• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025
Jag brukar inte klaga på avgifter på ställplatser. Men nu måste jag nog säga att det var ganska ordentligt hutlöst. Södra Hamnen i Motala slår nog rekord under Vätternrundan. Man är tvungen att boka 3 dygn, men det tycker jag kan va OK vid ett sånt tillfälle. Men avgiften för 3 dygn är 1400 kr, det tycker jag är hutlöst. Så personligen kommer jag inte besöka dom någon mer gång. Har istället bokat upp en annan plats som ligger 300 m längre från starten och utan el men med toaletter och duschar samt ett fik för 400 kr från torsdag-söndag.
Jan

F

F.d. 55256

Guest
Sv: 1400 kr för 3 nätter på ställplats, rekord?

Det är detta som kallas marknadsekonmi. Finns det folk som betalar så är det klart att man försöker sko sig.
Ove.G

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Kollade på deras hemsida :

PRISER på Ställplats City i Södra Hamnen Motala!
Ställplats 150:-, el 30:-
I priset ingår dusch, wc, latrin, gråvatten, färskvatten, trådlöst internet.
Priset gäller 2 pers. per husbil.
Vid större evenemang v.g. ring för pris och mån av plats.

Priset du skall betala gäller tydligen bara under Vätterrundan. Dom säger ju också att dom har en annan prissättning under större evenemang.
Tillgång/efterfrågan styr priset, alla vill väl tjäna pengar. 1400:- mot ordinarie 580:- / 3 dygn är enligt mitt tyckande snudd på ocker. Dom har ju öppet året runt så enda förklaringen till det höga priset måste vara KÄRLEKEN TILL PENGAR!

Bennie

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Ett exempel på hur marknadskrafterna verkar och inte så underligt. Fri prissättning gör att tillgång och efterfrågan möts vid ett jämnviktsläge. I detta fall vid ca 280% av normalpriset.
Detta är inte så underligt och man finner samma sak på campingpriser i Spanien och Italien. Just nu när vi har lågsäsong kostar en camping 10-12 eur. Samma plats i augusti kostar ofta runt 35 eur. Det är inte ocker det är marknadsekonomi och om marknaden tål nivån så är det också priset. Tåligheten visar sig i efterfrågan och i fallet Motala tror jag det finns efterfrågan den helgen.
Vi kommer troligen att få se ökade priser när vi blir fler och fler som efterfrågar ställplatser och campingar. Läser man trådar och bloggar frå de av oss som är lyckliga och tillbringar vintern söderut ser man att det ofta är fullt på campingar och ställplatser.
Marknaden gör då att priset troligen börjar klättra uppåt och fortsätter till jämnvikt nås

Senast ändrad:
F

F.d. 52908

Guest

Var där och upplystes om att lämna platsen tidigt nästa dag.
/sören

Crewboy

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
13408
Medlemskap
2026

Det finns bara en sak att göra - BOJKOTTA!!!
Åk någon annanstans, vi har ju hjul att rulla på...
Visa ockrarna att håller man inte rimliga priser så kommer heller inga kunder, det är i mitt tycke det bästa sättet att balansera marknadsekonomin åt rätt håll. Vi är ju rätt många HBKare och kan vi protestera - gärna genom att stanna och tala om för dem, muntligen och skriftligen, att avgifterna inte är acceptabla så brukar det bli ändring!

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Jag som cyklat ett antal vätternrundor tycker att priset är helt ok med tanke på att man har närheten till start/målområdet. Man kan vara i husbilen och ladda tills nära starten och sedan efter loppen nära till bilen för en härlig dusch och sedan sova gott (vila minst 10 timmar innan hemfärd).
Skulle tro att många cyklister håller med mig i och med det är fullt på de flesta platser under vätterrundahelgen.
Andra tider på året vill man inte betala dessa priser.
Det är vad jag tycker...

F

Flow

Guest

Ja det är ett hutlöst pris, och tack för att du varnar oss för denne.

Argumentet om utbud och efterfrågan stämmer inte utan att plateserna sätts ut på auktion, enbart då kan säljare och köpare mötas till rätt pris.

Nej, här handlare det ju om en profithungrig skojare som försöker göra sig en hacka på en tillfällig monopolistsituation (närhet) utan att erbjuda extra värde som kan matcha priset.

F

F.d. 17667

Guest

Har oxå cyklat ett antal Vätternrundor och närheten till start- och målområdet är värt en hel del. Jag tror att målgruppen dessa dagar är just cyklister med medföljande cykelkompisar eller familj. 2-4 cyklister i samma husbil gör att priset blir "överkomligt"...tycker jag.

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Då borde all handel ske genom auktioner?
Jobbigt o köpa mjölk blir det.........
Alltid intressant med dessa prisdiskussioner i detta forum
= alla som tjänar pengar ; driver handel verkar vara skojjare?
Antar att man bör vinna sina pengar på lotter för att inte vara profithungrig?
Eller går det med ett vanligt jobb?
Kanske får man för mycket lön?

Ja det är ett hutlöst pris, och tack för att du varnar oss för denne.

Argumentet om utbud och efterfrågan stämmer inte utan att plateserna sätts ut på auktion, enbart då kan säljare och köpare mötas till rätt pris.

Nej, här handlare det ju om en profithungrig skojare som försöker göra sig en hacka på en tillfällig monopolistsituation (närhet) utan att erbjuda extra värde som kan matcha priset.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Hutlöst, sko sig, ocker, ockrarna, samt profithungriga skojare.
Invektiven haglar, vi husbilsägare blir verkligen en attraktiv målgrupp ??
Kan vi inte behandla näringsidkarna inom vårt område med lite mer respekt ? eller....

Ja jag håller med om att prislappen är för hög, åtminstone för mig med begränsad ekonomi men det kan finnas andra som värderar platsen högre och som inte anser att ställplatsägaren är en buse.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Man får ju ställa priset i relation till vad alternativen kostar, stuga, hotellrum eller liknande. Kolla t.ex. vad en plats i en skolsal kostar under Vasaloppet. Som exempel när det gäller ställplatsen: fyra cyklister med en husbil i tre nätter 116 Kr per person och natt blir ju ganska överkomligt? :)

F

F.d. 52943

Guest

Om priset är för högt för vår smak, röstar vi med fötterna - söker oss till någon annan leverantör med måttligare prissättning. Ibland finns ingen alternativ leverantör, och då får vi bestämma oss för att betala eller avstå från att köpa den varan/tjänsten.
Helt normalt.
Visst önskar jag att allt jag vill köpa säljs ut till reapris, men så är det inte alltid, tyvärr.

Så länge vi inte lyckas övertyga kommuner, företagsföreningar, småbåtshamnar m.fl. om det lämpliga i att erbjuda billiga centrala ställplatser, får vi acceptera, att de privata aktörer som finns, vill ta ut marknadsmässiga priser för sin "vara".

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

På andra sidan viken finns möjlighet till plats för husbil. Lite osäker på hur det är med tömning men el och vatten finnes. Ett stenkast från Råssnäsbadet. Motala segelklubb hanterar uthyrning såvitt jag känner till.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

OK, det är inte värre än att man lär sig ett och annat under resans gång! Vad vi råkade ut för var flygbiljettpriset till förra årets Karavanmässa i Dusseldorf. Efter att ha kollat ca 2 månader tidigare låg priset runt 1500:-/pers enkelresa dock 6 000:-/person för returresan så det blev ingen Dusseldorf! I år (8 månader tidigare) har jag bokat 2 pers t.o.r för 2 800:- totalt och utan mellanlandningar, fullt acceptabelt. Vet ej hur det är med Thailandresor men ser på jobbet att alla bokar 1 år i förväg. Regeln säger att vara "vaken" och i tid så kanske man slipper överraskningar när yippot väl "står för dörren"!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

.... själv brukar jag avsluta min aftonbön med orden, "tack gode Gud för att jag får bo i ett land där marknadsekonomin fungerar"!

Har sett och upplevt andra samhällsekonomiska experiment och det har inte tilltalat mig!

Den som erbjuder tjänsten har självklart rätten att själv sätta priset och jag lovar han funderar vad priset kan ligga för att få ut max. Självklart, allt annat vore dåligt ledarskap.

Självklart håller jag med om att 1400 kr för tre nätter är mycket pengar, men hotellrummen i Sotji är också väldigt dyra i nästa vecka, för att inte prata om charterresorna när skolorna har lov.

Tillgång och efterfrågan styr priset och jag kan garantera att varenda plats kommer att vara upptagen på ställplatsen den aktuella helgen!

Ni som förordar BOJKOTT, undrar om ni själva skulle hålla lägre priser den aktuella helgen om det var din ställplats...... skulle du tacka nej till t.ex. 50.000 kr extra?

Att det skulle ge negativa ringar på vattnet, som skadar resten av beläggningen under året tror jag inte en sekund på. Har arbetat för mycket med "yield management", för att tro på sådana effekter.

Nej, jag skall absolut inte åka till Motala den helgen!

kersa

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026

Onödigt dyrt har åkt 10 Vätternrundor betalat3-400 torsdag till söndag på ett grönområde i centrum utan el har varit toppen . Pengar har någon idrottsklubb
fått för skötsel som känns bra

Hälsningar Lars-Ingeœ

Toppen