• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 gånger har jag fått P böter

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: 2 gånger har jag fått P böter

Om man går in på parkeringslagsstiftningen så står det. Alla hjulen skall vara innanför rutan. Det står inget om överhäng. Men det står även att kommunerna kan ha olika regler. När jag kom till Göteborg så hade jag stora problem att hitta parkeringsplats. Det var fullt överallt. Men vid Valhallabadet fanns det. Jag brukar också parkera med överhänget över gräset. Men där gick det inte. För där var det parkeringar som låg längst efter gräskanten. Så det jag borde ha gjort var att strunta i att parkera och åkt utanför stan. Men det är lätt att vara efterklok

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023

Nu har vi en lång husbil (7 m) och det medför parkeringsproblem. Finns det möjlighet att stå över två rutor så är det helt OK för mig och jag betalar dubbelt. Problemet är ju att hitta en plats. I Göteborg är det ett h--vete att hitta en plats för en personbil. Innan man blir arg på parkeringsproblemen i Göteborg kanske vi skall tänka efter varför vi vill ha parkeringsplats där. Varför stanna i Göteborg? Det måste väl bero på att vi vill uppleva något som vi sett eller hört. Jag tror att den gamla regeln gäller som säger att : Man får ta seden dit man kommer. I Göteborg är det ett helvete att parkera hela året, även när det inte är turistsäsong. Åker du till Götet får du räkna med parkeringsproblem. Det finns underbara ställen lite utanför stan där vi husbilsägare får ut mer av vistelsen än att stå inne i centrum. Om jag åker till Jockmock så kan jag väl inte räkna med att få plats presis i centrum. Ju större stad, ju större centrum. Vill vi till en plats åker vi väl dit även om det blir lite jobbigt.

Trots alla parkeringsproblem så hälsar jag alla goa HBK:are välkomna till Göteborg. Vi har underbara ställen utanför stan. Det går bussar in till centrum. Hör av dig om du vill ha tips på övernattningsställen.

Om inte jag kan hjälpa dig så har vi ju han (Kurtan) på berget som har koll på vädret för alla HBK:are.

Hjärtliga hälsningar
Bonzos Sven-Åke

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Bonzo
Det vore jättebra om du la ut var man finner bra ställen att stå på. För som turist är det inte lätt att finna dessa. Ps det är inga problem att finna plats mitt i Jokkmokk. Men inte under vintermarknaden

Senast ändrad:

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023

Tack för snabbt svar Peter! Jag svarade på det som några förfärade sig över. Varför skall man in i Göteborg när vi har ett så vackert land? Jag åker hellre till Jockmock än till Göteborg för min del.

Grejen va varför alla vill in i Götet och inte kan parkera. Om det inte finns parkeringar för dom som bor i närområdet blir det ju svårt att klara turisterna. Vi tycker det är Skittråkigt och undrar varför så många vill till Götet närdet finns så mycket mer i landet att besöka.

Jag blir väl betraktad som svikare när jag ber folk ATT STANNA UTANÖR STAN men det finns fina ställen i alla riktningar utanför stan.

Välkomna till Göteborgsområdet!

Kerstin, Sven-Åke & Bonzo

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vi brukar stå antingen på Heden vid Exercishuset där överhänget kan gå ut över en mycket bred gångbana eller vid Pustervik mitt emot Feskekörka, på andra sidan vallgraven. Där går det att backa in och få överhänget över en stensatt yta.

Båda ställena kör vi till sent på kvällen/tidig natt. Detta är något som vi alltid gör när vi skall in i centrala delarna av en stad. Då brukar det gå bra att hitta platser. Det gäller bara att tänka sig för inför beräknad avfärd så att det gåt att komma ut om parkeringen skulle bli full på dagen.

F

F.d. 52943

Guest

Har lagt ut en parkering i Landvetter bland ställplatserna. Har dock inte kollat med kommunen om hur dom ser på övernattning i Husbil - ska göra det och återkomma.

Ligger naturskönt vid badplats nära villaområde avskilt från trafik - ingen som helst service dock.

Ett par hundra meters promenad till Landvetter centrum med expressbuss till Göteborgs centrum varje havltimma (eller oftare i rusningstid). Bussen tar ca 15 min till Korsvägen / Liseberg - lite mer i rusningstid.

Sök bland ställplatser i Härryda kommun.

Ring gärna så bjuder vi på lite tjöt och en kopp kaffe eller ett glas vin om vi är hemma - bor inom gångavstånd. Se vår profil för telnr.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest

Det har sagts tidigare här på vår site, men det kan upprepas att Göteborg uppenbarligen har valt en husbilsfientlig inställning.

Titta bara på stans turistwebsite.
Fortfarande finns inte husbil som sökbegrepp, att välja. Men kåta finns....

Undrar om siteansvarige vet var man befinner sig. I Lappland ?
En utmärkt camping i södra delarna finns inte med som alternativ - varför, jo den ligger i
Mölndal.

Tur att man bor på rätt sida om Hallandsgränsen....

ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1082

Guest

Hej Peter! Bra att du tog foto på personbilarna som stog galet. Jag har ju också husbil men står sällan på p-platser. Hoppas att det inte missförståss(hmmmmm stavas det så)det jag skriver!!

Hej Stefan!
Din Svensklärare kanske stammade,skämt åsido är ni hemma nu igen frågas.

Lennart:):):)

F

F.d. 52943

Guest

Försökt nå Turistchefen i Härryda men var för sent ute - hon har gått på semester.
Återkommer mycket senare.

Dock verkar det inte finnas något i lokal ordningsstadga eller lokala trafikföreskrifter som skulle hindra övernattning. Det verkar vara ett utmärkt ställe att stanna på för Göteborgsbesök. Naturskönt, lugnt och avskilt och nära till bra och täta kommunikationer med Liseberg / Cenrum.

F

F.d. 53498

Guest

Nu är det inte lastbilar vi parkerar utan personbil klass 2. Såvitt jag förstår har det inte varit förbud att parkera personbil på platsen. Se till att alla hjulen står innanför så bör du vinna om du klagar på böterna. P platsen är avsedd för personbil, du har parkerat personbil av det lite större slaget Uppenbart är det fel på platsen och inte dig.

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Hej Peter!
Jag har idag varit i kontakt med Trafiknämnden i Gbg och där säger man att, alla hjulen skall stå innanför markerad ruta vilket du också gjorde, Man skall även stå så att man inte utgör fara eller hinder för andra. Där kan man ju tänka sig att det faller, men den jag pratade sa också att du skall ringa och prata med parkeringskontoret och det lät på henne som att det skulle lösa sig och få igenom en överklagan. Det kan ju vara bra om du gör detta och sedan meddelar i denna tråd hur det har gått för dig.

Lycka till mvh Stefan.

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest

Ja har aldrig hört att Stefan har stammmmmmat eller talat kaklänges/ Aprillio på Er /kurt

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Tack stefan för ditt engagemang. Var tidigare i kontakt med Trafikkontoret i Göteborg. Då talade de bara om att "Alla fyra hjulen skall rymmas inom parkeringsplatsen". Överhänget nämdes inte. Skall ringa dom i morgon. Kommer du ihåg vem du talade med? Var det med Trafikkontoret? Måste även tacka en gång till. Vilka schysta människor det finns. Tack Stefan

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Peter!
Du skall inte ringa till Trafiknämnden utan i stället till Parkeringskontoret, det står nog på boten tror jag. Jag glömde vad hon hette men det kan jag ta reda på om du vill.
mvh Stefan

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Okey. Tack än en gång. Du behöver inte ta reda på vad hon heter. Ringer och är norrlänskt trevlig
Ha det

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Nu fick jag svaret på min överklagan.

Hej!
Vi har beslutat att avskriva er kontrollavgift.

Återbelning av avgiften kommer att ske snarast.

Med vänlig hälsning
Isabella Good

Bigge

HBK in Memoriam
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4

Grattis!
För att underlätta för våra medlemmar så har vi under varje kommun lagt in information om hur man hittar kommunens ordningsföreskrifter, i de fall de finns tillgängliga på webben. I alla andra fall är ordningsföreskrifterna efterskickade och inskrivna för de kommuner som har ordningsföreskrifter, det är några kommuner som inte har några ordningsföreskrifter. Jag hoppas att ni kan utnyttja denna information.

Under Husbilsplatser Göteborg har vi lagt in en hänvisning till stadens Ordningsföreskrift som tyvärr var fel, jag har nu ändrat den. På Göteborgs webbsida om parkering som ligger under Resor & Trafik Parkering - Göteborgs Stad finns det oxå en hänvisning till Vägverkets broschyr "Stanna och parkera": http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1600/88517_stanna_och_parkera_utg_6.pdf
Även den länken är nu inlagd.

Under rubriken Trafikregler och LTF beskrivs det vilka lokala trafikregler och föreskrifter som gäller. När det gäller Lokala regler och föreskrifter skriver man att det finns omkring 8000 LTF (Lokala trafikföreskrifter) och att dess finns tillgängliga i en liggare och att de inte ännu är tillgängliga för allmän sökning,
ett särtryck finns för avhämtning på trafikkontoret.

Bigge

Toppen