• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

översättningshjälp!

Credo763

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Norge
Sv: översättningshjälp!

Det betyr som regel at det er montert tillegsvarmer på motor, altså en dieselvarmer.
MVH
Terje
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: översättningshjälp!

Det handlar om dieseldriven motor- och kupevärme, även om det vanligtvis brukar stå "Standheizung" i annonserna.
Ibland står det "Zusatzheizung", men då kan det även röra sig om den typ av automatisk tillsatsvärmare som tycks vara standard på nyare MB, vilken typ dock i vissa fall enkelt kan byggas om till fungerande parkeringsvärmare (=Standheizung mit Schaltuhr", alltså med separat manöverpanel med tidur).

aake
 
J

Jarn

Guest
Sv: översättningshjälp!

Vad menas med auxillary heatning? Menar de att det är luftvärme när de skriver så på mobie.de?

Tyvärr så behöver det inte betyda mer än att husbilen har värme.
Standheizung, som det står om man väljer tyska, det står på väldigt många objekt på mobile.de.
Jag har genom åren ringt o frågat just på några sådana bilar och trott det varit extra värmare, men icke. När jag då påtalat det för säljaren så menar han att det ju är en extra värmare förutom bilens värmesystem. När jag då sagt att det ju är standard på husbil med värme i bodelen så har man bara svarat att så skriver vi.
Är det en riktig tillsatsvärmare brukar man skriva ut Webasto eller Eberspächer i klartext.
Bara att acceptera, man vill ju inte komma i konflikt om man är seriös spekulant.
Bäst är ju att ringa o kolla för säkerhets skull.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: översättningshjälp!

Håller med om att det är lite rörigt. "Standheizung" betyder ju inte mer än att värmaren fungerar när bilen inte är på rull och det täcker då alla möjligt.
Inte alltid lätt att få klara besked. Mina två senaste husbilar köpta i Tyskland och ingen av säljarna, en privat och en handlare, visste ens om att bilarna (MB båda två) var utrustade med Eberspächer av den typ som slår på automatiskt när motorn startas vid låg utetemperatur! I den första av dessa bilar fick jag denna dieselvärmare ombyggd (med extra cirkulationspump, tidur mm.) så att den fungerade som parkeringsvärmare för motor och kupé, och detta för mindre än halva priset av vad en ny, separat sådan skulle ha kostat. Även i den senaste bilen fanns en Eber av detta slag, men den gick (enligt handlaren) av någon anledning inte bygga om, varför jag lät installera en kompletterande ny Webasto.
Motor och kupévärmare vill jag inte vara utan, nödvändig utrustning för min arktiska bilanvändning och jag har låtit installera detta även i de bilar med vattenburen värme och värmeväxlare som jag ägt. Förvisso är det möjligt att värma motorn med värmeväxlare men denna tar så mycket av värmeeffekten att bodelen blir rejält utkyld under den timme det tar att få upp motorn i arbetstemperatur. För vildmarkscamping i rejäl kyla gäller det för övrigt att gardera sig; i den händelse att dieselmotorvärmaren skulle strejka så har jag även möjlighet att värma motorn med elektrisk motorvärmare, med ström från min Honda generator.

aake
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: översättningshjälp!

Det är inte helt lätt när man gjorde allt för att slippa tyskan i skolan.
Börjar om med mitt letande nu då den Frankian vi såg i går inte motsvarade våra krav. Den luktade, en lukt som jag associerar med mögel i båtar. Det behöver inte ha varit det men jag vill ha en hb där jag är supernöjd.
Kommer säker komma fler frågor om tyska uttryck i denna tråd allt efter som jag hittar annonser
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: översättningshjälp!

Jag använde en "nyckel" över alla facktermer på bilar från tyska till svenska för några år sedan. Den var användbar för mej när jag köpte en PB i Tyskland 2010, hittar den inte just nu, men någon kanske vet vad jag menar.

Edit: hittade denna kanske kan räta ut något frågetecken
Import av bil, ordlista för de Tyska orden | IMPORTBIL.SE
 
Senast ändrad:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: översättningshjälp!

Auxillary heating, kan nog bli svårt att hitta i Tyska språknycklar då det är Engelska (eller Amerikanska, det står på många Amerikanska fordon).
Det kan vara vilken typ av tillskottsvärme som helst, även en enkel elfläkt.

En variant som vi har i våran bil är att motorns kylvatten även kan fås att cirkulera genom konvektorer i bodelen (det tog två år innan jag fann den).
Den ger riktigt rejält med värme och kan i regel bara köras på det lägsta steget.
Dock ger den värme bara när bilen körs.(eller att motorn är igång)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50637

Guest
Sv: översättningshjälp!

Gällande mobile.de och autoscout.de om man kollar på deras tyska sidor och inte de sidorna som är på engelska så kan man läsa att det står " umluftheizung" och det betyder mestadels att det gäller värmare för bodelen om den skulle vara dieseldriven brukar det stå extra står där ingenting kan man utgå ifrån att det är gas. Översättningen från tyska till engelska på de här sidorna är inte enligt min mening optimala .

Mvh Anders
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: översättningshjälp!

Tack för alla svar. Jag har nu kontaktat ett proffs för att kolla upp en bil jag är intresserad av. Känns bättre det än att man åker ner och upptäcker att det inte är vattenburen värme som vi absolut vill ha
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: översättningshjälp!

tacksam för koll av detta. Finns det en diselvärmare någonstans i textmassan. Och en Hartal-dörr?

IvecoDaily65C18,177PS,Heckantrieb,Automatik,Auflastung 6,7 t,Differentialsperre,Xenonscheinwerfer,2. Hand,keine Tiere,Nichtraucher,Möbel Summer cherry,Textil Excelsa,Alde Warmwasserheizung,TecTower mit AES Kühlschrank 175 Liter mitelektr.VerriegelungGefrierschrank,Backofen,Aussengasanschluß,Hubbett vorne,Tempomat,4 Kanal Vollluftfederung v und h mit Fernbed.+ autom.Nivellierung von Goldschmitt, ,Goldschmitt Alufelgen,Marderschreck Motorraum,Klimaanlage Fahrerhaus+ eine Vario-Unterflurklima für Schafz.+Bad +1Dachklima von 2015 im Küchenbereich,Voll- Lederausstattung braun,elektr. Einstiegsstufe, Zwillingsbereifung M&S von 2014,Ersatzrad,Fahrerhaussitze drehbar mit Sitzheizung und Luftfederung,Druckwasserpumpe,Nebelscheinwerfer,Tagfahrlicht,3 grosse Hekifenster, 5,50Meter Markise elekrisch mit dimmbarer LED Beleuchtung,Backofen mit Grill,Verdunklung vorne komplett und Sichtschutz vorne für Tagsüber,dabei ist das Frontrollo elektrisch,indirekte Beleuchtung oberhalb der Schränke v+ h,Froli Schlafsystem v+ h Isolierverglasung Seitenfenster,Sat Anlage Oyster digital,Alphatronic 22 Zoll TV mit DVBT,Sat- Reciever und DVD,im Schrank versenkbar,hinten 15 Zoll im Schlafbereich,separate Sender schauen möglich,Pioneer Navi/Radio/CD -Soundsystem mit Subwoofer, Zentralverriegelung mit Alarmanlage für alle Aussentüren und Aussenklappen,SOG Toilettenentlüftung über Dach,Gaswarner und Panikschalter,Echtglastüre Dusche,Aussendusche in Garage,Seitenkastenauszug als Stauraum und Tisch verwendbar,Aussengasanschluß,in Garage Anschluß für AussenTV,Motorwärmetauscher mit Motorvorwärmung,Truma SecoMotion Duomatik mit Eis-Ex,Anhängerkupplung, Spannungs-Wandler integriert im Mastervolt 4000kurz bzw.2000Watt permanent,3 Aufbaubatterien( wurden 2013 erneuert),Mineralwerkstoffoberfläsche Küsche und Bad,Pioneer Navigation,Rückfahrkamera mit 2 Linsen,Freisprecheinrichtung,ElektrischerZentralverschluss der Küchenschränke,Inspektionen,Comfort-Paket,Dynamic-Paket, Multimedia-Paket,sehr gepfl. Zustand
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: översättningshjälp!

Jag kan inte se i texten att den har dieselvärmare. Är ju kanske inte så vanligt tillbehör på NB. Man har ju värmeväxlaren att värma motorn med. Man brukar ju benämna det med Standheizung och det hittar jag inte i texten. I övrigt så verkar den ju rikt utrustat med AC i bodelen och den sedvanliga utrustningen som NB erbjuder.

Kenneth
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.768
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: översättningshjälp!

tacksam för koll av detta. Finns det en diselvärmare någonstans i textmassan. Och en Hartal-dörr?

Iveco Daily 65C18, 177PS, Heckantrieb, Automatik, Auflastung 6,7 t, Differentialsperre,
Xenonscheinwerfer, 2. Hand, keine Tiere, Nichtraucher, Möbel Summer cherry, Textil Excelsa, Alde Warmwasserheizung, TecTower mit AES Kühlschrank 175 Liter mit elektr.Verriegelung Gefrierschrank, Backofen, Aussengasanschluß, Hubbett vorne, Tempomat, 4 Kanal Vollluftfederung v und h mit Fernbed. + autom.Nivellierung von Goldschmitt, Goldschmitt Alufelgen, Marderschreck Motorraum, Klimaanlage Fahrerhaus+ eine Vario-Unterflurklima für Schafz.+Bad +1 Dachklima von 2015 im Küchenbereich, Voll- Lederausstattung braun, elektr. Einstiegsstufe, Zwillingsbereifung M&S von 2014, Ersatzrad, Fahrerhaussitze drehbar mit Sitzheizung und Luftfederung, Druckwasserpumpe, Nebelscheinwerfer, Tagfahrlicht, 3 grosse Hekifenster, 5,50Meter Markise elekrisch mit dimmbarer LED Beleuchtung, Backofen mit Grill, Verdunklung vorne komplett und Sichtschutz vorne für Tagsüber, dabei ist das Frontrollo elektrisch,i ndirekte Beleuchtung oberhalb der Schränke v+ h,F roli Schlafsystem v+ h Isolierverglasung Seitenfenster, Sat Anlage Oyster digital, Alphatronic 22 Zoll TV mit DVBT, Sat- Reciever und DVD,i m Schrank versenkbar, hinten 15 Zoll im Schlafbereich, separate Sender schauen möglich, Pioneer Navi/Radio/CD -Soundsystem mit Subwoofer, Zentralverriegelung mit Alarmanlage für alle Aussentüren und Aussenklappen, SOG Toilettenentlüftung über Dach, Gaswarner und Panikschalter, Echtglastüre Dusche, Aussendusche in Garage, Seitenkastenauszug als Stauraum und Tisch verwendbar, Aussengasanschluß, In Garage Anschluß für AussenTV, Motorwärmetauscher mit Motorvorwärmung, Truma SecoMotion Duomatik mit Eis-Ex, Anhängerkupplung, Spannungs-Wandler integriert im Mastervolt 4000kurz bzw.2000Watt permanent, 3 Aufbaubatterien( wurden 2013 erneuert), Mineralwerkstoffoberfläsche Küsche und Bad, Pioneer Navigation, Rückfahrkamera mit 2 Linsen, Freisprecheinrichtung, ElektrischerZentralverschluss der Küchenschränke, Inspektionen,Comfort-Paket, Dynamic-Paket, Multimedia-Paket,sehr gepfl. Zustand

Med så omfattande utrustning, har ni kollat verklig lastvikt?
 
Senast ändrad:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: översättningshjälp!

Vi är bara intresserade av denna bil med den höga totalvikten på 6,7 ton. De flesta har bara 6 ton trots omfattande extrautrustning så det ska nog fungera. En kille som talar tyska ska ringa ner och kolla lite extra med säljaren i dag, bland annat lastvikten
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: översättningshjälp!

Den kommer att kontrollvägas men kanske Knut kan svara på hur det var med vikten på hans bil. Det här är en likadan som inte på långa vägar är lika välutrustad som Knuts var.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: översättningshjälp!

Min Flair3 fra 2008 hadde en god lasvekt selv med totalvekt 6000 kg.
Men jeg tror dette er en Flair4 fra 2009 eller 2010, den har høyere egenvekt og med den listen kan det bli lite lastvikt igjen ved 6 tonn. Jeg ville få den veid.
 
Toppen