• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

10500 mil med La Strada Avanti C -12.

F

F.d. 50003

Guest
Många mil (3500) sedan senaste rapporten men händer det ingenting utöver vanlig service så är det inte så lätt att hitta på något. Nu har det dock hänt två saker. Först slutade fjärrlåset att fungera, bytte batteri vilket inte hjälpte.
Bokade tid hos aukt Fiat-verkstad, fanns ett servicemeddelande från Fiat att en omprogramering databoxen skulle ev hjälpa. Det har fungerat efter det.
Upptäckte vid byte till vinterhjul att jag hade hål på innerskärmen hf pga genomslag. Kollade vänster o höger sida, såg ut som fjäderbrott på höger sida. Bokade tid för fjäderbyte hos min serviceverkstad. Passade på att beställa förstäkta fjädrar eftersom jag hade goda erfarenheter från min förra bil. Det var inget fjäderbrott ,utmattade fjädrar mest på höger sida, meken behövde inte ens använda fjäderspännare för att få ut fjädern. Bilen blev ca 7-8 cm högre, vilken skillnad att köra. Bytte samtidigt till nya vinterdäck, Michelin Agilis ice-north med dubb, kanonnöjd bra fäste o mycket tysta.
Förövrigt så fungerar allt som det ska.
Hälsningar Roger.

F

F.d. 55532

Guest
Sv: 10500 mil med La Strada Avanti C -12.

Vet du om det är någon skillnad om man har normalchassi och maxichassi.
Vilket chassi har du. Den enda skillnaden jag känner till är 15 tum, 16 tums hjul.
Är fjädringen kraftigare på maxi???

Kul med rapporter. Du är nog en av de som kört längst på kort tid.

Hälsn.

Inge

H

Husbilgolf

Guest

Tack för rapport! Köpte ju samma bil som dig fast 3 månader tidigare. Har kört 4900 mil, bara halva sträckan din!, men har ett vinterproblem med öppning av skjutdörren. Kan inte öppnas från utsidan när det är kallt. Förslag?

F

F.d. 50003

Guest

Jag har Maxi-chassie o 16-tums hjul. Vad jag förstått så ska Maxi-chassie vara förstärkta fjädrar o krängningshämmare men är inte säker. Jag har Lokari innerskärmar o det var i den det gått hål pga genomslag. Nu är bilen rak, lutar ej framåt.
Husbilgolf- Är det handtaget som sitter fast? Fjärren som inte öppnar? Kolla o gör ren kontakterna som sitter i bakkant på skjutdörren, smörj kontakter o lås med WD40 inte 556 eller nå annat skit.
Roger.

F

F.d. 50003

Guest

Glömde en sak i första inlägget.
Normalt byter jag olja vid 2000 mil. I höstas testade jag att köra tills lampan som talar om när det är dags att byta tändes, 2800 mil sen tändes den.
Kollade upp vad som händer om man fortsätter köra.
Steg ett lampan tänds= motorvarvet begränsas till 3000 varv. Fortsätter man att köra inträffar steg två= motorvarv 1500, sedan steg tre tomgångsvarv= bilen går ej att köra med. Antal mil mellan stegen är individuellt beroende på körsätt o val av olja.
Roger.

Toppen