Sv: Årets julklapp
Werner,
Jag tycker om samtliga program och vill helst anvanda dom samtidigt
. Anledningen till detta ar att det ene mjukvara kan en sak som den andra inte kan. En 100% GPS som kan allting finns inte, i mitt tidigare yrke anvanda jag en Trimble GPS (absolut i Rolls Royce klassen) kostnaden 8500 US$. Genast tror jag att det finns medlemmar som kommer att fraga "vad kan den dyra GPS mer an min 2000 SEK GPS" !!! Svaret ar att den har mycket mera mojligheter vad det galler kommunikations med andra hardvara. Trimble anvands i proffs sammanhang som survey och flyget och kan kopplas till automatic landing pilot system osv.
Det finns en massa errors i GPS signalen nar det nar var lilla "lada" vilka i dyra GPS filtreras delvis bort, 100% bort filtrering gar inte sa det ar bara att lara sig att leva med dom. En mera nogranna positions bestamning kan uppnas med DGPS (differential GPS) men maste da jobba med fasta terresta punkter som har kanda GPS co-ordinater och updateras med hjalp av database corrections tabeller osv .. ganska complicerade prylar som inte en vanlig manniska har nagon interesse i.
Werner, att svara pa din fraga vilken GPS ar bast maste jag nog tyvarr svara att det ar inte direct GPS som ar den viktigaste (klart att en 10000 SEK mottagare kan ge mera info an en 2000 SEK, sjalvklart) men det ar mest mjukvara for oss dodliga som bara anvander GPS'sen for att flytta oss mellan punkt A och B. Jag skulle t.ex inte anvanda en GPS med Tom Tom mjukvara installerade for att ga pa jakt (Geocaching) darfor anvander jag en Magellan 315-320 som ar vid detta laget 10 ar gammal men som ar superb for detta andamal. Man spelar ju inte heller fotball med tennisskor .. Werner du forstar sakert vad jag syftar pa det ene ar inte den andra. Jag har t.ex inget interesse vart dom hastighets stolpar star andra tycker det ar det viktigaste som finns och t.o.m koper en GPS endast for detta andamal, jag har gott om tid en husbil for mig ar att for att se sig omkring, vill jag komma fram nagonstans snabbt tag jag flyget
Sammandrag : jag tycker personligen att ha mojligheten att kunna lagga in GPS co-ordinator, gora en tracking och spara punkter (waypoints) dar man har varit ar ett MASTE. Lycka till pa letande efter just "din" drom GPS