• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
478
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Såg på mässan detta med 6 volt serie eller 12 volt.
Vara eller inte vara?.
Har någon erfarenhet vilket som är bättre?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Alternativ!
211_0.jpg


Winner Solar 240Ah 6V Solarbatterie - Winnerbatterien.de - Autobatterien kaufen
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Jo om du kopplar rätt blir ju två paralellkopplade batterier egentligen ett stort 12V batteri, i varje fall om vi rent teoretiskt sett anser att dom är helt lika från början. Man får ju koppla plus på det ena batteriet och minus på det andra. Alla batterier innehåller ju celler om 2 volt som kopplas ihop i lämpligt antal för den spänning man behöver.

Du får nog visa ett kopplingsschema för att jag skall tro på detta. 2V cellerna är ju seriekopplade i resp batteri för att komma upp i 12V. Vid parallellkoppling kopplas ju sedan batterernas pluspoler ihop och minuspoler ihop. Laddströmmen som går till de hopkopplade pluspolerna kommar att gå genom betterierna, men du kan ju inte fördela den.

ERIKPER
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Problemet med parallellkopplade batterier är att minsta skillnad i egenskaper på en enda cell gör att ett batteri tar all laddning och de andra bara åker med som barlast i bilen! Ett stort 12 Volt eller två 6Volts i serie gör att laddströmmen går genom alla celler lika mycket, där omvandling av cellerna ger lagring av energi.
De som inte tror på detta, ladda upp batterierna, koppla i sär och belasta varje batteri för sig och se hur länge de räcker. Enda möjligheten att fixa batterier som är parallellkopplade är att överladda dem. Då kan AGM batterier skadas, eller alla täta batterier utan avluftning eller påfyllningsmöjlighet.
Glöm inte att använda skyddsglasögon vid arbete med batterier. Och isolerade verktyg, eltejp om nycklar. Lossa alltid minuspolen först!
Skaffa en multimeter och mät på batterier. Även den billigaste på Biltema fungerar även om den visar lite fel om dess batteri inte är bra. Inget instrument är perfekt, men ett billigt som finns med ombord hjälper även en ovan med mycket.
Lär mig alltid något nytt om batterier varje dag, även här i detta underbara forum, och är ingen guru alls, bara erfarenheter med elfordon i olika former.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Laddströmmen i två parallellkopplade batterier kommer att bli beroende på respektive batteris inre spänning och inre resistans.
Det är Kirschoffs och Ohms lagar som gäller. Dvs I=(U-Ui)/Ri, alltså pålagd spänning minus inre spänning dividerat med inre resistans.
Ui, inre spänning varierar ju med laddningstillståndet.
Ri, inre resistans varierar med temperatur och skick på batteriet.
U, polspänningen samma på båda batterierna (försumbar resistans i kablar)

Om parallellar två identiska batterier så när som att det ena är mindre laddat, kommer det minst laddade att ta största strömmen till dess de nått samma laddningsgrad. Om man inte laddar så hårt att det uppstått temperaturskillnad i batterierna.
Man inser ju också varför det inte är bra att ha två parallella batterier i olika utrymmen om det ena är kallare. Det i det kallare utrymmet kommer få lägre laddström och ta längre tid att bli fulladdat.
// Göte J
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Jo överdrev lite mycket, men på sikt blir det problem med något av de parallellkopplade tyvärr..
Två lika nya och lika laddade kommer att vara parhästar längre. Tyvärr är det lätt hänt att det blir obalans och ett av de två faller i dvala, i alla fall de fall jag testat. Tar man syravikten så kan man se skillnader rätt snart.

Ursäkta, jag överdrev

Conny J
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Ja det här borde spricka så fort man vill ha en skapligt kraftig batteribank mätt i A/tim, som väl inte är allt för ovanligt.
Säg att man vill ha uppåt 400A/tim och normalt då kanske har fyra st. 12V-95A/tim batterier parallellkopplade.
Det går troligen inte att lösa med två jättestora 6V, utan det blir nog en hel drös först seriekopplade två och två, och sedan dessa paralellkopplade i sin tur.
Detta gör väl inte så mycket i en stor amerikansk husbuss som väger 12ton och har några tons lastkapacitet, men i en europé som börjar väga för mycket om man fyller vattentanken full verkar det inte vara så god idé :p:.

Specialistens anmärkning om att två seriekopplade 6V får samma laddning, innefattar ju både lika bra eller lika dålig laddning, som man i vissa fall kan slippa med två parallella 12V.

M.v.h. JANKRO.

Hej jag har 4 stycken 6 Voltare samma typ som sitter i golfbilar dom ger många ampertimmar men dom är tunga o dyra
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.922
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Hej stavgård, om man kan tyda akterpartiet rätt på din bil i avataren så verkar den stämma in på min fundering om vilka bilar som orkar bära vikten :D


--------------------------------------------
Är inte 6 volt AGM tillverkade på samma sätt som 12 volt AGM.
Jag tänker på gastäthet och därmed knallgas:confused:
---------------------------------------------
Hej jag vet inte om du syftar på mitt inlägg eller det högre upp, men de här som jag letade reda på är inte AGM, utan vanliga öppna batterier som behöver ventilation. Det var bara själva priset per A/tim som jag syftade på med jämförelsen av Biltema AGM.

Jag hittade dock AGM 6V för golfbilar m.m. de har mera klös :p: 390A/tim. Jag tog inte med dem i går för priset var inte så kundvänligt..... Men två sådana skulle troligen smaka mumma.

6V 390Ah, 295x180x406 mm, AGM Leoch

Pris 5149:- /st.

EV6390.jpg

Kollade även priset i USA för samma batteri som lite ref. Lite bättre, men ändå ca. 500$ /st

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52911

Guest
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Hej.
Jag köpte 2st. Trojan 6v batterier i Spanien och betalade runt 3500sek.
Dessa Trojan påstås vara de besta med ca 800 recyklingar.
På 220ah och 20a urladdning,jag är nöjd.
Ha det bra.
Paulkaj
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Nordic Batteri är importör i Sverige för Trojan batteri .Mycket bra batterier som tål misshandel .Noggranna husbilsägare kan ha sådana batterier i evigheter:):)
Finns även som 12 v.
Jag har inte koll på hela utbudet men dom jag använder är vanliga bly syra .
Dom kräver en batteribalja med luftning.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Här pratas det om att det blir problem, vid parallellkopplade batterier, om inre resistansen t.ex. skiljer. Vad blir det då inte vid seriekoppling? Det är mycket viktigt att batterierna i en seriekoppling, är likvärdiga. Annars kan det bli så att det ena batteriet får en spänning på 6V över sig medan det andra får 8V t.ex., då de laddas med 14V. U=I x R. Laddströmmen är ju samma i de seriekopplade batterierna, så varierar det inre motståndet, så följer spänningen med. Vilket kan resultera i att ett batteri inte laddas och det andra överladdas.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.855
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Slutsatsen måste bli att man skall ha så få celler som möjligt i sin batteribank. Allra bäst då endast ett 12v batteri då det rimligen är minst risk för variationer mellan cellerna i ett och samma batteri ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Slutsatsen måste bli att man skall ha så få celler som möjligt i sin batteribank. Allra bäst då endast ett 12v batteri då det rimligen är minst risk för variationer mellan cellerna i ett och samma batteri ?

Samma antal celler i två 6v batterier, som blir enklare att få plats med i de flesta husbilar.

Att hitta ett 12v 200+ Ah batteri som får plats kan vara bevärligt.
Om det får plats, ja ett mycket bra allternativ.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Våra maskiner går på 24 v el 48 v alla maskiner har 6 v Troja .Från de minsta till de största .
Serie kopplade batterier är inget vi ligger sömnlösa över .
Dom lever ett hårt liv oftast är det åldern som tar ut sin rätt .Livslängden förkortas hos oss pga misskötsel och tuff miljö.Mellan tumme o pekfinger 5-6 år brukar dom duga till vårt behov.
Sen kan dom mycket vä funka i en husbil el husvagn .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.855
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 12 volt eller seriekopplad 6 Volt

Samma antal celler i två 6v batterier, som blir enklare att få plats med i de flesta husbilar.

Att hitta ett 12v 200+ Ah batteri som får plats kan vara bevärligt.
Om det får plats, ja ett mycket bra allternativ.

Ja det är ju just formatet på tillgängliga 12v batterier som rimligen är problemet och egentligen den enda anledningen till att ha 2st 6v batterier. Blir lite lättare att bära också förstås:D
 
Toppen