• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 gånger har jag fått P böter

F

F.d. 5898

Guest
Sv: 2 gånger har jag fått P böter

Jag håller helt och hållet med Maja o Stefan...
Vad skulle du själv tycka om du äger parkeringsplatsen
säg att det är 100 platser och det står 50 husbilar på dem hela tiden det blir bara 50% klirr i kassan....

Men som husbilsägare kan jag ju även hålla med om att hjulen måste stå innanför.
Dock så är min egen 7 meter så med överhäng tar även jag upp 2 platser , men har hittils endast betalat för 1.

Detta kanske vore något för parkeringsbolagen att tänka på.
Jag har endast sett skyltar med husbilsparkering förbjuden och ingen "endast avsett för husbilarf"
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 2 gånger har jag fått P böter

Hej i Grebbestad mitt för ICA finns en stor parkeringsplats, och närmast ICA finns en parkering avsedd för husbilar (många platser), visserligen max 4 timmar, men ändå, och det finns gott om plats för bilar med överhäng!
Det står på en särskild skylt "för husbilar"!
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: 2 gånger har jag fått P böter

Grattis till att du fick rätt och inte la dig platt på marken som andra på sidan föreslår.

Ni som tycker att vi som parkerar en stor personbil t.ex. PB 2 skall betala 2 platser, tycker ni då i överensstämmelse med det att när jag parkerar en liten bil t.ex en Smart skall jag bara betala 1/2 avgift. Teoretiskt finns då plats för 2 Smart på platsen. Det vore väl oskäligt om båda skall betala.

Vad bra att du fick rätt.Av detta lär vi oss att vi inte skall ta överhetens hantlangares kunskap för gott. Det finns möjligheter att få rättelse. Tyvärr krävs det ett eget sunt förnuft och ett eget engagemang för att få rätt.

Vid ett tillfälle fick jag en p-bot på en gästparkering. Det stod att tillstånd krävdes. Jag ringde personen jag skulle besöka ock fick tillstånd att stå där. När jag kom ut fanns en p-lapp. Vid kontakt med bolaget hävdade dom att det krävdes tillstånd. Jag hade sånt, fast muntligt hävdade jag. Juridiskt gäller ett muntligt tillstånd lika väl som ett skriftligt. Givetvis var jag inte dummare än att jag förstod att de avsåg ett skriftligt bevis, det stod inget hur tillståndet skulle vara utformat på tilläggsskylten. När jag påpekade detta för deras jurist och sa att om de inte tog tillbaka kravet skulle jag driva min sak rättsligt. De backade då eftersom de insåg att de skulle bli återbetalningsskyldiga till ett stort antal fellappade bilar.

Så kan det gå om man inte ger sig. Självklart får man välja om man tycker striden är värd att ta. Mitt råd är fotografera hur du står. Fotografera skyltar och andra bevismaterial så kan vi kanske i klubben hjälpas åt att hantera dom som gör fel när de lättvindigt skriver böter av olika slag.
 
Toppen