• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

årets äppeltavla Kivik

F

F.d. 53078

Guest
Sv: årets äppeltavla Kivik

El origen de la fiesta fue 1945 cuando unos jóvenes iniciaron una guerra de tomates durante la desfilada de los gigantes durante la fiesta mayor. La guerra de tomates fue parada por la guardia civil franquista fiesta se remonta a los agricultores en protesta de los precios.

Jo Origen kommer ifran 1945 da det började att kast tomater på jättarna, men stoppades av Guardia civil Francos soldater
Tomat odlarna har urartat festen i protest av den låga förtjänsten.

Google är fantastisk, ja men men det beror på källan, och vem som översätte
moz-screenshot-7.png
r

Bilagor

• 2009021817150138_640.jpg
    2009021817150138_640.jpg
    146,9 KB · Visningar: 2
F

F.d. 3088

Guest

Så illa är det ju inte. Det kallas kretslopp. Äpplena och tomaterna blir ju till kompost vilket ger näring för kommande generationer av äpplen o tomater :D

Gurra

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja det ar vansinnigt 7 lastbilar med mat som kan föda 1000 tals människor.
Skall tillägga att jag har sett barn svälta och kunde knappt äta på över 3 månader.
Köpte bröd på morgonen till alla stackarna, men med ett stort leende.Om jag åker dit och jobbar igen sa tar jag med mig mera pengar. det bästa är att skicka dit en skola, traktor,diesel , plog och säd. Och lära dom modernt jordbruk

Jag vet inte vad du menar med modernt, men när man i allmänhet pratar om modernt jordbruk, menar man den typen av jordbruk som bedrivs i de rika länderna.
Det moderna jordbruket är inte ett hållbart alternativ för den fattiga delen av världen. Det moderna jordbruket är inte hållbart långsiktigt för någon här på denna jord. Vi måste istället sikta mot att både vi och den fattiga delen av världen övergår till ett ekologiskt och hållbart jordbruk, där vi inte tar mer än vad marken kan ge. Gifter, konstgödsel, bevattning och stordrift förstör den marken på sikt, vad vill vi lämna över till våra barnbarn egentligen?
Småskaligt ekologiskt jordbruk är ett hållbart alternativ för framtiden.
/Annette

F

F.d. 53078

Guest

Vad jag menar med att modernt jordbruk är endast att lära dom odla så vattna skörda, Kan dom bara göra det så har dom ett "modernt jordbruk som i Sverige på 1800 talet" Det är inte lätt att komma igång för vattnet dricker dom säden äter dom, så blir det inget att så.
Har haft svårt att sova i natt när jag tänkte på detta med svälten och Gurras fina foton, man kan ju se dom som reklam och väckte dom denna debatten så gör dom till och med nytta.

så jag tycker att alla vi som har ett kylskåp med mat skickar en slant till någon hjälp organisation FN eller någon som vi vet att i alla fall kommer fram lite av hjälpen. Jag har själv några fadderbarn i Indien och Afrika där pengarna går ut på bygga skola och komma igång med jordbruk för framtiden.
Organisationen heter Intermón jag får foton och rapport var 6e månad som bevis på att det händer något . Tyvärr så finns det många som bluffar om detta och behåller hjälpen för egen del.
Jag är inte religös ej heller komunist eller medlem i någon säkt tvärt om, men tycker att man kan dela med sig lite med både kunskap och pengar,

Juan Norte

Så löser vi världssvälten | quistbergh.se

F

F.d. 3088

Guest

Problemets kärna är vad jag tror krigsherrar, krig, pirater, korruption, anarki missväxt mm. Så länge detta finns kvittar det hur man gör, skördarna själs, bönder slås ihjäl, folk flyr i milliontals och hjälparbetarna kommer inte fram.
Givetvis skänker jag en slant ändå

Gurra

F

F.d. 3088

Guest

Den här bilden visar lite om äpplets krettsgång

Bilagor

• Bild 113.jpg
    Bild 113.jpg
    2,3 MB · Visningar: 7

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag skrev en liten betraktelse över vissa chefbonusar för ett tag sedan. Slutraderna passar bra här, tycker jag.

Girigheten och gemenheten
härskar på vår jord
råkapitalism och globalisering är idag vackra ord

Så förgår jordens skönhet och glans
i girigbukars merkantila globala dans

Den här tråden har verkligen utvecklats, tyvärr i en dyster riktning.

Läs juan.nortes länk: Så löser vi världssvälten | quistbergh.se

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Problemets kärna är vad jag tror krigsherrar, krig, pirater, korruption, anarki missväxt mm. Så länge detta finns kvittar det hur man gör, skördarna själs, bönder slås ihjäl, folk flyr i milliontals och hjälparbetarna kommer inte fram.
Givetvis skänker jag en slant ändå

Gurra

Jappe

Mycke text i länken, men så länge det jag skrivit i inlägget över finns kvar blir nog problemet kvar. Sedan tillkommer det ju att öknarna växer regnskogar och haven skövlas, djur utrotas, befolkningen växer.

Gurra

Toppen