• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

årets äppeltavla Kivik

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: årets äppeltavla Kivik

Skåningarna äter huvudsakligen fläsk och leverpastej, det vet jag, så det är väl därför som dom spikar upp sina äpplen på tavlor på det här viset. Jag tycker det är stötande!

Äpplen är mat, god och nyttig mat! Mat är bristvara i stora delar av världen.

Jappe

F

F.d. 3088

Guest

Jappe Kan tänka mig att i Sveriges alla trädgårdar just nu ligger fallfrukt som motsvarar milliontals äppeltavlor :D

Gurra som ibland äter fläsk med löksås :D

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Gurra, jag äter också gärna fläsk med löksås. Vad jag ville peka på var obalansen i världen när det gäller tillgången på mat. Vi är bra privilegierade här uppe i Norden som kan slösa på detta vis. Bara en liten reflektion i ämnet.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Jappe jag menade att om inte tavlan funnits så hade inte heller äpplena varit till någon nytta och min ögonfröjd borta :D

Gurra

F

F.d. 25144

Guest

Visst är vi många priviligierade som äger vår husbil och har möjlighet att åka hela vägen till Kivik för att titta på skapelsen. Det är väl också en form av obalans? Jag räknade till minst 70 husbilar bara nere på grusplanen vid hamnen.

Vi tycker både om äpplen och fläsk m löksås:yes:

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jaja, Gurra! Folk ser saker på olika sätt. Jag kan väl bli lite grinig på morronkulan ibland. Det här är ingen stor sak. Dock hade det väl varit bättre om svenskarna hade ätit mer svenska äpplen i stället för importerade äpplen från andra sidan klotet med de effekter som detta "onödiga" transporterande innebär för miljön.

Klart jag är för marknadsekonomi men ibland blir effekterna knepiga. Vem vet, vi kanske säljer svenska äpplen i Swaziland och på Tonga.

Jappe

F

F.d. 3088

Guest

Världen fungerar väll så att alla kan inte ha allt och lär väll så förbli :eek:

Gurra

F

F.d. 3088

Guest

Jaja, Gurra! Folk ser saker på olika sätt. Jag kan väl bli lite grinig på morronkulan ibland. Det här är ingen stor sak. Dock hade det väl varit bättre om svenskarna hade ätit mer svenska äpplen i stället för importerade äpplen från andra sidan klotet med de effekter som detta "onödiga" transporterande innebär för miljön.

Klart jag är för marknadsekonomi men ibland blir effekterna knepiga. Vem vet, vi kanske säljer svenska äpplen i Swaziland och på Tonga.

Jappe

Gurra käkar bara svensk frukt

Jag vet att vi exporterar våra blåbär till Asien och importerar från Canada
Hmm hur fort en tråd kan ändra innehåll, men det ingår ju och blir givande :D

Gurra

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja, förlåt mig Gurra! Själv åt jag gräddtårta till frukost! Ingen ordning nånstans.

Jappe

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

det var väl ingen i den här klubben som missförstod vad skyltarna nere på grusplan betydde ?

F

F.d. 53078

Guest

Jag håller med JAPPE har du sett barn svälta ihäl så leker eller slösar man inte med mat, man respekterar maten som föda. Det handlar om respekt för dom som ingen mat har.

F

F.d. 53078

Guest

Ja det ar vansinnigt 7 lastbilar med mat som kan föda 1000 tals människor.
Skall tillägga att jag har sett barn svälta och kunde knappt äta på över 3 månader.
Köpte bröd på morgonen till alla stackarna, men med ett stort leende.Om jag åker dit och jobbar igen sa tar jag med mig mera pengar. det bästa är att skicka dit en skola, traktor,diesel , plog och säd. Och lära dom modernt jordbruk

F

F.d. 53078

Guest

Det skall ochsa tilläggas att tomatkriget är en protest ifrån odlarna, som bara får en bråkdel av försäljingspriset i affärerna.

F

F.d. 18493

Guest

Tusentals människor samlades i den spanska småstaden Bunol . Skälet: Att delta i det årliga tomatkriget under festivalen La Tomatina.
Det årliga matkriget drar besökare från hela världen till den vanligtvis lugna småstaden som ligger fyra mil norr om Valencia på den spanska östkusten.
Under en timmes tid kastar man tomater på varandra så att alla som vågar vara ute på gatorna blir genomdränkta i den röda sörjan. Det brukar gå åt sisådär 100.000 kilo tomater innan festen är slut.
Därefter bjuder traditionen på att alla hoppar ner i floden samtidigt som räddningstjänsten spolar gatorna rena. :confused:

La Tomatina ska enligt ryktet ha startat på 40-talet när några vänner helt plötsligt började kasta sin lunch på varandra nära ett grönsaksstånd på stadens torg. Nästa år möttes de igen och gjorde likadant - och på så sätt skapades traditionen.

Google är fantastiskt :rolleyes:

F

F.d. 53078

Guest

El origen de la fiesta fue 1945 cuando unos jóvenes iniciaron una guerra de tomates durante la desfilada de los gigantes durante la fiesta mayor. La guerra de tomates fue parada por la guardia civil franquista fiesta se remonta a los agricultores en protesta de los precios.

Jo Origen kommer ifran 1945 da det började att kast tomater på jättarna, men stoppades av Guardia civil Francos soldater
Tomat odlarna har urartat festen i protest av den låga förtjänsten.

Google är fantastisk, ja men men det beror på källan, och vem som översätter

Toppen