En gång skulle jag använda startkablar av billigare typ.
Det funkade inte och det visade sig att kabeln satt lös i ena klämman.
Kopparkabeln var klämd under gummihandtaget i klämmorna, och var så dåligt gjort att de andra gick att dra ut.
Det visade sig att kablarna hade myckt tjock plast och lite metallarea. De var säker 8 mm i diameter utanpå, men kopparlinan var c:a 4 mm2.
Vi har i tråden läst om aluminium och felaktigt angiven area.
Det finns således massor av metoder att fuska med sådana här produkter.
Enligt Murhys lag så gäller att om det finns ett sätt att fuska så blir det så.
Startkablar är ju en pryl man köper och lägger i bilen, där ligger dom i många år, för att kanske användas nån gång.
Startar ändå inte bilen blir det bärgning eller nytt batteri, om startkablarna var kass vet man då inte, utan de åker ner i bagagets understa skrymslen ändå.
Mina startkablar där kopparlinan lossnade, gick att fixa med isärtagning och lödning av ändarna i klämmorna. Klämmorna var däremot av skaplig kvalitet så startkablarna kommer att funka när de en gång skall brukas.
Till husbilen gjorde jag egna, startkablar, vis av erfarenheten.
BILTEMA har bra klämmor, dock i vissa fall av förkopprat järn.....
Finns även av cadimerat järn, de är gulaktiga.
Få av massiv koppar.
Kablarna jag använde var inte med så enorm area. Jag menar att det inte krävs jättearea, utan siffran för area är mest ett försäljningsargument.
(jag hade en ring liggande med verkligt solid FK 12 mm2),
Jag gjorde mina så långa att de medger inkoppling av bodelens batteri till startbatteriet, om det senare skulle var slut. Vilket innebär omkring 5 m. Det gör oxo att man når till en annan bil för att hjälpa till, eller få hjälp.
Ju större bil ju längre startkablar krävs.
Oxid är en bov i dramat, förkopprad Al, kommer förr eller senare att oxidera, förvara därför startkablarna i en tät påse.
Kopparskiktet är tunt och ojämt, när det gäller billigast möjliga produktion i länder där kvaitetskontroll är något konstigt, onödigt.
Roysan