• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

”Billigare” kabel för husbilen.

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Noterade att tex Biltema har startkablar med 25 och 35mm2 för bra mycket billigare pris per meter än bara kabel.
Man kan köpa ett paket med röd och svart kabel på 4,5m längd var, 35mm2 på biltema för 239kr. Meterpriser blir då 26,50kr….
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Noterade att tex Biltema har startkablar med 25 och 35mm2 för bra mycket billigare pris per meter än bara kabel.
Man kan köpa ett paket med röd och svart kabel på 4,5m längd var, 35mm2 på biltema för 239kr. Meterpriser blir då 26,50kr….
Jag använde startkablar till min inverter. De var mer lättböjliga men är inte rena kopparkablar. Det är blandat med aluminium sägs det. Fungerar bra i mitt fall och kapade till så korta kablar som möjligt.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Noterade att tex Biltema har startkablar med 25 och 35mm2 för bra mycket billigare pris per meter än bara kabel.
Man kan köpa ett paket med röd och svart kabel på 4,5m längd var, 35mm2 på biltema för 239kr. Meterpriser blir då 26,50kr….

Hejsan, det sägs att man inte skall använda de här billigare kablarna till fasta "öppna" installationer för det är helt enkelt aluminiumkablar som har en jättetunn kopparbehandling för att skydda aluminiumet från att oxidera m.m. som ren alu gör. De stämmer inte heller med kvadratmåttet då de leder ström sämre än ren koppar så man får överdriva dimensionen, om man nu skall använda dem alls för livslängden vid fast installation är visst lite diffus.
Skall man klämma dit kabelskor på dem så skall de vara special av två metaller för att undvika oxidation.... Jag har för mig att de skall vara en kombi. av järn där man klämmer och koppar där man skruvar samt med ett specialfett som oxidskydd innan man klämmer till, i alla fall till starkström och troligen också till svagström/(spänning), går att Googla på.

Produktbeskrivning. Startkablar CCA (copper coated aluminium)

Man får gå upp ca. +50% för att komma upp till rätt kvadratdim. i förhållande till koppar. Typ för 50mm² så får man gå upp till 75mm² CCA kablar.
D. v. s. att startkablar 35mm² CCA motsvarar bara lite styvt 23mm² kopparkabel.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En gång skulle jag använda startkablar av billigare typ.
Det funkade inte och det visade sig att kabeln satt lös i ena klämman.
Kopparkabeln var klämd under gummihandtaget i klämmorna, och var så dåligt gjort att de andra gick att dra ut.
Det visade sig att kablarna hade myckt tjock plast och lite metallarea. De var säker 8 mm i diameter utanpå, men kopparlinan var c:a 4 mm2.
Vi har i tråden läst om aluminium och felaktigt angiven area.
Det finns således massor av metoder att fuska med sådana här produkter.

Enligt Murhys lag så gäller att om det finns ett sätt att fuska så blir det så.

Startkablar är ju en pryl man köper och lägger i bilen, där ligger dom i många år, för att kanske användas nån gång.
Startar ändå inte bilen blir det bärgning eller nytt batteri, om startkablarna var kass vet man då inte, utan de åker ner i bagagets understa skrymslen ändå.

Mina startkablar där kopparlinan lossnade, gick att fixa med isärtagning och lödning av ändarna i klämmorna. Klämmorna var däremot av skaplig kvalitet så startkablarna kommer att funka när de en gång skall brukas.

Till husbilen gjorde jag egna, startkablar, vis av erfarenheten.
BILTEMA har bra klämmor, dock i vissa fall av förkopprat järn.....
Finns även av cadimerat järn, de är gulaktiga.
Få av massiv koppar.
Kablarna jag använde var inte med så enorm area. Jag menar att det inte krävs jättearea, utan siffran för area är mest ett försäljningsargument.
(jag hade en ring liggande med verkligt solid FK 12 mm2),
Jag gjorde mina så långa att de medger inkoppling av bodelens batteri till startbatteriet, om det senare skulle var slut. Vilket innebär omkring 5 m. Det gör oxo att man når till en annan bil för att hjälpa till, eller få hjälp.
Ju större bil ju längre startkablar krävs.

Oxid är en bov i dramat, förkopprad Al, kommer förr eller senare att oxidera, förvara därför startkablarna i en tät påse.
Kopparskiktet är tunt och ojämt, när det gäller billigast möjliga produktion i länder där kvaitetskontroll är något konstigt, onödigt.

Roysan
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Noterade att tex Biltema har startkablar med 25 och 35mm2 för bra mycket billigare pris per meter än bara kabel.
Man kan köpa ett paket med röd och svart kabel på 4,5m längd var, 35mm2 på biltema för 239kr. Meterpriser blir då 26,50kr….
Vad ska du använda dem till? Ganska avgörande när det ska väljas kablage....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En gång skulle jag använda startkablar av billigare typ.
Det funkade inte och det visade sig att kabeln satt lös i ena klämman.
Kopparkabeln var klämd under gummihandtaget i klämmorna, och var så dåligt gjort att de andra gick att dra ut.
Det visade sig att kablarna hade myckt tjock plast och lite metallarea. De var säker 8 mm i diameter utanpå, men kopparlinan var c:a 4 mm2.
Vi har i tråden läst om aluminium och felaktigt angiven area.
Det finns således massor av metoder att fuska med sådana här produkter.

Enligt Murhys lag så gäller att om det finns ett sätt att fuska så blir det så.

Startkablar är ju en pryl man köper och lägger i bilen, där ligger dom i många år, för att kanske användas nån gång.
Startar ändå inte bilen blir det bärgning eller nytt batteri, om startkablarna var kass vet man då inte, utan de åker ner i bagagets understa skrymslen ändå.

Mina startkablar där kopparlinan lossnade, gick att fixa med isärtagning och lödning av ändarna i klämmorna. Klämmorna var däremot av skaplig kvalitet så startkablarna kommer att funka när de en gång skall brukas.

Till husbilen gjorde jag egna, startkablar, vis av erfarenheten.
BILTEMA har bra klämmor, dock i vissa fall av förkopprat järn.....
Finns även av cadimerat järn, de är gulaktiga.
Få av massiv koppar.
Kablarna jag använde var inte med så enorm area. Jag menar att det inte krävs jättearea, utan siffran för area är mest ett försäljningsargument.
(jag hade en ring liggande med verkligt solid FK 12 mm2),
Jag gjorde mina så långa att de medger inkoppling av bodelens batteri till startbatteriet, om det senare skulle var slut. Vilket innebär omkring 5 m. Det gör oxo att man når till en annan bil för att hjälpa till, eller få hjälp.
Ju större bil ju längre startkablar krävs.

Oxid är en bov i dramat, förkopprad Al, kommer förr eller senare att oxidera, förvara därför startkablarna i en tät påse.
Kopparskiktet är tunt och ojämt, när det gäller billigast möjliga produktion i länder där kvaitetskontroll är något konstigt, onödigt.

Roysan
Idag är det väldigt få som törs koppla ihop sitt fina fordon med någon annat fordon via startkablar, kan bli väldigt dyrt.
Idag gäller det att man har en startbooster liggandes i bilen, ifall man känner att det finns ett behov av starthjälp.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
En gång skulle jag använda startkablar av billigare typ.
Det funkade inte och det visade sig att kabeln satt lös i ena klämman.
Kopparkabeln var klämd under gummihandtaget i klämmorna, och var så dåligt gjort att de andra gick att dra ut.
Det visade sig att kablarna hade myckt tjock plast och lite metallarea. De var säker 8 mm i diameter utanpå, men kopparlinan var c:a 4 mm2.
Vi har i tråden läst om aluminium och felaktigt angiven area.
Det finns således massor av metoder att fuska med sådana här produkter.

Enligt Murhys lag så gäller att om det finns ett sätt att fuska så blir det så.

Startkablar är ju en pryl man köper och lägger i bilen, där ligger dom i många år, för att kanske användas nån gång.
Startar ändå inte bilen blir det bärgning eller nytt batteri, om startkablarna var kass vet man då inte, utan de åker ner i bagagets understa skrymslen ändå.

Mina startkablar där kopparlinan lossnade, gick att fixa med isärtagning och lödning av ändarna i klämmorna. Klämmorna var däremot av skaplig kvalitet så startkablarna kommer att funka när de en gång skall brukas.

Till husbilen gjorde jag egna, startkablar, vis av erfarenheten.
BILTEMA har bra klämmor, dock i vissa fall av förkopprat järn.....
Finns även av cadimerat järn, de är gulaktiga.
Få av massiv koppar.
Kablarna jag använde var inte med så enorm area. Jag menar att det inte krävs jättearea, utan siffran för area är mest ett försäljningsargument.
(jag hade en ring liggande med verkligt solid FK 12 mm2),
Jag gjorde mina så långa att de medger inkoppling av bodelens batteri till startbatteriet, om det senare skulle var slut. Vilket innebär omkring 5 m. Det gör oxo att man når till en annan bil för att hjälpa till, eller få hjälp.
Ju större bil ju längre startkablar krävs.

Oxid är en bov i dramat, förkopprad Al, kommer förr eller senare att oxidera, förvara därför startkablarna i en tät påse.
Kopparskiktet är tunt och ojämt, när det gäller billigast möjliga produktion i länder där kvaitetskontroll är något konstigt, onödigt.

Roysan
Grövre kabel har man väl för att få över tillräckligt stor ström så att fordonet man startar faktiskt startar? Det ska väl över några hundra ampere utan för stort spänningsfall. Och ju längre kabel, desto större area behövs. Jag tänker att man behöver 50 kvadratmillimeter och gärna 6 m långa. En mindre personbil klarar sig väl med mindre och likadant om det är en lättstartat bli med tömt batteri av någon given anledning, men det är ju ett idealfall.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tanken med startkablar är att det dåliga startbtteriet i den bil som inte startar får en snabb laddning från hjälpande bilen.
Den hjälpande bilen skall ju oxo gå på förhöjt tomgångsvarv under startförsöket. Avvaktar man en halv minut så blir det en betydande laddning.
Där,med tas den största delen av startströmmen ändå från det dåliga batteriet.

Principen är samma för en startbooster.
Den innehåller en superkondensator som laddas upp av det egna dåliga batteri och kan sen ge en stor ström under ett kort startförsök.
Den ha ju inga grova kablar heller.

En superkondensator är en sådan med mycket hög kapacistans. Flera Farad.
Kan laddas upp på sekunder och ge en stor ström under kort tid.

En tid fanns startkablar i form av en sladd med cig kontakt i båda ändar, som sattes i resp bil.
En sådan cig jack är ofta avsäkrad med 10 - 15 A, bara.....
Men man hinner få upp en viss laddning i det dåliga batteriet och kanske starttar den bilen då, kanske.....

Men givetvis är rejält dimensionerade kablar det bästa, men inte billigast.

Booster med inbyggt 10 - 15 Ah blybatteri, Jump Starter, med lampa etc. eller vad dom heter, finns oxo, men ett sådant batteri har en livslängd på några år, så skall man försöka använda den så kanske det är kass.

Roysan
 
Toppen