Ludde Kuddsson
HBK Medlem
Sv: 193 km/ inte vårdslöshet i trafik....
Visst är det så att ju högre hastighet, desto allvarligare skador vid en olycka...
Visst är det så att ju högre hastighet, desto allvarligare skador vid en olycka...
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag tvivlar på att det ligger så mycket forskning bakom när man satt 3-4 olika hastighetsgränser på 2 kilometer vägsträcka. Det ser mest ut som om någon suttit vid datorn och använt Google Maps och placerat skyltarna.
Jag har 20 års erfarenhet av utryckningskörning. Jag har kört rally och jag har haft förmånen att prova STCC och Formelbilar vid olika tillfällen. Jag har kört motorcykel undet stora delar av mitt vuxna liv, även på bana. Dessutom har jag testat motorcross och trial.
Jag känner mig dock bedrövad av förare som inte förmår att tillgodose sina fartbehov under lagliga och kontrollerade former. Jag har ofta kört mycket fort men har väldigt stor respekt för farten. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att medvetet köra för fort i vanlig trafik.
2008 menade dåvarande vägverket att man skulle sänka trafikdöden med 15 personer per år genom att anpassa hastigheterna. Resultatet blev de nya mer diffrentierade hastighetsgränserna. Vi har sparat mer än 50 dödade sedan dess! 50 människor lever idag enbart pga detta!!!
Trafikforskare menar vidare att vi kan halvera antalet dödade om vi alltid är nyktra och alltid håller hastighetsgränserna, utan att vikta det inbördes förhållandet.
Det går åt helvete ibland i trafiken..., då är det hastigheten som avgör om det ska bli plåtskador, lindriga kroppskador, allvarliga skador eller dödsfall! Trafikforskarna kan med kusligt exakhet räkna ut vad en höjning eller sänkning av genomsnittshastigheten, med några få kilometer i timmen, betyder i antalet dödade! Låt oss hjälpas åt att hålla det så lågt som möjligt.
Jag har slutat bli förbannad på alla vildpannor som begriper bättre än regelverket och sätter sig över trafiksäkerheten.., jag blir bara så förbannat trött! Man gamblar helt ovetande med andra människors liv! Man gör det inte medvetet.., men resultatet är detsamma.
Krister N
...
Så som när man kör in i tingstadstunnel i Göteborg. Kommer man norrifrån så ändras hastigheten flera gånger innan tunneln. Sista biten är det 30 och då börjar kön
Normalt är det 50 före och i tunneln men vid risk för köbildning kan hastigheten sänkas till 30 för att undvika att folk kör på varandra.
Folk kör inte bara för fort. Dom kör på varandra också, t.o.m. bakifrån, vilket jag tycker är onödigt rått!
Att skjuta folk framifrån var OK i Vilda Västern men sköt du någon i ryggen blev du "var mans niding".
Jappe
Det är väl klart det blir kö om man bara får köra i 30, då tar det längre tid att passera.
Normalt är det 50 före och i tunneln men vid risk för köbildning kan hastigheten sänkas till 30 för att undvika att folk kör på varandra.
Folk kör inte bara för fort. Dom kör på varandra också, t.o.m. bakifrån, vilket jag tycker är onödigt rått!
Att skjuta folk framifrån var OK i Vilda Västern men sköt du någon i ryggen blev du "var mans niding".
Jappe
Efter som deformationszonerna i moderna bilar bara blir bättre och bättre så vet jag inte vad den hastigheten motsvarar i ex ev V70.
/J
Eftersom detta forum handlar om husbilar är jag mer nyfiken på om det finns deformationszoner i en husbil. Framtill är de nog nästintill obefintliga.