• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

är detta normalt???

F

F.d. 13310

Guest
har nu hittat en bil som känns bra men det finns några ?????

några sprickor i överkant i badrummet mellan vägg och tak...ser ut som fog släppt och borde vara lätt att åtgärda...bilen SKALL fukttestas imorn eller på fre....

Då han startade bilen var vätskan som kom ut i avgasröret lite svart...alltså svart kondens....han menar på att bilen stått i snart 5 månader då den står avställd hela året utom sommar


i övrigt lät bilen kanon i motor, såg väl omhändertagen ut och allmänt bra skick...för ögat


kommentera gärna


mvh
john
 

Bilagor

  • tak.jpg
    tak.jpg
    2 MB · Visningar: 9
  • avgas.jpg
    avgas.jpg
    2,1 MB · Visningar: 4
F

F.d. 25168

Guest
Sv: är detta normalt???

några sprickor i överkant i badrummet mellan vägg och tak...ser ut som fog släppt och borde vara lätt att åtgärda...bilen SKALL fukttestas imorn eller på fre....

mvh
john

Hej John

Jeg havde en LMC 720D husvagn, hvor fog også havde släppt i hele badrummet ( den var fabriksny )

Ny fog sikaflex og alt var iorden igen ( sikaflex havde efter 3 år inta släppt )

Om fukttest er bra, bare at foge på ny :):)

Vedrörende motor har jeg inta nogen kundskab, men det kommer nok snart ifrån dom der har :)
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: är detta normalt???

Angående kondensen i avgasröret. Gör så här , kolla nivån i expantions kärlet innan du startar bilen. det kan komma lite vatten när du startar bilen om den har stått stilla ett tag det är kondens som ligger i rören , låt bilen gå varm gasa lite då och då .. känn med handen en ca 5-10 cm från utblås röret när den e varm om det det " stänker" vatten. Sjunker nivån i exp kärl så kan det vara topplocks packningen som e slut ... men det jag kunde se på bilden så är det bara vanligt kondens som kommer ut det va ju bara ett par droppar . Hoppas det va till någon hjälp :)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: är detta normalt???

Hej, man törs nog med 90% säkerhet påstå att sotvattnet från avgasröret bara är sotigt kondensvatten. Ett sätt att öka säkerheten till 99% är att ta lite av sotvattnet på ett finger och "dutta" på tungan, om det smakar sött så finns det glykol med i vattnet och då är läget inte alls bra men väldigt avslöjande. (Man överlever provet, det är jag ett levande bevis för, kanske lite tokig i o. f. :D.)
Kolla också expansionskärlet så nivån är ok. men nivån kan ju vara nyfylld så det är inte så mycket att lita på.

m.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: är detta normalt???

Ingalill, Leif & Jankro!!

Jag tolkar de svar Ni givit som att:
Lite sotat vatten i avgaserna är inget att förfasa sig över, MEN, smakar det sött så krävs mer efterforskning...kan ev bero på trasiga topplockaspackningar!!???

Hur gör jag med glykolnivån??
Vi startade bilen idag och allt lät bra, MEN, jag kollade inte specifikt glykolnivån...

Kan behållaren fyllas till optimal nivå imorn, även fast bilen varit igång idag, och sedan varmköras och kontrollera om det sjunker???

Helt kass på att mecka, de e jag =)

Tack på förhand



j.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: är detta normalt???

Hej igen, ditt antagande om sotvattnet är riktig.
Koll av nivån föreslog vi nog båda bara för att ha lite koll på läget och för att se att den inte är väldigt låg eller saknas helt. Någon fyllning av kärlet skall inte behövas om allt är ok. Kolla nivån som bör ligga mellan två streck på kärlet. När motorn har blivit varm så skall nivån ha höjts lite i kärlet. Ett ev. läckage som är litet är inte säkert att det blir synligt på nivån förrän efter många mil.
Men som sagt tidigare (utan att lova något) det är nog bara kondensvatten och dessutom var det väldigt lite på fotot. När jag startade min bil för ett par dagar sedan så ser det ut som man har sprutat snön med en svart sprayflaska till värmen från avgaserna har torkat ut avgassystemet, och min bil är garanterat ok.
Gör smaktesten den är mycket avslöjande om det finns glykol med i avgaserna.

Lycka till. JANKRO.
 
Toppen