• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

130 hk

F

F.d. 50069

Guest
Sv: 130 hk

Antalet hästkrafter som anges för en motor är bara en ..........ja, en siffra som ensamt bretraktad i stort sett saknar betydelse.

Det som avgör hur en bil upplevs styrkemässigt är vikt/effekt förhållandet;)
Samt hur högt eller lågt växlad den är i slutväxeln. Sedan har vi vindmotståndet som också är mycket mer kraftkrävande än vad man tror.

Jag kan lova att en "plåtis" med 120hk är bra mycket rappare än en 5 tons 190hk boggiebil.

Anders

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest

Hej
Det verkar som du är väldigt nöjd med "din" box, jag har funderat på en men inte kommit till"skott", Hörde på en firma här i Köping, men tyckte den var lite för dyr. "Rekar" du den du har? Då får jag ta mig en ny funderare.
/Vidhem

Vad skall du med box till i ditt muskelvidunder som tydligen går som tåget skall du hänga sportmotorcyklarna.

F

F.d. 29841

Guest

Vad skall du med box till i ditt muskelvidunder som tydligen går som tåget skall du hänga sportmotorcyklarna.

Tja,
Hoppas du inte menar som tåget i vintras,.
Har du lägat efter någon spagetti motor i en uppförsbacke på väg till Nordkap?

Ska var med på Rallyt som är på väg till Canada.

/Vidhem

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det finns väl rätt sega Mercedes därute också? Misstänker att du har fullt sjå att hänga med en fiat 3,0?

F

F.d. 29841

Guest

Det finns väl rätt sega Mercedes därute också? Misstänker att du har fullt sjå att hänga med en fiat 3,0?

Hej

Det är som i Alingsås där finns många kafeer , men kanske bara ett som är bäst.

/Vidhem

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej Vidhem.

Vad har du för maskin i din Nordic. De brukar ju vara förtjusta i 2,9 med 122 hästar. Det är väl inte den du har? :D

Krister N

F

F.d. 29841

Guest

Hej Vidhem.

Vad har du för maskin i din Nordic. De brukar ju vara förtjusta i 2,9 med 122 hästar. Det är väl inte den du har? :D

Krister N

Hej "Vellinge".

Nej.

Ja vet inte vad Nordic är förtjusta i annat än pengar. Där i mot vet jag att man inte behöver KLÄ in HB i en massa tyger, och inte fryser i dom.

Du vi tänkte dra söder ut nu nästa vecka ,( onsdag - Lördag) har du något bra ställe i krokarna att stanna på?

/Vidhem

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej "Vellinge".

Nej.

Ja vet inte vad Nordic är förtjusta i annat än pengar. Där i mot vet jag att man inte behöver KLÄ in HB i en massa tyger, och inte fryser i dom.

Du vi tänkte dra söder ut nu nästa vecka ,( onsdag - Lördag) har du något bra ställe i krokarna att stanna på?

/Vidhem
Hej Vidhem!

...tror nog du har den gamla 2,9 brännaren i alla fall! :)

Kommer du till Skåne i helgen så ska du få två bra tips.

Nr 1 är Söderåsens Nationalpark vid Skäralid. Vi brukar ta Skäralids camping, mittemot Nationalparksentrén. Det står dock ofta husbilar på den stora P-platsen utanför entrén. Sedan ska ni vandra in i parken och välja spår efter humör och kondition. Det finns från 30 minuter ganska slät och spångad väg till en 4 timmars runda med rejäla nivåskillnader. Skäralid är en djupt nedskuren, skogsbeklädd sprickdal som sträcker sig 8 km in i urberget i Söderåsen. På sina ställen med lodräta stup. Den högsta punkten kallas Kopparhatten.

Nr 2 är Skånes Djurpark strax norr om Höör. En ganska enkel anläggning men med stora ytor, vacker natur och hundratals nordiska djur i stora hägn. De tvingades dock skjuta av sin vargflock för några veckor sedan annars finns i stort sett alla nordiska djur där. Där står vi alltid på Grottbyns Camping, (Ja, jag erkänner att vi är mjukisar..., men vi trivs bra på campingplatser! ) :), men det finns stora parkeringsytor där det brukar stå husbilar. Vill man inte gå in i djurparken finns vackra vandringsstråk i det intillliggande Frostavallen.

Själv drar vi till Prag i morgon. 10 minuter till bron..., sedan finns hela Europa där. Det är tufft att vara skåning!:)

Krister

F

F.d. 29841

Guest

Hej Vidhem!

...tror nog du har den gamla 2,9 brännaren i alla fall! :)

Kommer du till Skåne i helgen så ska du få två bra tips.

Nr 1 är Söderåsens Nationalpark vid Skäralid. Vi brukar ta Skäralids camping, mittemot Nationalparksentrén. Det står dock ofta husbilar på den stora P-platsen utanför entrén. Sedan ska ni vandra in i parken och välja spår efter humör och kondition. Det finns från 30 minuter ganska slät och spångad väg till en 4 timmars runda med rejäla nivåskillnader. Skäralid är en djupt nedskuren, skogsbeklädd sprickdal som sträcker sig 8 km in i urberget i Söderåsen. På sina ställen med lodräta stup. Den högsta punkten kallas Kopparhatten.

Nr 2 är Skånes Djurpark strax norr om Höör. En ganska enkel anläggning men med stora ytor, vacker natur och hundratals nordiska djur i stora hägn. De tvingades dock skjuta av sin vargflock för några veckor sedan annars finns i stort sett alla nordiska djur där. Där står vi alltid på Grottbyns Camping, (Ja, jag erkänner att vi är mjukisar..., men vi trivs bra på campingplatser! ) :), men det finns stora parkeringsytor där det brukar stå husbilar. Vill man inte gå in i djurparken finns vackra vandringsstråk i det intillliggande Frostavallen.

Själv drar vi till Prag i morgon. 10 minuter till bron..., sedan finns hela Europa där. Det är tufft att vara skåning!:)

Krister

Hej igen.
Tack.
Ta god tid genom Tyskland kom hem från Luxemburg i söndags .Väldiga köer vid vägbyggen
/Vidhem

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej på er alla.
Jag hade en hobby 3,5ton med ford motor på 125hk den var trött det kan jag skriva under på monterade en trimbox.
Visst blev det bättre boxen stod grund inställd på 7 men på semestern när vi lastade i allt så behövde jag öka den till 8
även då var han lite slö bottendraget var aldeles fördåligt men den gick bra när den kom upp i varv mot tidigare.Förbrukningen var 0,95-1,2
sagt och gjort ökade till max 9. Kompisen som låg bakom sa att nu ryker han när den blev belastad.
Ökningen gjorde ingen nytta utan kraften var den samma ställde ner den till 8 igen.
Jag kör runt 80-100 tycker det är en lagom hastighet med husbil.
Ny bil mitt krav var största tänkbara motor det blev en157hk 3,0 fiatmotor 6växlad totalvikt 4250kg. Med full last har jag inga problem att köra om motorn drar lätt upp till 145km ,i backarna går den som tåget Förbrukning 0,95-1,1 :music-icon:liter.
Vi har en kompis med 130hk totalvikt 3500kg när det går uppföre får han ligga i med växelspaken.
Han funderar på en uppgradering,men så är det med garntierna tänk om det händer något vem står då för notan där kan det bli knepigt.:wideeyed:
2179 Drutten

Senast ändrad:

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Hej.

Eftersom du frågar så förstår jag att du vet att det finns en 160 hk Fiat. Jag valde den eftersom jag tycke att om den nu fanns så skall jag ha den.

Tilläggas måste är att den är c:a 22 kg tyngre och åtskilliga tusenlappar dyrare.

90-100 km/h på slätevägen med sommardäck 0,9-1,0 L/mil.

Peter.:bye:
Enligt FIAT:s spec så är IVECO-motorn (3.0l, 157Hk) 50kg tyngre än FIAT-motorn (2.3l, 130Hk)
Men jag rekommenderar den starkt, den går betydligt lungnare och det är sällan man behöver växla ner på motorvägar och liknande. En fördel är också att den har kedja och inte kamrem.
//Benny

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Hej på er alla.
Jag hade en hobby 3,5ton med ford motor på 125hk den var trött det kan jag skriva under på monterade en trimbox.
Visst blev det bättre boxen stod grund inställd på 7 men på semestern när vi lastade i allt så behövde jag öka den till 8
även då var han lite slö bottendraget var aldeles fördåligt men den gick bra när den kom upp i varv mot tidigare.Förbrukningen var 0,95-1,2
sagt och gjort ökade till max 9. Kompisen som låg bakom sa att nu ryker han när den blev belastad.
Ökningen gjorde ingen nytta utan kraften var den samma ställde ner den till 8 igen.
Jag kör runt 80-100 tycker det är en lagom hastighet med husbil.
Ny bil mitt krav var största tänkbara motor det blev en157hk 3,0 fiatmotor 6växlad totalvikt 4250kg. Med full last har jag inga problem att köra om motorn drar lätt upp till 145km ,i backarna går den som tåget Förbrukning 0,95-1,1 :music-icon:liter.
Vi har en kompis med 130hk totalvikt 3500kg när det går uppföre får han ligga i med växelspaken.
Han funderar på en uppgradering,men så är det med garntierna tänk om det händer något vem står då för notan där kan det bli knepigt.:wideeyed:
2179 Drutten
Köp FIAT:s box, då gäller alla garantier.
//Benny

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Härom dagen stod ett antal småpojkar på skolgården och diskuterade om vems pappa som hade den bästa bilen. Det handlade om Volvo, BMW, Cadillac, Jaguar, Porsche m.fl. bilmärken och det verkade svårt att enas om vilken bil som var bäst.
Då klev en liten kille fram och påstod frankt att pappas lillebror körde den bästa bilen. - Och vilken är det?, ropade alla i mun på varann.
- Jo, han kör glassbilen!
Alla log saligt och skingrades lyckliga över att ha löst den svåra frågan.
Trevlig Helg!
//Kjell

Toppen