Sv: Årets julklapp
Det här med GPS är ett stort och svårt område. Jag har för tillfället gått vilse - se nedan.
Alltnog! Det har gjorts en massa tester i olika tidningar. En intressant är i tidningen M3 Digital World (se webb
M3 - M3 GPS - en sajt helt ägnad gps:er, från Sveriges största pryltidning ) där man konstaterat följande tunga fakta; 1: Det finns i stort sett bara 2 leverantörer av de kartor som finns i dagens GPS:er: Navteq och Teleatlas (Navteq var bäst i deras Sverige test). 2: Det finns idag nya GPS:er som har karta från slutet av 2006. Få har från hösten 2007. Så försök att ta reda på karta och version innan ni köper.
Uppdatering av karta kostar för min Navigon 7000T ca 90 US dollar - pust. Jag tror det är Tom-Tom som har en hemsida där kunderna kan ladda upp rättelser och man kan ladda ner gratis. Finns nog ytterligare en tråd om detta på denna eminenta Husbilsklubben hemsida.
Sök gärna fler tester i tidningar, men utvecklingen går lika fort här (testerna blir snabbt gamla) som för digitalkameror, PC och TV så se till att köpa senaste av ett fabrikat. Sony har tex blivit mycket mycket bättre än vid sin start sägs det.
I min GPS finns TMC inbyggt som standard - ett måste i Tyskland för att slippa fastna i köer och där GPS:en räknar om rutten snabbt och elegant. I Sverige verkar det inte som Vägverket eller någon annan använder denna resurs (TMC).
Det som är viktigt förutom rätt karta är; Snabb processor (min har en Samsung 400 Mhz), ljusstark skärm som klarar att solen lyser in (min nja), lätt att programera, senaste satelitmottagare; SIRF Star III, och att den känns lätthanterlig för dig. Vad är jag vilse då? Jo skall jag köpa en ny karta för 90 dollar inför Frankrikeresan 2009 eller skall jag kasta min GPS och köpa senaste nytt?! Lycka till.