• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: 100 SEK i avgift / dygn i Färjestaden

Jag tycker det är bra att de tar betalt,
har själv aldrig lyckats få en plats där, nu känns det som man kan få sin första chans :D

För mej är 100kr en löjligt liten summa i husbilsbudgeten:oops:

visom

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2025

Hörde att det var bl.a. Saxnäs camping som protesterat om den gratis husbilsparkering på köpcentert. Infekterat, inte bara där.

annette.bengt

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2026

Snyggbil!
kostar säkert mer än 100:- natten
har du inte råd att stå där välj en annan plats
/ Bengt

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Ni som hävdar att "har man råd med husbil har man råd med [och vad det nu kan tänkas vara]...", hur många sådana utgifter skall man mäkta med för att "ha råd med husbil"?

Är det inte så att allt är en prioriteringsfråga? Somliga kanske utnyttjar sin husbil ett fåtal nätter per år och tycker sig ha råd att betala höga priser för ditten och datten vilket kanske inte blir så mycket i slutändan på ett år. Andra kanske använder sin bil väldigt många dagar under året, hela året till och med. Då kan dessa ha-råd-med-summor bli en tämligen stor post. Alltså vore det tacknämligt om dessa "ha råd med husbil har man råd med annat"-pekpinnar förpassades till den egna tankevärlden och stannade där tycker jag.

I

Iveco 35

Guest

Påtryckningarna har varit stora ända sedan ställplatsen öppnade för några år sedan.Köpstaden har väl kalkylerat med vilket som ger mest i kassan inköp från Campingar eller gästande husbilsbilister.
Olle.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Ni som hävdar att "har man råd med husbil har man råd med [och vad det nu kan tänkas vara]...", hur många sådana utgifter skall man mäkta med för att "ha råd med husbil"?

Är det inte så att allt är en prioriteringsfråga? Somliga kanske utnyttjar sin husbil ett fåtal nätter per år och tycker sig ha råd att betala höga priser för ditten och datten vilket kanske inte blir så mycket i slutändan på ett år. Andra kanske använder sin bil väldigt många dagar under året, hela året till och med. Då kan dessa ha-råd-med-summor bli en tämligen stor post. Alltså vore det tacknämligt om dessa "ha råd med husbil har man råd med annat"-pekpinnar förpassades till den egna tankevärlden och stannade där tycker jag.

Äntligen! Bra Michael!!!

//Jan

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Ja,multiplicerat med 275 övernattningar/år, så tycker jag nog att man kan kalla det för en mindre förmögenhet.

Hejs
Claes 105

Är det verkligen det som är tanken med ställplatserna?
Du får nog leva med att saker och ting inte är gratis här i världen. :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ja,multiplicerat med 275 övernattningar/år, så tycker jag nog att man kan kalla det för en mindre förmögenhet.

Hejs
Claes 105

Jösses,
Det måste vara en liten förmögen klick som har råd med 275 övernattningar/år.

Jag skulle inte klara det, fast jag jobbar kontir 2-skift med helg på industri.

Måste nog till rika pensionärer för denna ekvation.

Jag klarar lekande 100kr/natt de helger jag är ledig :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hela detta forum är fullständigt nersmetat med "pekpinnar".
Inget konstigt i de, detta är ett forum och alla tankar ska få finnas med.
(annars måste det till ändringar i forumreglerna)

Att äga och nyttja en husbil i Sverige är en relativt dyr hobby, och endast en klick förunnat.
Det borde de flesta fått fram när man gjorde sin husbilbudget.

Att sen komma på att man inte har råd att nyttja sin hobby merparten av året kan väl då inte komma som en överraskning.

Som du själv skriver, man får då prioritera.
Det måste jag göra :oops:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Man får prioritera & avgöra vad man vill lägga sina pengar på, inte konstigare än när man handlar i affären. Om man bestämt sig för att stå på en ställplats så får man betala vad det kostar. Men, om man bara har tänkt att övernatta så finns det ju fortfarande en uppsjö av platser som är gratis. Valet är ju trots allt ens eget.

Bennie

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Vi som åker till Spanien över vintern och ligger ute 7 månader, ca 200 dagar, frikampar ofta för att det inte ska kosta en förmögenhet. Eller väljer billiga ställplatser och campingar.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det är väl med kryssningsturisterna som med alla andra semesterfirande inkl. oss Hb-åkare. Man väljer vad man vill lägga sina pengar på.
Uppfattningen att folk inte vill strö pengar omkring sig trots att dom har råd att åka på kryssning eller har råd att äga en husbil är bara att skita i. Man gör väl vad man vill med de pengar man har.

Bennie

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024

Ska dom ta 100:- för husbilarna där så tycker jag nog att varför inte avgiftsbelägga hela parkeringen så får dom ju in mycket mer kapital. Som en följd av detta så kommer det ännu mer turister och handlar i Köpstaden nu när dom får skänka en slant till föreningen. Men som det har sagts förut i denna tråd Campingägarna på Öland har makt. :)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Underligt att de som har råd att åka på kryssning inte har råd att spendera i hamn....apropå att vi husbilsåkare enligt vissa anses kunna spendera mycket eftersom vi/de har så dyr bil:
https://www.svd.se/kryssningsturister-snalar-i-hamn

Intressant att den danska professorn inte tyckte det var värt att investera i kryssningsturismen.
Man kan dra en del paralleller och byta ut "kryssningsturister" mot "husbilister" i artikeln.
Jag tror att vi husbilister är ungefär lika "snåla" på besöksmålen även om vi gärna försöker intala oss själva och andra att vi minsann shoppar loss, går på museer, käkar middagar ute m.m.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Där vi har hittat en gratis övernattning gör vi också våra inköp, detta för att visa ett tack för välvilligt bemötande.
Vi har inga stora förråd med oss utan vi köper det vi behöver under resans gång och då väljer vi att gynna de orter som visar välvilja.
På de orter som skall ha betalt för att man stannar handlar vi av princip inget.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Mej veterligen så har jag aldrig behövt betala någonstans för att gå in o shoppa.

Var finns dessa ställen :confused:
kanske vore bra att ha en lista över dessa handlare:rolleyes:

Toppen