• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12-v kaffekokare

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Var det därför det aldrig gick att få värme i en gammal VW 1200?
O.T
Min förstabil var en 1200 bagge 65'a med 6V-system, starta den med ett 12V-batteri på vintern, då blev det fart på startmotorn, var bara 16år den gången, och kunde inte så mycket om bilar då, å nån kaffekokare hade den definitivt inte, men värmen va bra, den hette Eberspächer :eek:
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Skulle man kunna dra en slinga runt motorn som kokar upp kaffevattnet på något fiffigt vis?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Skulle man kunna dra en slinga runt motorn som kokar upp kaffevattnet på något fiffigt vis?
Kokande vatten är lite svårare, då kylvattnet i regel är lite under kokpunkten.
Men en värmeväxlare kan förvärma det åt dig.

Jag lindade slang runt utgående kylvatten på en bil, som jag sedan kopplade in mellan spolarvätskebehållaren och munstyckena mot vindrutan. Vindrutan blev betydlig renare (upplevde jag det som) med denna inkopplad än utan. Fungerade mycket bra.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag föreslog en varmvattenberedare vid motorn i ett tidigare inlägg.
Bör gå att fixa, men man får ju inte kokande vatten, men väl varmvatten 70 - 80 C, som går att diska i eller vask händerna i.
Den går i alla fall åt mindre gas att värma 70 gradigt vatten till kokande.
Att koka ägg under färd går väl kanske bra, med kylvätskan.......
Det finns ju de som lägger ett matpaket, i folie på motorn för att sen få en varm måltid.

Roysan
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det finns ju de som lägger ett matpaket, i folie på motorn för att sen få en varm måltid.
Finns specialanpassade hållare för Bullens Pilsnerkorv (oöppnad burk) till snöskotrar (10-15 minuter, så är det klart att äta).
Den kläms på avgaslimpan. Borde fungera utmärkt med liknande lösning på husbilen :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
O.T
Min förstabil var en 1200 bagge 65'a med 6V-system, starta den med ett 12V-batteri på vintern, då blev det fart på startmotorn, var bara 16år den gången, och kunde inte så mycket om bilar då, å nån kaffekokare hade den definitivt inte, men värmen va bra, den hette Eberspächer :eek:
..körde 1200 bagge som 16 åring! o_O
 
Toppen