• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

övernattning i husbil

T

Teddi

Guest
läser om alla kommuner ang FINNS INGET FÖRBUD MOT ÖVERNATTNING I HUSBIL jag förstår inte vem som skall förbjuda mej att sova i min bil.man kan ju ha en V70 går alldeles utmärkt att sova i.
 
F

F.d. 25017

Guest
Sv: övernattning i husbil

... jag förstår inte vem som skall förbjuda mej att sova i min bil.man kan ju ha en V70 går alldeles utmärkt att sova i.
Var inte så säker på det! I de flesta länder är det förbjudet att övernatta utanför campingar/ställplatser, t ex Danmark, Österrike, Kroatien m.fl.

Skälet kan t ex vara brandrisk, men jag tror faktiskt att det också ger polisen en laglig möjlighet att skingra vissa grupper som i många länder har tagit till vana att bosätta sig på parkeringsplatser. Har sett slående exempel på detta vid flera tillfällen i t ex Italien. Stora parkeringsplatser ockuperades till stora läger fyllda med husbilar och trädgårdmöbler och ett väldigt störande folkliv dygnet runt.

Sköter vi bara parkeringen snyggt, är det säkert ingen som ingriper om vi sover över i bilen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: övernattning i husbil

............... I de flesta länder är det förbjudet att övernatta utanför campingar/ställplatser, t ex Danmark, Österrike, Kroatien m.fl.

Vad grundar du detta påstående?

Vad jag vet finns inget förbud att övernatta utanför campingar/ställplatser i sin husbil varken i Danmark eller Österrike.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: övernattning i husbil

Hei Tommy! Det er heldigvis ikke forbudt å overnatte i bo(hus)bil(autocamper) i Danmark. Hvor har du det fra? Campingplass-eiere? Ta en titt på www.Dk-AutoCam.dk så ser du at du tar feil! Mvh!
 
T

Teddi

Guest
Sv: övernattning i husbil

jämför husvagnsfolket kontra husbilsfolket.hela gänget husvagnar åker in på camping.dom flesta husbilsfolk vill leva på ett annat sätt.vi har ett unikt läge att utnyttja allemansrätten.de ska vi så göra.jag jämför inte utlandet.där finns inte dom förutsättningarna.24 timmarsregeln isverige e unik. va rädd om den så kan vi ha ett bra husbilsliv.TEDDI
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: övernattning i husbil

Campingeiere kommer med påstander, men faktum est - vi har samme rett til hvile som tungtransporten, selv om der er det PÅBUD om hvile og rasteplasser er delvis anlagt for dette bruk. En hvil på min 11 timer i døgnet og kortere hviler 45 min etter 4,5 timer resten av døgnet.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: övernattning i husbil

Hei Tommy! Det er heldigvis ikke forbudt å overnatte i bo(hus)bil(autocamper) i Danmark. Hvor har du det fra? Campingplass-eiere? Ta en titt på www.Dk-AutoCam.dk så ser du at du tar feil! Mvh!

Här kommer en kommentar från en dansk jurist boende i Sverige om inlägget i www.Dk-AutoCam.dk
Det står i korthet att det är ok att övernatta i en autocamper i vägkanten, på parkeringsplatser mm på samma sätt som en vanlig lastbil ibland gör när chauffören behöver vila. Det är endast om polisen vid särskilld skyltning har förbjudet övernattning att det inte är tilllået. Det är många som tror att det är förbjudet men det är det alltså enligt texten inte.

Lennart
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: övernattning i husbil

Hei Teddi! Ikke bare i Sverige. Vi har allemannrett også i Norge, og de har det etter det jeg har lest' i Finland også. Helt enig med deg. Den er verd å ta vare på. Mvh!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: övernattning i husbil

Vi sovit i husbilen på vanliga parkeringsplatser, bensinstationer,skogsvägar,smågator i mindre byar/städer. Detta har vi gjort i Sverige, Norge,Tyskland, Österrike, Danmark, Belgien, Italien, Frankrike, Luxemburg. Poliser har åkt förbi ibland, vanligt folk har stannat och pratat. Pvakter har gått förbi. INTE EN ENDA GÅNG har vi blivit bortkörda eller åthutade. MEN vi har ALDRIG klossar, markis, stolar eller annat ute. Om det har varit hus i närheten när vi stått på landsbygden har vi frågat och aldrig fått nej. Ibland har vi fått erbjudande om ström och vatten spontant, samt tips om bad/sevärdheter. Detta kan kanske bero på att vi oftast håller oss borta från de stora turiststråken.
Ove.G
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: övernattning i husbil

Många gånger ser man mellan fingrarna, men det innebär inte att det är tillåtet enligt lagen.
 
T

Teddi

Guest
Sv: övernattning i husbil

ja tror att om man bara sköter sig tar med sig skräp osv så tror ja man kan komma långt.e man också trevlig vilket vi alla husbilsälskande folk e o ni också så har vi framtiden för oss.HA DE GÖTT!!!
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: övernattning i husbil

Nej, jag menar i övriga Europa. Vad jag vet så är allemansrätten unik för Sverige.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: övernattning i husbil

I vilket EU land är det förbjudet att sova i ett fordon?

Det kan vara förbjudet att campa vilket är skillnad att stanna och sova.
Här ser man Marokanerna som stannar på bensinmackar och sover utanför bilarna på en filt. Det kan kanske kallas för camping.

Är det förbjudet att stanna på en rastplats och laga mat?

På en rastplats får man stanna med en personbil och äta medhavda smörgåsar.

Hur många har inte kört några hundra mil och sovit några timmar i en personbil?

Kan inte förstå hur man kan förbjuda något som människor har gjort sedan skapelsen
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: övernattning i husbil

Man gör skillnad på parkering och rastplatser. På rastplatser kan jag tänka mig att det ses naturligt att slagga några timmar men inte övernatta på strandpromenaden.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: övernattning i husbil

Det är tillåtet att stanna på strandpromenaden och sova i bilen
så länge du inte campar. Efter 24 timmar kan polisen köra bort en.

Själv skulle jag leta efter ett lugnare ställe.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: övernattning i husbil

Kör till Spanien i oktober. Känns skönt att man kan övernatta i husbilen på en parkering. Från det ena till det andra, kan du rekommendera några campingar mellan Alicante och Almeira för att stanna 3 mån. under vintern. Har läst att det bästa klimatet på vintern är just där.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: övernattning i husbil

Många gånger ser man mellan fingrarna, men det innebär inte att det är tillåtet enligt lagen.
Vilken lag och i vilket land syftar du på? Specificera utan hörsägen!
Det finns ingen sådan lag, varken i Sverige eller något annat västeuropeisk land, däremot finns det kommunala lokala ordningsföreskrifter (även utanför Sverige) som allt för ofta inte har något stöd i lagen.
Många av dessa ordningsföreskrifter borde bestridas (i Sverige JO-anmälas). Vem har kraft och tid med det? Det är därför dom finns kvar! Mig veterligen har ingen lokal ordningsföreskrift, som begränsar övernattning i fordon, prövats i domstol. Många av dessa föreskrifter syftar till att förhindra trafik/parkeringsproblem, brottsrisk eller prostitution. Det finns inget syfte att förhindra övernattning, inte ens hos kommunens beslutsfattare.
Den som försöker skapa en uppfattning, att man riskerar böter om man övernattar i sitt lagligen parkerade fordon, har i mitt tycke, långtgående intressen i SCR.
Parkera lagligt och sov gott!
Julian
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: övernattning i husbil

Vilken lag och i vilket land syftar du på? Specificera utan hörsägen!
Det finns ingen sådan lag, varken i Sverige eller något annat västeuropeisk land, däremot finns det kommunala lokala ordningsföreskrifter (även utanför Sverige) som allt för ofta inte har något stöd i lagen.
Många av dessa ordningsföreskrifter borde bestridas (i Sverige JO-anmälas). Vem har kraft och tid med det? Det är därför dom finns kvar! Mig veterligen har ingen lokal ordningsföreskrift, som begränsar övernattning i fordon, prövats i domstol. Många av dessa föreskrifter syftar till att förhindra trafik/parkeringsproblem, brottsrisk eller prostitution. Det finns inget syfte att förhindra övernattning, inte ens hos kommunens beslutsfattare.
Den som försöker skapa en uppfattning, att man riskerar böter om man övernattar i sitt lagligen parkerade fordon, har i mitt tycke, långtgående intressen i SCR.
Parkera lagligt och sov gott!
Julian

Några ex. från Motormännen.

Sid 238 Österrike
Camping: Övernattning är tillåten i husbil som parkerats på gata, väg eller p-plats, utom i Wien, Tyrolen och på platser med skyltat förbud.

Ett utdrag från Motormännens information om att bila i Europa.
Där kan man också läsa att i Polen är det förbjudet att övernatta på allmän väg eller parkering.
 
Toppen