev stående på platser, där det kunde förorsaka allvarliga skador.

Vissa försäljare kände ansvar för det hela och hjälpte sina köpare till en lösning. Andra gjorde det INTE, däribland den jag köpte bilen av, CODAT i Fritsla. De hänvisade helt enkelt till FIAT och den organisationen valde att inta attityden DETTA ÄR INGET FEL men redan fr o m årsmodell -08 så hade de gjort om konstruktionen!

Där stod vi många köpare utan att någon kände ansvar och man fick lösa problemet bäst man kunde själv.

Denna nya överenskommelsen 2011 / 4 har enl min uppfattning kvar ovan nämnda brist, nämligen innebörden av Felansvar som behandlas i punkt 8 / sid 4/7 resp i punkt 1 i bilaga 2 sid 1/3:

Tillämplighet och giltighetstid

I samband med köpet lämnas denna garanti av det företag som sålt husbilen till köparen. Garantin avser ny hb . . . . . med undantag för sådan utrustning för vilken särskild garanti gäller.

Innebörden av denna skrivning var och är väl oförändrat, att man därmed avser bl a allt vad chassie, motor och drivlina tillverkat av Fiat beträffar.

Att en säljare, som mottagit mina pengar vid köpet, ska kunna avfärda en kund med ja, det där får du ta upp med Fiat, det är inget som vi kan göra något åt osv är enligt min mening oacceptabelt!

Ted S
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 2011-11-28, Leveransbestämmelser för husbilar och husvagnar

Jag förvånas över att detta ämne inte skapar fler kommentarer och intresse med tanke på hur många trådar som funnits på forumet rörande stor besvikelse hos köpare av bilar när och problem konstaterats.

Kanske har de flesta sådana fall rört sig om direktimporterade bilar och där denna typ av leveransbestämmelser inte har så stor giltighet?

Jag vidhåller dock min övertygelse att konsumenter / köpare av husbilar och husvagnar behöver ett starkare skydd mot de betydligt mäktigare motpartners man har i en ev konflikt. I synnerhet gäller detta när säljaren, som tagit emot mina pengar, så enkelt bara kan hänvisa till annan part och helt enkelt lämna sin kund utan stöd. I mitt fall gällde det FIAT-organisationen, och jag hade inte köpt någon bil av FIAT.

Jag anser att en stor organisation som HBK på lämpligt och påtagligt sätt ska engagera sig i den här typen av frågor, helst i gott samarbete med andra organisationer inom branschen. En husbil är en komplicerad produkt och en större investering för vanligt folk och i synnerhet när man köper sin första hb saknar man ju erfarenhet om hur funktionen är och ska vara i diverse utrustningar.

Vid köp av personbilar har ju branschen helt andra och bättre principer till skydd för konsumenten.
 
Toppen