• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

övningskörning

F

F.d. 25293

Guest
hej alla igen jag skrev kanske under fel forum tidigare . min fråga är följande. År det någon som kan svara på om man kan övningsköra mc utan att ta kk för dito . Jag har köpt en mc scooter för att köra mellan husbilsturerna . men det är 35 år sedan jag hade mc senast och vill därför bli uppdaterad . Hälsn LasseoBitten
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: övningskörning

De flesta motorklubbar brukar ha "avrostning" på vårkanten. Ett bra sätt att uppliva gamla kunskaper!
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: övningskörning

Jag pratade mycket om mc och utbildning för mc-kort med min körskollärare när jag tog BE i höstas då vi känner varandra och delar intresse för motorcyklar.
Han utbildar mc förare (med de numera nödvändiga riskutbildningarna) och kan naturligvis ge enstaka lektion/er till den som har körkort och enbart vill uppdatera sig.
Jag är övertygad om att alla körskolor som utbildar mc-förare kan hjälpa dig med detta.
En mycket god idé är att ta kontakt med en kompetent utbildare då massor av saker ändras hela tiden då det gäller trafik.
Jag fick ett riktigt uppvaknande gällande hur lite jag kunde då det gällde en del saker när jag tog BE-kortet, nyttigt som min fru sa....

Avrostningskurs är naturligvis bra att gå och riktigt kul men handledarna har kanske inte alltid samma kompetens som en körkortsutbildare.
 
F

F.d. 25293

Guest
Sv: övningskörning

jag har hört mig för lite löst men inte fått något bra gensvar , ungefär som att vi kan väl ta en sväng i vår.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: övningskörning

Ska du övningsköra måste du ha någon och övningsköra med som givetvis har körkort för fordonet du kör .Sen måste ni gå en handledarkurs .Man får inte övningsköra utomlands
 
F

F.d. 25293

Guest
Sv: övningskörning

men jag har alla kort som behövs och har kört mc på 70 och 80 talet men jag känner mig lite osäker i dagens hårda trafik ,husbil är en sak men mc en helt annan . hälsn lasseobitten
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: övningskörning

Trafikskolor med mcutbildning har "träningskörning" som det heter på programmet men ingen i Stockholmsområdet startar utbildning förrän i mitten på mars. Däremot kanske du får avrosta på en annan typ av mc.
/Åke
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: övningskörning

Jaha då missuppfatta jag
Lokala MC klubbar typ SMC brukar ha avrostnings "kurser"
 
F

F.d. 25293

Guest
Sv: övningskörning

jag får nog ta några lektioner på körskola iallafall , annars tänkte jag att det finns ju folk som har tagit kortet nyligen som vill dela med sig av sin nya kunskap och få en fika i all välmening . hälsn lasseobitten f.d ekeröbo från rasta tomtområde .
 
F

F.d. 25293

Guest
Sv: övningskörning

Jag får tacka för visat intresse hälsning lasseobitten.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: övningskörning

Jag har sett att de övningskör mycket på solvallas parkering med mc, det kanske är något?
Mvh. Agnetha
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: övningskörning

Hej!

Du skall absolut ta kontakt med SMC (Sveriges Motor Cyklister) i Stockholm.
Välkommen till SMC Stockholm

Där erbjuds såväl avrostning som Knixkörning. Men framförallt finns där folk som kan hjälpa dig med lite träning, övning och tips..

Här i Eskilstuna kör vi på motorbanan Gröndal. Men det är lite långt hit :spinny:

Kör försiktigt.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: övningskörning

Om du skall övningsköra själv kan du börja med lågfartsträning. Öva med att köra i en åtta så att du lär dig känna på balans och vilka egenskaper din hoj har. Därefter kan du kanske köra slalom i lite högre fart (50 km/tim)så att du bekantar din hoj även i lite högre farter. Sedan bromsteknik börja i låga farter. Du bör (skall) kunna bromsa upp till 90 km/tim så att du känner dig nöjd. Därefter kan du börja övningsköra i mindre gatutrafik.

Vänligen gammal mc-utbildare
 
F

F.d. 25293

Guest
Sv: övningskörning

tack för alla upplysningar jag kommer nog att göra som ak o jan säger det verkar vara en bra början . hoppas vi ses efter vägarna vi kommer att vinka till er , hälsn lasseobitten:mcride:
 
Toppen