• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Att ta extra betalt vid speciella arrangemang är väl inget nytt egentligen.

Vi startar alltid vår semesterresa under midsommarhelgen och har då någon gång stannat på campingen i Lomma. Kan väl erkänna att det ter sig synnerligen knäppt att övernatta där just denna helg. Priset är då satt för att det är denna helg vilket innebär orimligt pris bara för att sova en natt.
Har aldrig haft något emot den prissättningen för det är upp till campingvärden att justera det mot andra dagar under säsongen. Är väl ok att tjäna pengar om man kan.

Vi har valt andra alternativ.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

En fri (gratis) plats finns på vår stora garageuppfart i utkanten på Motala. En bit till start men nära Varamon. Vatten och ström finns.
Skicka pm vid intresse.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Tänk på alla familjer med barn som måste ta ledigt när barnen har lov och skall man åka iväg, då kostar det skjortan, vad man än gör. Exp. vad ett liftkort kostar, en stuga eller vad det nu kan vara. I fjällen vet de ta betalt överallt, men fullt är det överallt.

Inte konstigt priser sänks på lågsäsong oavsett vad det gäller, då gäller det att få folk att resa. Marknadsekonomin styr, tillgång och efterfrågan styr, sen kan vi tycka vad vi vill. Att snacka om bojkott då är man nere på sandlådenivå. Hur skall husbilsåkare få bra och billiga ställplatser när vi bara "gnäller". Acceptera läget eller åk någon annanstans. Alla ni som "gnäller starta en ställplats så slutar ni nog "gnälla".

Någon snackar om profit, varför skall inte privata entreprenörer få tjäna pengar?

Nästa vecka skall jag betala liftkort till barnbarnen, "skit" dyrt men de vill ju åka skidor.
 
F

Flow

Guest
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Ja vi lever i ett fritt land där det är tillåtet att ta ut vilka priser som så önskas för de flesta varor och tjänster, på samma sätt som det oftast står oss fritt att välja att acceptera eller förkasta priserna på dessa produkter.

Ja vi lever i ett fritt land där det är tillåtet att tycka någon är (egentligen: agerar såsom en) ockrare, skojare, etc.

Jag vill på intet sätt ändra trådens ursprungliga fokus, bara kommentera kommentatorerna till mitt förra inlägg: Den som tror att eftersträvande av högsta möjliga pris är en gångbar företagsmässig målsättning är tyvärr fel ute: ur generella marknadföringsaspekter, ur kundrelationsaspekter, ur vinstmaximeringsaspekter, mm. Sådant fungerar som sagt enbart i monopolistsituationer, eller för företag beredda på kort livsstid. Det är gängse företagsekonomisk teori och praktik.

Likaledes att det är inte ok att kunder känner sig lurade, såsom jag tolkar initiativet till denna tråd; och det skulle jag nog också gjort. Inte för att jag inte har råd, utan för att värdet inte matchade priset. Det överpris som betalades kallar jag ocker. Andra kunder må se högre värden, vilket har visats i inlägg i tråden, och det är gott för dem. Ännu mer gott anser jag alla förslag om alternativa, billigare, mer värde inkluderat, ställplatser i närheten vara. Fortsätt så!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Se där o jag som brukar låna ut stuganmed 8 bäddar i Motala för en flaska whisky den helgen. Det kan väl knappast kallas ocker men det finns säkert någon som tycker det är dyrt med. :):)
 

Bilagor

  • stugan.jpg
    stugan.jpg
    101,7 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
F

F.d. 53267

Guest
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Kollade på deras hemsida :

PRISER på Ställplats City i Södra Hamnen Motala!
Ställplats 150:-, el 30:-
I priset ingår dusch, wc, latrin, gråvatten, färskvatten, trådlöst internet.
Priset gäller 2 pers. per husbil.
Vid större evenemang v.g. ring för pris och mån av plats.


Priset du skall betala gäller tydligen bara under Vätterrundan. Dom säger ju också att dom har en annan prissättning under större evenemang.
Tillgång/efterfrågan styr priset, alla vill väl tjäna pengar. 1400:- mot ordinarie 580:- / 3 dygn är enligt mitt tyckande snudd på ocker. Dom har ju öppet året runt så enda förklaringen till det höga priset måste vara KÄRLEKEN TILL PENGAR!

Bennie

Girighet är ett annat ord. Det sprider sig alltmer i samhället.
Där har ju Bankfolket och Finansnissarna visat vägen så det
är väl inte så konstigt egentligen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Det är ocker !

leihag

Att kalla Motala hamns prissättning för ocker är lika dumt som att påstå att ex,
ett flygbolag ockrar när man har olika prisättning som styrs av tillgång och efterfrågan. Nä... problemet är att vi har för få ställplatser.
Ut och leta...

"Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."

källa: wikipedia
 

lentor

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

När frugan och jag cyklade hyrde vi in oss IFK Motalas sportarena. Toalett dusch bastu men ingen tömning. El om du bokar i tid. Ungefär en km. från start/mål.
Ligger södra änden på Tingsvägen.
N 58.52242
E 15.04899
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Det förefaller som om många hakar upp sig på andras uttryck och begrepp. Kanske har det olika innebörd för olika människor. När det gäller "bojkott" är det väl ett gångbart begrepp i marknadsekonomin - kostar det för mycket vill ingen köpa tjänsten eller varan, och många varnar andra för det - då är det väl en form av bojkott. När det gäller "ocker" så har väl brottet i princip försvunnit i rättsvärlden - särskilt efter regeringens försvar av kronkursen ett antal decennier sedan, när någon styrränta var 400 % eller så.

Johan K.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Jag har besökt Power Meet i Västerås några gånger, vid ett tillfälle stod jag på Mälarcamp (intill flygfältet) fick betala 2650 kr för Power Meet helgen, visserligen en camping, men dyrt ändå.
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Eftersom jag startade tråden så vill jag kommentera en del av de reaktioner som skrivits och vad mina tankar är.

Det är självklart att det är var och ens eget val var man stannar och hur mycket man vill betala. Själv tycker jag att det är för mycket med 1400 kr. Jag kommer själv att stå på Norra Mossens fotbollsplan (där jag stått vid de flesta vätternrundor jag kört). Det känns också bra att stödja en lokal idrottsförening med de 400 kr man betalar för att få stå från Torsdag till Söndag. Det enda jag kommer att sakna där är elen. Avståndet till starten är cirka 300 meter längre (vilket är försumbart när man cyklar 30 mil).

Det som däremot är tråkigt är att en stor del av de som kommer till Vätternrundan med Husbil eller Husvagn är personer som normalt inte inte åker Husbil eller Husvagn och har lånat en över Vätternrundan. Det är ju inte något som lockar till fortsatt Husbilsåkande när dom får betala 1400 kr för de 2 nätter som de flesta stannar.

Sedan är det också det att om någon tar en så här stor summa, då upptäcker övriga att dom kan dubbla sina priser. När sedan sådana här nivåer blir normalt vid stora arrangemang så blir det lätt att priserna för resten av året höjs för då vänjer sig folk att betala höga priser.

Jan
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Man får ju ställa priset i relation till vad alternativen kostar, stuga, hotellrum eller liknande. Kolla t.ex. vad en plats i en skolsal kostar under Vasaloppet. Som exempel när det gäller ställplatsen: fyra cyklister med en husbil i tre nätter 116 Kr per person och natt blir ju ganska överkomligt? :)

Precis så!

Idet här specifika fallet har jag all förståelse för prissättningen!

Målgruppen för detta evenemang är självfallet inte den genomsnittliga motalaturisten utan medverkande i loppet som till en rimlig peng får sitt behagliga husbilsboende tillfredsställt.

Gissar att hotellen i Motala har motsvarande högre pris. Och visst föredrar man då en skön husbil, framför ett hotellrum, för avkoppling efter denna kraftmätning. En kall öl från kylen, till exempel. Om nu sportsmän och-kvinnor nyttjar sådana.
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Man får ju ställa priset i relation till vad alternativen kostar, stuga, hotellrum eller liknande. Kolla t.ex. vad en plats i en skolsal kostar under Vasaloppet. Som exempel när det gäller ställplatsen: fyra cyklister med en husbil i tre nätter 116 Kr per person och natt blir ju ganska överkomligt? :)

I de flesta husbilar bor det bara 1-2 cyklister och nästan alla kommer upp på fredagen och stannar bara 2 nätter vilket gör att det blir 350-700 kr per person och natt. Jag tror också att vi skall akta oss för att börja räkna pris per person när det gäller ställplatser. Gör vi det börjar snart de som driver ställplatser också att räkna så och då blir det nästan omöjligt för en barnfamilj att kunna bo på ställplats.

Är det någon här i husbilsklubben som skall cykla och vill boka plats på norra mossen så är det bara att höra av sig så har jag tel nr till bokning.

Jan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.820
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

232:- per person och natt i samband med ett storevenemang är väl också ganska o.k. Men varför bry sig, det finns ju alternativ. Är det för dyrt kommer det att vara tomt, du får väl kolla när du är där! Det skall bli intressant att se om det blir samma diskussioner till midsommar när många campingplatser gör likadant? :)
 
Toppen