Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.
Hmm.. intressant. Jag förstår vad du menar.
Undrar vad som skulle hända om man överklagade ett sådant ärende och även kan bevisa att själva lastvikten inte har överskridits.
Förmodligen skulle man ändå åka på det i någon form då man överskridit totalvikten.
Kanske t.o.m. att man skulle få körförbud och bli tvingad till en ny registreringsbesiktning för att väga om bilen och få rätt tjänste och lastvikt.
Sen landar det väl också i att vi som förare ytterst är ansvariga för att hålla koll på alla vikter så dom inte överskrids eller är felaktiga. Även tjänstevikten. Precis som att kontrollera att däcken inte är för breda o.s.v.
Tur att det är enklare i praktiken
Det jag menar är att vi verkar ju vara överrens om att det som är olagligt är att överskrida lastvikten, inte att överskrida totalvikten (i teorin då..)
Med detta sagt så tror jag att man i väldigt många husbilsfall överskrider totalvikten trots att man inte överskrider lastviken beroende på att det mer eller mindre fuskas med tjänstevikterna från tillverkarhåll.
Slutsatsen av detta är ju att man inte har något underlag för bötfällning om inte lastvikten överstigs även om totalvikten möjligen gör det.
//Peter
Hmm.. intressant. Jag förstår vad du menar.
Undrar vad som skulle hända om man överklagade ett sådant ärende och även kan bevisa att själva lastvikten inte har överskridits.
Förmodligen skulle man ändå åka på det i någon form då man överskridit totalvikten.
Kanske t.o.m. att man skulle få körförbud och bli tvingad till en ny registreringsbesiktning för att väga om bilen och få rätt tjänste och lastvikt.
Sen landar det väl också i att vi som förare ytterst är ansvariga för att hålla koll på alla vikter så dom inte överskrids eller är felaktiga. Även tjänstevikten. Precis som att kontrollera att däcken inte är för breda o.s.v.
Tur att det är enklare i praktiken