• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

F

F.d. 10329

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jag tvivlar på att det ligger så mycket forskning bakom när man satt 3-4 olika hastighetsgränser på 2 kilometer vägsträcka. Det ser mest ut som om någon suttit vid datorn och använt Google Maps och placerat skyltarna.
 
T

tompaline

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jag fick punktering en gång i ca-100km på höger bakdäck (Golf GT)
Raksträcka ingen mötande puh.... bilen drog mot vänster rakt över till
motsatt körbana. Inte kul....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jag tror fortfarande att en stor del av hemligheten med att undvika olyckor är att vara en aktiv förare, att inte sitta och slöa och syssla med annat! Mycket mer än att ändra fartgränser några km upp eller ner. Frågan är bara hur får vi den majoritet av förarna som bara "åker" att vakna?
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jag tvivlar på att det ligger så mycket forskning bakom när man satt 3-4 olika hastighetsgränser på 2 kilometer vägsträcka. Det ser mest ut som om någon suttit vid datorn och använt Google Maps och placerat skyltarna.

Jag tror inte heller på det utan det är någon som leger.....

Så som när man kör in i tingstadstunnel i Göteborg. Kommer man norrifrån så ändras hastigheten flera gånger innan tunneln. Sista biten är det 30 och då börjar kön:confused:
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Jag har 20 års erfarenhet av utryckningskörning. Jag har kört rally och jag har haft förmånen att prova STCC och Formelbilar vid olika tillfällen. Jag har kört motorcykel undet stora delar av mitt vuxna liv, även på bana. Dessutom har jag testat motorcross och trial.

Jag känner mig dock bedrövad av förare som inte förmår att tillgodose sina fartbehov under lagliga och kontrollerade former. Jag har ofta kört mycket fort men har väldigt stor respekt för farten. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att medvetet köra för fort i vanlig trafik.

2008 menade dåvarande vägverket att man skulle sänka trafikdöden med 15 personer per år genom att anpassa hastigheterna. Resultatet blev de nya mer diffrentierade hastighetsgränserna. Vi har sparat mer än 50 dödade sedan dess! 50 människor lever idag enbart pga detta!!!

Trafikforskare menar vidare att vi kan halvera antalet dödade om vi alltid är nyktra och alltid håller hastighetsgränserna, utan att vikta det inbördes förhållandet.

Det går åt helvete ibland i trafiken..., då är det hastigheten som avgör om det ska bli plåtskador, lindriga kroppskador, allvarliga skador eller dödsfall! Trafikforskarna kan med kusligt exakhet räkna ut vad en höjning eller sänkning av genomsnittshastigheten, med några få kilometer i timmen, betyder i antalet dödade! Låt oss hjälpas åt att hålla det så lågt som möjligt.

Jag har slutat bli förbannad på alla vildpannor som begriper bättre än regelverket och sätter sig över trafiksäkerheten.., jag blir bara så förbannat trött! Man gamblar helt ovetande med andra människors liv! Man gör det inte medvetet.., men resultatet är detsamma.

Krister N

Du har rätt i sak. Men var går gränsen för hur sakta vi ska få åka för att rädda liv. Om vi sänker högsta hastighet till 50 km/h räddar vi massor med liv.

Nu verkar de sätta 80 skyltar lite på måfå runtomkring där jag bor på raka breda vägar, en effekt har det i alla fall, det höjer blodtrycket.... inte bra;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Red. på grund av dubblering av inlägg.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

...

Så som när man kör in i tingstadstunnel i Göteborg. Kommer man norrifrån så ändras hastigheten flera gånger innan tunneln. Sista biten är det 30 och då börjar kön:confused:


Normalt är det 50 före och i tunneln men vid risk för köbildning kan hastigheten sänkas till 30 för att undvika att folk kör på varandra.

Folk kör inte bara för fort. Dom kör på varandra också, t.o.m. bakifrån, vilket jag tycker är onödigt rått!

Att skjuta folk framifrån var OK i Vilda Västern men sköt du någon i ryggen blev du "var mans niding".

Jappe
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Normalt är det 50 före och i tunneln men vid risk för köbildning kan hastigheten sänkas till 30 för att undvika att folk kör på varandra.

Folk kör inte bara för fort. Dom kör på varandra också, t.o.m. bakifrån, vilket jag tycker är onödigt rått!

Att skjuta folk framifrån var OK i Vilda Västern men sköt du någon i ryggen blev du "var mans niding".

Jappe

Det är väl klart det blir kö om man bara får köra i 30, då tar det längre tid att passera.:confused:
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Krinil tack, där satte du huvudet på spiken.
Den egna körningen, kan aldrig bli bättre än vägens beskaffenhet bilen eller nivån på oss trafikanter.
MVH. Gunnar S
PS. min far var åkare och sa till oss barn. Håll avstånd och din kant så händer inget.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Normalt är det 50 före och i tunneln men vid risk för köbildning kan hastigheten sänkas till 30 för att undvika att folk kör på varandra.

Folk kör inte bara för fort. Dom kör på varandra också, t.o.m. bakifrån, vilket jag tycker är onödigt rått!

Att skjuta folk framifrån var OK i Vilda Västern men sköt du någon i ryggen blev du "var mans niding".

Jappe

Jappe jag vet inte vad du vill säga egentligen (som vanligt) men vi kör tunneln så ofta och varje gång är det 30. Men bara vid 30 skylten börjar kön

F.Ö så har jag aldrig kört på någan bakifrån men däremot har vi blivit påkörda av andra som inte kan köra
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Framsidan! Jag kör Tingstadstunneln rätt ofta också och jag har uppfattat det som så att vid köbildning så tänds 30-skyltarna där det normalt är 50 km/tim. Varningsskyltar ang. risk för köbildning tänds också före 30-skyltarna.

Flera filer möts ju också strax för tunneln så där kan det vara befogat med 30km/tim vid högtrafik.

Tråkigt att du tycker att jag är svårbegriplig men jag kan trösta dig med att du inte är ensam om att tycka så!

Jappe
 
J

Jimbo

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Vad jag minns så klarar människokroppen ett hastigt stopp i max 70 km/h enligt forskningsrapporter.
I hastigheter över detta slits organen i kroppen loss och man dör av inre blödningar.

Efter som deformationszonerna i moderna bilar bara blir bättre och bättre så vet jag inte vad den hastigheten motsvarar i ex ev V70.

/J
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Efter som deformationszonerna i moderna bilar bara blir bättre och bättre så vet jag inte vad den hastigheten motsvarar i ex ev V70.
/J

Eftersom detta forum handlar om husbilar är jag mer nyfiken på om det finns deformationszoner i en husbil. Framtill är de nog nästintill obefintliga.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Kan man betrakta överviktiga (tjocka) personer i framsätet som deformationszoner för mindre voluminösa personer i baksätet?

Tuff Jappe
 
J

Jimbo

Guest
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Eftersom detta forum handlar om husbilar är jag mer nyfiken på om det finns deformationszoner i en husbil. Framtill är de nog nästintill obefintliga.

Ha ha ha....ja och 193 km/h är ju en relevant tråd för husbilar eller hur :wideeyed:

Vore rätt uppseendeväckande att ta en Wohnmobil runt "Ringen" på en bra varvtid ;-)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Husker ikke rundetiden for den Hymer Van som Goldschmitt modifiserte og kom godt over 200 kmh med. OK, det er en Plåtis i en Fiat Ducato 3.0 med Diesel/LPG drift og fjernet endel utvendig som laget turbulens. Noen så den sikkert på Elmia der den var på Goldschmitt sin stand.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....

Sådär ja nu börjar det bli fart på husbilen. 200 km per tim - jo jag tackar jag,
 
Toppen