Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det gör vi alltid i Sverige!
Efter 7000 mil skar dieselpumpen på vår fiat ducato 2,8 tdi 2000..
jag var lite otydlig,jag började blanda i 2 takts olja efter att min pump skar naturligvis,det var den rekommendation jag fickBerodde det på oljan??
Kjell
Hej.
Jag har också blandat syntetisk olja med diesel olja och haft det i en flaska över en månad utan att de separerade.Men som Du säger moderna diesel motorer är helt olik gamla motorer så man skall nog vara försiktig med tillsatser.Men en gammal "hederlig dieselmotor"kan nog behöva litet extra smörjning.
Mvh Jan-E
Wizard hur många procent olja hällde du på??
Jag har en Fiat -97 2.5 tdi
Är den gammal?
Kan det finnas självrengörande partikelfilter i den tro?
Hej THej Wizard
Du behöver inte ifrågasätta inlägget med att tvåtaktsolja skiktar sig med diesel.
Jag hade en genomskinlig flaska i garaget med diesel blandat med tvåtaktsolja och den skiktade sig tydligt i flaskan efter en tid.
Din referens att din traktor/båt mår bra av inblandning av tvåtaktsolja har ingen koppling till en modern Comand Railmotor utrustad med självrengörande partikelfilter. ( Hur kollade du upp detta att det inte skiktade sig i din traktortank, kan man undra. )
Fiat/Iveco ha nyligen infört ett krav vid service att motoroljan måste uppfylla klassificeringen C2 för bilar utrustade med självrengörande partikelfilter, detta för att garanti skall gälla.
Det har visat sig att vissa standard oljor förbränns inte bort som det är tänkt utan slaggar igen partikelfiltret för gott.
Med denne lärdom av känslighet så laborerar man inte med egna tillsatser i dieseln, på sikt kan det kosta ett nytt självrengörande filter på så där 20 000:- kronor.
T
thunder69
Du har inget partikelfilter eller common raildiesel i din -97, common raildieslar i Fiat kommer först 2002 och partikelfilter långt senare 2007c:a. Uppgifterna kommer från googlande på husbilsklubbens hemsida. Oljebyte växellåda, 2007
m.fl. Beträffande blandning 2-taktsolja med dieselolja så skrev jag i mitt tidigare inlägg att det är viktigt att skilja på 2-taktsolja och 2-taktsolja eftersom dessa har olika blandningsförutsättningar utombordsoljan är bättre på att blanda sig med dieseloljan än andra 2-taktsoljor t.ex för motorsågar därav kan det bli olika resultat om man gör skiktningsexperiment beroende på vilken typ man använt.
/Åke