• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 batterier

Peter Garp

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Borås
HBK-Nr
37764
Medlemskap
2024
Hej
Om jag monterar ett extra batteri parallellkopplat behöver man göra något med EBL eller annan utrustning fär laddningen skull
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Min erfarenhet säger att det inte har så stor betydelse om det bara rör sig om ett par års skillnad. Men det går säkert att mäta sig fram till någon sorts skillnad men det mätvärdet skall då ställas mot kostnaden att kassera ett batteri för att få två lika med lika ålder. Samma typ, bly-syra eller AGM osv, är dock viktigt.

//Michael, medlem
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Visst går det bra även med ett LiFePO4 batteri, bl.a Hymer har det som ett system från fabrik sedan nåt år.
Det som händer är att blybatteriet blir underhållsladdat av Litiumbatteriet p.g.a Litiumbatteriets lite högre vilospänning.
Samt alla som byter ut sitt bly-bobatteri till Litiumbatteri får dessa sammankopplade så fort man startar motorn i husbilen, ingen fara alltså.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Att du tar ut plus från batteri 1 och minus från batteri 2 och sammankopplar batterierna med en kort kabel från batteri 1 minuspol till batteri 2 pluspol.

//Michael, medlem
Nu hänger jag inte med, det blir ju en seriekoppling, med resultatet 24 volt om vardera batteri är på 12 volt. Eller har jag gjort en tankevurpa ?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Helt rätt att det är fel av mig. Ber tusen gånger om ursäkt. För tidigt på morgonen plus att jag försökte fippla med att skriva svar på en telefon. Ofattbart att de kallas smartphone! Självklart skall batterierna vara parallellkopplade men som redan skrivits, plus tas ut från ena batteriet och minus tas från det andra.

//Michael, medlem
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Visst går det bra även med ett LiFePO4 batteri, bl.a Hymer har det som ett system från fabrik sedan nåt år.
Det som händer är att blybatteriet blir underhållsladdat av Litiumbatteriet p.g.a Litiumbatteriets lite högre vilospänning.
Samt alla som byter ut sitt bly-bobatteri till Litiumbatteri får dessa sammankopplade så fort man startar motorn i husbilen, ingen fara alltså.
Va,,, vänta nu lite. Det är inte bara att koppla in om det skall vara hållbart.
Det är bara att fråga vilken seriös batterihandlare som helst.
 
Toppen