KawaMal
HBK Medlem
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura 632
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
Hej, jag har haft denna fråga uppe för något år sedan utan att bli klar över felorsaken. Har nu en tydligare bild av vilka förhållanden som är gemensamt för de tillfällen problemet uppträder och provar därför igen. Beskrivning:
Fiat 2,8 JTD - 2005.
1. Lite småkyligt väder när jag startar resan så jag sätter på full kupévärme, med utblås bl.a. vid fötterna.
2. Jag kör bilen på landsväg med varierande hastighet alltefter trafikrytmen. Allt fungerar som det ska.
3. När jag efter 20-30 minuter för första gången släpper gasen helt, t.ex. vid en avfart, "dör gaspedalen" och motorn går bara tomgång oavsett hur jag trampar.
4. Jag smyger in på första bästa parkeringsficka och stänger av motorn
5. Efter en kort stund startar jag motorn igen och allt fungerar normalt.
6. Jag kör vidare med värmereglaget omställt så att ingen värme kommer vid fötterna.
Det verkar m.a.o. som att gaspedalens potentiometer/rar (eller anslutningar) inte tål värmen, men att det inte visar sig förrän gaspedalen släpps upp helt.
Är det någon som har en bra förklaring?
Chassiemodell: 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura 632
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
Hej, jag har haft denna fråga uppe för något år sedan utan att bli klar över felorsaken. Har nu en tydligare bild av vilka förhållanden som är gemensamt för de tillfällen problemet uppträder och provar därför igen. Beskrivning:
Fiat 2,8 JTD - 2005.
1. Lite småkyligt väder när jag startar resan så jag sätter på full kupévärme, med utblås bl.a. vid fötterna.
2. Jag kör bilen på landsväg med varierande hastighet alltefter trafikrytmen. Allt fungerar som det ska.
3. När jag efter 20-30 minuter för första gången släpper gasen helt, t.ex. vid en avfart, "dör gaspedalen" och motorn går bara tomgång oavsett hur jag trampar.
4. Jag smyger in på första bästa parkeringsficka och stänger av motorn
5. Efter en kort stund startar jag motorn igen och allt fungerar normalt.
6. Jag kör vidare med värmereglaget omställt så att ingen värme kommer vid fötterna.
Det verkar m.a.o. som att gaspedalens potentiometer/rar (eller anslutningar) inte tål värmen, men att det inte visar sig förrän gaspedalen släpps upp helt.
Är det någon som har en bra förklaring?