”Lyckan är inte målet, lyckan är resan dit”, men det kan bli dyrt

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.042
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
Det krävs mycket biobränsle i dieseltanken om de uppsatta klimatmålen skall uppfyllas. Att fler köper elbilar men det räcker inte. Alternativet är att bilresandet i Sverige minskar med en tredjedel jämfört med i dag.

Det blir allt annat än enkelt när traditionella bränslebilar ska fasas ut. För att det ens ska bli möjligt, sett till Sveriges klimatmål 2030, måste stora mängder biobränsle blandas i tanken på bensin- och dieselbilar, skriver SvD.

Biobränsle är det enda alternativ som står till buds om den fossila fordonsflottan ska bli ett minne blott och elbilar ska ta över helt.

Enligt beräkningar som Trafikverket gjort, som Svenska Dagbladet hänvisar till, måste vi använda nästan dubbelt så mycket biobränsle om tio år, vilket skulle ersätta drygt hälften av de fossila bränslena.

Men var skall allt detta biobränsle komma ifrån, skall Amazonas regnskogar och den svenska skogen skövlas? Konkurrensen om biobränsle som kan hällas direkt ner i tanken kommer att bli enorm och skapa både brist på bränsle och höga priser.

Det finns forskarrapporter som säger att i avsaknad av mer biobränsle måste bilresandet minska med en tredjedel, jämfört med i dag, det skulle i så fall kräva ett literpris på bensin och diesel på 50 kronor vilket ingen bedömer som realistiskt.

Vet att många husbilsresenärer har devisen, ”lyckan är inte målet, lyckan är resan dit”, som sitt motto. Kanske vi kan behålla mottot, men dra ner på kilometrarna utefter vägen, så att vi framtiden kör våra husbilar i snitt bara 458 mil/år, mot dagens snitt som ligger på 688 mil/år?

Tommy
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2021
I vårat fall med en Nordic Explorer baserat på Mercedes Sprint Heavy chassi (med V6 motor) ska inte köras med biodiesel enligt fabrik. Det ska bli intressant att följa debatten. De med EU6 "Renault-motorer" 170hk är OK.
 

Olasod

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Batterier i fordon är inte realistiskt och bara en våt dröm i miljömupparnas huvuden. Oavsett vilken batt-teknik som utvecklas så kommer de alla att ha en sak gemensamt. De måste laddas upp av nån energikälla som inte finns. Läste att Sverige behöver fem Barsebäck för att kunna ladda upp sveriges fordonspark och Europa behöver 250 Barsebäck. Tror nån ens att det är rimligt? Varför inte slänga pengar och energi på att utveckla förbränningsmotorerna ännu mer? Åtminstone tills nån uppfunnit evighetsmaskinen.
 

Daniel K

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2021
Ja det ska bli intressant att se om det finns någon konstruktiv lösning på miljöekvationen. Just nu ser det ganska dystert ut med planerad ny elintensiv tung industri och sedan elektrifiering av transportsektorn. Där utöver politiker som inte riktigt ser problemen komma.
Kanske lösningen blir vind/solenergiproducerad vätgas som sedan via bränsleceller driver en elmotor. Så tycks man resonera i bland annat Japan som nu storsatsar på vätgasteknik.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2021
Med en elbil blir det bara att glömma att köra i Norrlands inland, och för inte att tala om ute i Europa. Jag vägrar att tro att franska bönder kommer att gå över till elbilar. I övrigt blir det att lägga upp turen via laddstationer i stället för natur- och kulturmiljöer.

Men visst, elbilar är framtiden, men vi är långt därifrån.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
926
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2021
Ja det ska bli intressant att se om det finns någon konstruktiv lösning på miljöekvationen. Just nu ser det ganska dystert ut med planerad ny elintensiv tung industri och sedan elektrifiering av transportsektorn. Där utöver politiker som inte riktigt ser problemen komma.
Kanske lösningen blir vind/solenergiproducerad vätgas som sedan via bränsleceller driver en elmotor. Så tycks man resonera i bland annat Japan som nu storsatsar på vätgasteknik.
Jag förstår att trådämnet är riktad ffa mot biobränsle och husbilsresandet. Här kommer min ytterst personliga reflektion.
Jag har samma känsla som bl a Daniel K, att man (sett från många håll dvs vetenskapliga, ekonomiska, politiska, ) verkar bortse från det största, alltmer växande, globala miljöförstörande faktorn som består av nästan all slags industri. I stället läggs, nästan uteslutande, all skuld på fordon och helst på privat resande.
Enkelt exempel baserat på bondförnuft: telefoner -istället för att tillverka mindre och mindre antal, men mera hållbara, tåliga produkter, ökas produktionen varje kvartal och tillverkarna konkurrerar med varandra med nya funktioner, designmässiga fördelar, etc. Det förbrukas mycket av de olika naturresurserna, inte bara energi vid tillverkningen. Givetvis ökar försäljningen om apparater går lätt sönder och lagnig kostar oproportionerligt mycket jmf med nya produkter. Tänk bara att telefonindustri är inte så energikrävande som andra industrier.
För att försöka lösa stora ekologiska (inte bara klimatförändringar) utmaningar som civilisationen har stått och fortfarande står inför behövs paradigmskifte i tänkandet om välfärd, ekonomisk tillväxt och teknologisk utveckling.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2021
Hörde på radion att stenmård håller på att etablera sig i skåne. Dom ska enligt reportaget vara extra glada i att tugga på sladdar i bla fordon och hus. Lite konspiratorisk är jag ju allt så då dras tankarna lätt till att om nu elbilen är lösningen på alla våra problem så verkar det som att naturen själv vill sätta lite käppar i hjulen för dom. men med lite gnagare i en tesla så blir det nog "spännande" miljö konsekvenser iallafall lokalt.
Konstaterar att det kommer nog finnas jobb med att laga bilar även i framtiden.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2021
Det intressanta är att många och framförallt politiker tycks tro att batteridrift är utläppsfritt MEN så är det ju absolut inte.
Olika studier, givetvis politiskt påverkade, pekar på att varje kWh batteri som producera i världen i snitt skapar utsläpp
motsvarande ända upp emot 200 kg CO2. Då har vi inte ens kört bilen ännu. Bilmodeller som är gångbara har motsvarande 100 kWh
batterikapacitet så då har vi redan diskonterat 20.000 kg CO2 vilket motsvara 50.000 liter HVO. Den enda reella energibäraren som vi i dagsläget själva kan producera vårt eget land, HVO, DEN omfattas inte av en enda krona i statligt stöd utan tvärtom. Den obarmhärtiga energibäraren batteriet, vars material plockas fram på andra sidan vårt klot och är bristvara redan nu, omfattas av upp till 60.000.- statligt stöd per fordon.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2021
Den enklaste och allra bästa energibäraren, vätgas i kombination med bränsleceller, är ännu så länge diskvalificerad. Det är klart att det beror på att teknologin är för enkel och det gynnar varken batterimaffia eller infrastrukturägare inom eldistribution och blir för enkelt att tillverka MEN teknologin har körts i decennier i Japan där Toyota har flera tusen bilar, förserier till Mirai, som rullat motsvarande många varv kring vårt solsystem och det fungerar bra. Inga batterier som kräver upparbetning efter sin livstid och skapar inte våra barn några "svarta rester" som inte går att ta hand om. Det skapas vatten och värme som enda rester. Tyskland har redan förstått MEN inte vårt eget fädernesland och inte heller Volvo...
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2021
hej, om man fortsätter att läsa domedagshistorier så blir man miljömuppe o det är väl det sista jag önskar mig, många vindar kommer att blåsa innan vi ser någon bättring på någon med förstånd i behåll.
 

Daniel K

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2021

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2021
Tack Daniel,

"Det går åt cirka 50-55 kWh för att producera ett kilo vätgas med elektrolys, som i sin tur ger 33 kWh elenergi, som man kan köra tiotalet mil med i en personbil, enligt Vätgas Sverige."

"Den fossilfria vätgasen man tankar i Sverige kostar cirka 80 kronor per kilo, vilket gör att drivmedelskostnaden är något billigare än en vanlig bensin- eller dieselbil. Men mycket dyrare än en elbil."
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Skurup
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2021
skall vi ha vätgas i bilar rullande bomber bättre vätgasmotor som laddar bränsleceller för bildande av el men mycket återstår innan det går ihopp
 

Daniel K

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2021
eMetanol kan bli intressant att tanka husbilen med framöver. Tillverkas av koldioxid och vatten med hjälp av förnybar el.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2021
Hörde på radion att stenmård håller på att etablera sig i skåne. Dom ska enligt reportaget vara extra glada i att tugga på sladdar i bla fordon och hus. Lite konspiratorisk är jag ju allt så då dras tankarna lätt till att om nu elbilen är lösningen på alla våra problem så verkar det som att naturen själv vill sätta lite käppar i hjulen för dom. men med lite gnagare i en tesla så blir det nog "spännande" miljö konsekvenser iallafall lokalt.
Konstaterar att det kommer nog finnas jobb med att laga bilar även i framtiden.
Jag kan intyga att det stämmer. Ett elakt kräk gnagde av slangar i min parkerade bil för några år sedan under en resa i centraleuropa.
 
Toppen