• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

är detta bra däck?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
hej jag skall köpa 2 st nya framdäck till min fiat 2007 jag har hittat dessa däck på däckonline skall jag slå till pris ca 1200 styck exkl. montering?

VancoCamper 215/70 R15CP 109R 8PR.


MV Ulf
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: är detta bra däck?

Sådana köpte jag som framdäck och tycker de är stabila och har lågt vägljud. Jag minns inte om beteckningen var exakt så, men det var Continental VancoCamper 215/70 R15.
CP betyder troligen camingdäck, 109 hur hög vikt de klarar, R att det är radialdäck men 8PR vet jag inte vad det betyder, troligen att det är 8 lager i corden. Titta i instruktionsboken vilken viktklass det behövs till din bil, 109 tror jag räcker.
Jag betalade 1600 kr/st inkl moms så ditt pris verkar bra.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: är detta bra däck?

Se till att det ä C-däck! Tyvärr litar jag inte en sekund på Däck online.

Det blir i regel inte så mycket billigare att köpa över nätet än lokalt. Man har dessutom betydligt lättare att reklamera ett eventuellt fel, om man köper av "gummigubben" där hemma. :spinny:

Lycka till i alla fall.

mvh Lg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: är detta bra däck?

Det är bara att slå till

Jag gjorde själv en högst ovetenskaplig utvärdering här och kom fram till att just Vanco Camper är bäst och tystast.

Det går också alldeles utmärkt att handla av Däck online. Kanonpriser och snabba leveranser.
Oftast är det dem som aldrig provat som är skeptiska.
Rykten sprids från de vanliga gummikrängarna om att de bl.a. levererar fyrkantiga däck avsedda för Afrika men det är bara nys för att försvara sin egen verksamhet.

Däck online är ett tyskt företag som levererar enorma mängder däck till hela Europa. Om våra vanliga däcktillverkare skulle spotta ur sig såna mängder med felaktiga däck skulle de ha riktiga problem.;)
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
384
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: är detta bra däck?

håller med föregående talare.
Jag har köpt däck där ett antal gånger,och det har aldrig varit
några problem med kvalite och leveranser.vissa säger att det är gammla däck
men det är bara skit snack.Köpte nya däck våren 2009,dom levererades vecka 16
och dom var tillverkade vecka 13 samma år, det är fäska däck det:D:D:D


puss o kram
johnnyo lisa
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: är detta bra däck?

Fundera över om du inte kan köpa dom lokalt i stället, i förlängningen kanske det inte finns någon däckhandlare i din närhet när du behöver hjälp med något, balansering, ventiler, reparation, om många handlar på nätet. Du får väl ändå betala monteringen separat, då blir skillnaden inte så stor till priset 1600:- monterat, som nämndes tidigare. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: är detta bra däck?

Conti är dock kända för väldigt kort livslängd, har en Adriatik 2008 nu och den har bara rullat 1800 mil och framdäcken är snart slut. Likadant med de Conti jag hade på personbilen för ett antal år sedan, redan efter 3000 mil så var dom i princip helt slut. Michelin gick mellan 5000-6000 mil på samma bil. Så jag skulle defenitivt välja ngt annat märke. Det är min erfarenhet, mycket möjligt att ngn har en annan uppfattning, men jag väljer konskvent bort Conti.
 
K

Klaric

Guest
Sv: är detta bra däck?

Hej

Snackade med däckakrängare här i byn han rekomenderade Toyo 225/75-16 han säljer dom till budbilsfirmor och han skriver upp miltalen ca 10000 mil fick han på dom.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: är detta bra däck?

Har nyligen bytt till Continental Vanco Camper. Kollade runt ganska mycket vilket däck jag skulle ha och valde detta. Jag tycker det är en höjdare jämfört med Michelindäcken jag rullat på tidigare. Tystare, betydligt bättre komfort, bättre grepp på vått gräs och verkar rulla väldigt lätt. Alla Camper eller Campingdäck är C-däck. De är dessutom konstruerade för att klara av att stå still länge utan att defomeras. Det flesta vanliga C-däck klarar inte av att stå stilla några veckor utan att bli deformerade.

Jag köpte 4 st via Däckonline i Malmö och fick dem monterade av deras egen verkstad på Agnesfridsvägen i Malmö. Drygt 5000:- monterat och klart. Däcken var tillverkade vecka 6, 2011. De var mao bara några veckor gamla. Jag kollade runt med andra gummifirmor i stan och den som var närmast ville ha över 8000:- för samma däck.

Det är ganska många nya husbilar som har Conti Vanco Camper originalmonterade idag.

Jag är jättenöjd!

Krister N
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: är detta bra däck?

Däck är skoj! Det kan jag diskutera i timmar!
Jag är övertygad om att Däckonline och liknande företag, har många nöjda kunder. Konstigt vore det annars med tanke på hur många däck de säljer.

Jag vill bara i all välmening, upplysa er om att de är inte ärliga i sin marknadsföring. De säljer bl a däck som inte är tillverkade för vår marknad. Det är ingen myt!
Gör gärna ett test. Ring och fråga efter ett Nokian Hakka V för att ta ett exempel i högen. De har inte detta. Anledningen är att Hakka-namnet finns för att tala om för mig som kund, att detta är ett däck speciellt framtaget för den tuffa nordiska marknaden. Vi har ett oerhört stort spann på temperaturen, vi har en asfalt som är mycket grövre än exempelvis syd-europa. Ett däck tillverkat för "Kalifornien" behöver inte skyffla undan 100-tals liter vatten mm.

Hakka-däcket har dessutom en vägassistans-garanti och en Hakka-garanti som innebär i grova drag, att du får ett nytt däck om det gamla går sönder. (finns mer att läsa om detta på nokiantyres hemsida).
Denna garanti lämnar inte exempelvis Däckonline!
En prisjämförelse är därför inte relevant mellan detta och "seriösa" Nokian-försäljare.

För skoj skull och för att inte sitta här och ljuga för er av misstag, kollade jag med nämnda firma nu precis. Informationen som de i kundtjänst fått av ansvarig, var att Hakka-däck är ett vinterdäck! Detta stämmer som sagt inte med sanningen.
Hakkapelitta är ett vinterdäck - Hakka är ett sommardäck.

Ett mordent däck är en högteknologisk produkt som ska tåla enorma påfrestningar när det gäller! Det är den sista kontakten med "yttervärlden" när den där stora älgtjuren kliver upp, eller när tre-åringen far ut mellan ett par bilar. Då gäller det att däcket gör sitt jobb!!

Jag vill med detta inlägg absolut INTE trampa någon av alla er fantastiskt trevliga människor på tårna men jag känner att jag vill informera er om fakta!
Jag önskar dessutom att det kan vända från att man tittar efter det billigaste alternativet när det gäller däck, till att man tittar på säkerheten - för dig själv och andra.
Däck kostar mycket pengar - ingen tvekan om det. Frågan är vad säkerhet får kosta?

mvh Lg
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: är detta bra däck?

För min del skulle jag aldrig köpa Continentaldäck.
Leffe
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: är detta bra däck?

Senaste Promobil nr 4 April har de testa h-bils däck.
Bäst Bridgestone 9,0 Nokian 8.6 Continental 8.5 Kumho 8.2 Pirelli 8.1 Bf Goodrich 7.2

h.Leif
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: är detta bra däck?

Hej!
Har en 4 tons Hymer Som jag köpt Hakka C Cargo till från däckonline.Och till ett pris som ingen svensk däckfirma kunde komma i närheten av.Köper alla mina däck på däckonline,både till husbil och personbil,snabba leveranser,bra priser och direkt hem.
Mvh POOLSSON
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: är detta bra däck?

Du har så rätt KalleiViken, konsumentens makt är stor om man bara kan hålla på sina principer. Skulle aldrig vika ner mig för några hundralappar. Av liknade skäl köper jag inte franska varor, kommer aldrig att befatta mig med Skandia och kör helt inte i Österike.
Fast detta är ju inget forum för att torgföra sin moral, kunde dock inte låta bli att dela med mig.
Däremot har jag kört många mil på däcken från Gislaved.
Leffe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: är detta bra däck?

Du har så rätt KalleiViken, konsumentens makt är stor om man bara kan hålla på sina principer. Skulle aldrig vika ner mig för några hundralappar. Av liknade skäl köper jag inte franska varor, kommer aldrig att befatta mig med Skandia och kör helt inte i Österike.
Fast detta är ju inget forum för att torgföra sin moral, kunde dock inte låta bli att dela med mig.
Däremot har jag kört många mil på däcken från Gislaved.
Leffe

Franska varor? Moruroa: Motion 1997/98:U409 Mururoa - Riksdagen

eller foie gras: Foie gras-fritt Sverige | Arbetsområden | Djurrättsalliansen

eller...?

Nyfiken Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: är detta bra däck?

Hej nyfiken Jappe, du kan din historia ser jag. Den senaste gången man använde atollen för bombmål sa jag att för vare a-bomb de provar skall jag inte köpa franska varor på ett år. Det blev 6 st och på dessa år kom jag underfund med att jag inte behövde deras tjänster. Det går ju lika bra med spanska viner, bl.a. Rioja. Och på den vägen är det....
Leffe
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: är detta bra däck?

Lasse,

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar när du säger att Däckonline kör med falsk marknadsföring bara för att de väljer att INTE sälja ett däck och för att de råkat blanda ihop två snarlika namn? Att de även säljer däckmärken som kanske inte är optimala för vår marknad är de väl inte direkt ensamma om.
Säg vilken gummigubbe som inte har ett spännande kinesiskt alternativ på menyn för dem som bara vill komma så billigt undan som möjligt.

För du menar väl ändå inte att de Michelin Camping, Vanco Camper och liknande vanliga märkesdäck som däckonline säljer är gjorda för en helt annan marknad och skiljer sig mot de den lokala gubben säljer?

Vore ju intressant med lite fakta om det i så fall.

Jag pratade lite Däckonline med en bekant som jobbar på en "stor" distributör av tillbehör, däck, reservdelar, billarm, verktyg mm och han hävdade att alla däcken från Däckonline var restpartier köpta på spotmarknaden. När jag frågade var den informationen kom ifrån så var svaret: " Från mina kunder" (bilhandlare,bilverkstäder, åf mm).

Det finns mycket pengar i däckbranschen och det verkar vara starka krafter som råder. Däckonline verkar vara en nagel i ögat på många handlare.

Intressant ämne är det iaf.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: är detta bra däck?

Däckonlines däck tillverkas på samma linor som andra motsvarande däck.

Sedan har jag full respekt för att man inte vill handla vissa fabrikat, vissa varor, från vissa leverantörer eller från vissa länder. Bara man vet varför man gör det.

Det är stor skillnad på moral och fördomar. Det är också skillnad på ideologi och inskränkthet.

Sen måste jag få påpeka att vi kommit en bit från trådskaparens fråga! (Det kändes förbaskat skönt att få påpeka det..., jag som själv är väldsmästare på att dra iväg! :D:D:D)

Krister N
 
Toppen