Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
nej det här är en groda av en tjänsteman.
Om jag förstått det rätt är det mellanskillnaden mellan tjänstevikt och maxvikt som de går efter . tjänstevikten är alltid den samma oavsett hur det ser ut just för stunden då det står på registreringsbeviset. Tänker jag fel ???Tjänstemannen i videon pratar om vad regelboken säger. Inte hur det används i praktiken.
I praktiken går det alldeles utmärkt att dra ner på det som normalt hör till tjänstevikten för att istället lasta in några flak öl till. Polisen märker som vi vet inget vid en vägning så länge man håller sig under totalvikten.
Men det kan fortfarande vara överlast trots att man inte överskrider totalvikten. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det också bara överskridandet av fordonets, i registret, angivna max lastvikt som man bötfälls för. Det har egentligen inget med ett överskridande av totalvikten att göra.
Totalvikten används i sammanhanget bara som ett trubbigt verktyg tillsammans med tjänstevikten(den angivna) och vågsedeln för att hitta överlast och räkna fram hur mycket lastvikt man har på bilen vid tillfället.
hur många är det som blivit vägda ?
Vägde dom axeltrycket också eller hela bilen?Jag blev vägd dagen före midsommar.Fullt med diesel och vatten och mat o dryck för helgen och vågen stannade precis på 3500kg som jag visste
eftersom jag brukar väga bilen när jag kommer förbi vågstationer
Puss o kram
Johnny
Vägde dom axeltrycket också eller hela bilen?