• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervintra i Spanien

F

F.d. 24348

Guest
Hallo där!
Vi skall för första gången prova på att övervintra i södra Europa.
Vi planerar att starta vår tripp mellan jul och nyår och att snabbt ta oss genom ett eventuellt vintrigt Tyskland.
När vi närmar oss de sydligare breddgraderna så tror vi att Spanien, Frankrike eller Portugal skulle passa oss för några längre stopp. Det kan bli en eller fler veckor på samma ställe beroende på trivsel, aktiviteter och sevärdheter.
Vi söker gärna platser där det finns andra nordbor som man kan ha erfarenhetsutbyte med.

Vi tar tacksamt emot tips och förslag på både färdväg och övernattningar genom Tyskland och bra campingplatser enligt ovanstående önskemål.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Övervintra i Spanien

Kort svar till att börja med. Tyskland och Frankrike och även Portugal pga västliga vindar är kallt eller mycket kallt vid denna tidpunkt.
Så det är " Järnet ner till Spanien som har fastlands Europas bästa väder. På detta forum är Bolnuevo populärt och därifån och sedan söderut är väderet bäst. Frankrike och Tyskland och kanske även Portugal är
mer lämpliga mål på hemresan!
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Övervintra i Spanien

Jag håller inte med om att Portugal skulle vara kallare än Spanien, det gäller i så fall inte Algarvekusten.
Varmaste vintrarna som vi har upplevt är i Algarve Portugal och dom kallaste vid Playa Poniente, Costa Tropical Spanien med snö i januari.
 

Bilagor

  • DSCN1111.JPG
    DSCN1111.JPG
    335,5 KB · Visningar: 7
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Övervintra i Spanien

Hej.
Enligt mångåriga övervintrare och 3 års egen erfarenhet är bästa vädret på vintern mellan Bolnuevo och Alicante
Mvh Jan-E
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Övervintra i Spanien

Jag håller inte med om att Portugal skulle vara kallare än Spanien, det gäller i så fall inte Algarvekusten.
Varmaste vintrarna som vi har upplevt är i Algarve Portugal och dom kallaste vid Playa Poniente, Costa Tropical Spanien med snö i januari.

Väderet kan ju spela en ett spratt ibland , men studerar man väderstatistiken så är det som jag skrev!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Övervintra i Spanien

Hej.
Enligt mångåriga övervintrare och 3 års egen erfarenhet är bästa vädret på vintern mellan Bolnuevo och Alicante
Mvh Jan-E
Vi kan vel ta med resten av Costa Calida - litt forbi Agilas eller nesten til Cabo Cope.
Men som du sier statistisk er den delen som ligger i Murcia den delen av fastlandseuropa som har det beste vinterværet og nesten aldri opplever frost. Sist vinter var den kaldeste på svært mange år - har hørt både 50 og opp til 100 år. Sannheten er at det var det kaldeste som har blitt registrert.
 
Toppen