• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

12 V omvandlare Lenovo

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Har blivit tvungen att köpa en ny dator en Lenovo Ideapad U330p och behöver en 12V matning för att kunna köra den i husbilen.
Den har en strömkontakt som jag inte sett förut. Den liknar en USB-kontakt men har ett fyrkantigt hål i sig som det sitter ett stift i. Bifogar bilder som kanske kan visa hur det ser ut.
Har Googlat på 12V matning till denna dator men enbart hittat sådana med runda kontakter, i vart fall är det så de avbildas. Är det någon som har skaffat/stött på en 12V matning som passar till denna dator så hör av er.
Annars får jag väl skaffa en inverter och köra på 230 V.
EssoJ

Bilagor

• IMG_0366.JPG
    IMG_0366.JPG
    46 KB · Visningar: 9
  • IMG_0367.JPG
    IMG_0367.JPG
    39,5 KB · Visningar: 4
F

F.d. 14324

Guest
F

F.d. 14324

Guest
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 12 V omvandlare Lenovo

Jag har gett upp och istället tagit K & C inverter på 150 watt som jag bara använder till min Lenovo. Beställde först en 12 volt från USA men dom returnerade pengarna eftersom vid tester hade de bränt 2 Lenovo.

F

F.d. 14324

Guest

Minns du fabrikatet på den som bränner upp datorerna?
Annars har jag laddat min gamla Lenovo i husbilen med en 12 till 19v omvandlare (eller så var det 20v) :confused:
Inget brunnet än så länge så jag skaffar en ny ovandlare med den fyrkantiga kontakten kör på. :)

mvh jocke

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Yoga 3 Pro Battery & Car Adapter Charger

Update April 19, 2015:
"Houston, we have a problem..."

Hello. We wanted to keep you all in the loop with latest developments.
During final testing, we found that the 3rd version of our DC board still burns out the circuitry of the Yoga. The Yoga 3 Pro as you know is 20v but it shares the same USB port for your usual peripherals. Normally USB is 5v, but there are extra pins within the USB port that tells the AC adapter to step up the voltage from 5v to 20v. You cannot simply put in 20v. There is an handshake that is happening that we're not sure of (again).

We had it working in our second Yoga 3 Pro computer, and we've testing it with full discharges and videos running 24/7. What we didn't put into account of was that when we blew our first Yoga during our testing, but we repaired it. We were using a repaired Yoga for our testing with our batteries and Car adapters. All was fine. But we didn't realize that by repairing it, we introduced a different variable into our testing.
As one of our final tests, we decided to purchase another NEW Yoga to make sure. And that unveiled our problems. At least its better we burned our Yoga's instead of yours! And of course, Lenovo is not going to give us their design specs!

We're into our 4th burned up Yoga 3 Pro. At this time, we will contact all who have pre-ordered and give you options to wait longer or refund. We're sorry for this.

Please keep eye on this space. Email or post questions comments you may have. And oh by the way, Anyone have an Yoga 3 Pro that you might want for us to test with? We can't guarantee it won't get burned up though! :)

Thanks,
Mike
Mikegyver.com

Update May 10, 2015

Hello. We put the Yogo 3 Pro on hold while we got our new Macbook USB-C and since it's an open standard, we did some research on also providing power to the Macbooks as well.

We learned a lot from reading the technical specs of the USB-C standard. As we were reading the technical specs for the USB-C, we came to the realization that Lenovo who's USB like port is doing something similar. They are probably using an Power control circuit. Short answer to a longer story, it'll require more investment that we're willing to put into this because Lenovo is using some propriety standard. Also, it also seems the AC adapters with the specialized cable is hard to come by. We are waiting over a month to get our order from Lenovo! It's interesting that the AC adapters are in short supply.

We thought about put this project on kickstarter or Indigogo so we can get the funding we need. What do you think? comment below and let us know! If response does not seem positive, we'll be issuing refunds for orders placed.

Thank you!

Mikegyver.com

UPDATE May 28, 2015.
We are sorry to say that we are canceling this project. No further feedback was received regarding our latest status and updates.

All pre-orders have been or will be refunded. Thanks for your support.

UPDATE Aug 30, 2015
WE have a solution! It's pure DC and we think you'll be excited!
Please check back for future info!

F

F.d. 14324

Guest

Men hörru, det verkar som din amerikanska laddar via usb-uttaget, eller fattar jag fel?
Pluggen Esso visar på bild är den jag är ute efter och det är inget annat än en elkontakt, förr var de runda och nu har Lenovo börjat med fyrkantiga.

-x-qiv-KxLlz6pnRZpmM_xRPfysfRHCMKMgRIAUxX4PA_fMr9KeAMsC2OjPN31EFisgKi5ACPwt-a6R4lICB9w59LRHeaCTJ0fAqNDOa24tqW9JRclG_MSeqEUoaB36e7DjZ1MbDQ_U_b5TyoLbWE7qLW9aDzFks0L1_fPDRUKI2mlJKoTE83dxpam-e9pb7lBuewuRxKt7GpC2zzsHWuAUamw63yQokqoErp6XUAjcspYiuK4QEUeDSDYXnub467BoX5V2kaWjZayCpb-3LRlbzor7g-XLXA7ypS616W3lSY5gcfeZKG0tDdxt1li-S5ZxjVJX3v5sUIzMWPMqS__foQ4YSfEacMAANZ_yLkHGM3W3gJgIGDOTCcky9PLIZOi8EiDoZCDodG8Bk_Im7_C8ij9L38yY3796VP06NuLWUYxRJ9W_zhYpvDUSsw7dTGa8X8bWVYdYbLiOPeDaz1DZ0MKDRdNWiCJZBMae5LpMCzyUZWBzjhM16Jp7nz70VnCVojpV8WH6355VrrMEatIw=w712-h949-no

mvh jocke

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Här är ett par bilder till. Ser lite skumt ut på intaget men i sladdkontakten syns enbart två kontaktbleck.
EssoJ

Bilagor

• P1010129.JPG
    P1010129.JPG
    6 MB · Visningar: 2
  • P1010134.JPG
    P1010134.JPG
    6,3 MB · Visningar: 1

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Sjöberg! Syndes inget på din bild... Nä min har en kombinerad USB uttag och ladduttag. Men man måste ha Lenovos laddare.

lenovo-yoga-3-pro-review-2014-11-23-450x305.jpg

F

F.d. 14324

Guest

Ok, då kan vi konstatera att det handlar om två olika kontakter.

Den här blir det för mig om jag inte hittar någon med mer kräm: Lenovo 65W DC Travel Adapter | Lenovo Official Online Store (och det hade jag ju gjort redan i inlägg 3 :oops:)

Fördelar med den som jag ser det jämfört med min gamla universalmodell: Fast kontakt i datorändan gör att jag aldrig mer behöver leta efter nån liten adaptergrej som inte finns där den borde.
Fast/rätt spänning, inget behov längre att vrida på en liten ratt där det kan bli väldigt fel om man är oförsiktig... ;)
Den passsar inte till något annat i husbilen och då får jag ha den i fred.:p

Kanske kommer mer om detta i min strömförbrukartråd.

mvh jocke

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Alltså inget för min Ideapad. Vad jag kan se iallafall.
Får bli en inverter istället.
EssoJ

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Jag har samma dator som du och har köpt adapter från Duracell direct SE.

Modell CCC0729A: DC Car Adapter 20V 3.25A 65W för 524 kr.

Var lite osäker på om denna skulle passa men ett mail till kundtjänst rätade ut mina frågetecken.

Leif Torså

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Hur kan man marknadsföra och sälja en mobil produkt som laptop/padda/telefon utan möjlighet att ladda med 12 V från bil/husbil/båt? Reklamera produkten och byt till annat fabrikat.

F

F.d. 52943

Guest

Dom är inte ensamma om det. Vi har en Sony tablet S som har en alldeles egen laddkontakt. Finns inga 12V laddare som passar, och Sony sa, vid fråga till kundtjänst för några år sedan, att det inte fanns några planer på att utveckla något sådant.
Vi har kört via inverter och 230V

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Har nu beställt från Duracelldirekt till min Ideapad U330p. Hoppas att det blir rätt.
Tack till Leif Torså
från EssoJ

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Kjell&Co har många adaptrar i sitt sortiment numera, se sid 136 i deras katalog nr 41.

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

DuracellDirect.se har laddare till de flesta datorer, plattor och telefoner. Leveranstiden är ofta mycket kort. Jag har beställt flera laddare från dem och en av dem levererades från London till min dörr på 20 timmar utan extra kostnad.

Leif Torså

Toppen