• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

är detta bra däck?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: är detta bra däck?

Däckonlines däck tillverkas på samma linor som andra motsvarande däck.

Sen måste jag få påpeka att vi kommit en bit från trådskaparens fråga! (Det kändes förbaskat skönt att få påpeka det..., jag som själv är väldsmästare på att dra iväg! :D:D:D)

Krister N

Ja ämnet utvecklades väldeliga och började handla om intressantare ting än däck! Själv köpte jag Nokian vinterdäck på Däckonline till mycket bra pris innan jag stack till Spanien i höstas. De har fungerat utmärkt och visar inga tecken på onormalt hög förslitning! Varför ska man köpa dyrt när man kan köpa samma vara billigt?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: är detta bra däck?

Ja du Krister - jag kan bara hålla med - det har dragit iväg. Vi kanske ska starta en ny tråd? :wideeyed:

Tyvärr måste jag göra bl a. Roger besviken - önskar du hade haft rätt när du tror att det är mycket pengar i däckbranschen! Tro mig - jag vet! Vinsten är mycket liten och att leva på bara däckförsäljning, kräver enorma mängder!

Jag kollade i vintras med en annan postorderfirma som är erkänt billiga när det gäller däck. Minns tyvärr inte priserna nu men det var i alla fall ett Nokian Hakkapellitta 7 (dubbdäck). På pappret såg nätfirman ut att vara rejält mycket billigare men när man hade räknat in alla pålagor såsom montering och expeditionsavgift - man hade inte ens räknat in den lagstadgade miljöavgiften - skiljde det endast 30 spänn per däck att handla lokalt!
Anledningen till att jag jämförde ett dubbdäck, är att det är en försvinnande liten del av befolkningen på den här jorden som kör på dubbat, och marknaden blir så liten. Det är dessutom garanterat samma däck. De ska ju rulla under samma förutsättningar överallt där de används.

En annan intressant aspekt kan vara att man som "vanlig kund" om uttrycket är ok, tror sig veta att hela däckbranschen har fel/ ljuger om att lågprisfirmorna köper restlager, sekunda däck, däck för "fel" marknad osv. Vad är det som säger att jag som kund kan så mycket mer? Det är teknikst omöjligt att med säkerhet säga att ett däck är tillverkat för den eller den marknaden. De är identiska i mönster och utseende men ack så olika i gummiblandning!

Jag vill också poängtera att den lokala däck-gubben inte behöver vara seriös! Det fanns ett sånt exempel i en grann-by med en mycket oseriös handlare, som tack och lov har lagt av men det är en annan historia.
Det var väl Aftonbladets Robert Collin, som köpte ett icke E-märkt Goodyear Eagle av en lokal nasare i Stockholm (?) om jag inte missminner mig. Ett däck som inte enbart är olagligt, utan även livsfarligt enligt honom. Däcket var givetvis identiskt med "orginalet" till utseendet!

En annan lurig sak som nog inte många vet, är att ett M+S märkt däck, inte alltid är lagligt för vinterbruk. Amerikanska sommardäck ska vara märkta på detta sätt och där är inte betydelsen Mud & Snow utan Mud & Sand!:twitcy:
Vill du vara säker på att det är klassat som vinterdäck ska du kolla efter en snöflinga eller en fjälltopp på däcksidan. Det är inget krav på att det heller ska finnas men det är vanligt.
Oj - det blev ett långt inlägg detta! Sorry för det!

Var rädda om er på vägarna!

mvh Lg
 
Toppen