• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervikt!

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Då är det ju läge att ombesiktiga till 3500 kg för att slippa alla nackdelar med högre vikt.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Övervikt!

Alla vi som har gamla bilar. Dom går inte att väga upp. Totalvikten på dessa är 3100 kg. Så lastvikten blir mycket mycket låg. För att inte jag skall åka med övervikt får jag lämna frun hemma. När vi köpte våra bilar hade de flesta av oss ingen aning om detta med lastvikt. Det var dumt av oss att inte ha koll på detta. Men att vi skall sälja våra bilar och lura någon annan oerfaren det vore inte sjysst. Det andra alternativet är att skrota bilen och det kommer inte jag att göra. Så vad återstår. Naturligtvis så åker vi.
Ha det

Precis som peter har vi det med vår husbil.
Att sälja den utan att informera köparen??
OK för vissa men inte för mig då vår husbil ej kan köras lagligt.
Vå bil har permanent överlast då den har en totalvikt i registreringsbeviset på 3,1 ton.
Jag har satsast en hel del tid och pengar för att få upp totalvikten till 3,5ton (tekniskt är husbilen en 3,5 tons) men det är helt omöjligt.
Alltid när det talas om vikt så kommer förslag om att köra med tomma tankar och ingen last, för mig är det rent löjliga förslag.
Varför då äga en husbil?
Jag kör husbil för att jag vill ha med mig familjen, last och vatten och kommer aldrig att tanka ett fordon till hälften, där jag bor är det glest mellan tankställena och när man tankar så fyller man fordonet!
Att man äventyrar säkerheten med överlast är en rent teknikfråga då lastvikten/totalvikten många gånger är satt efter skatte/körkorts-regler och inte grundar sig på tekniska begränsningar.
Vår bil är byggd för 3,5 ton, den väger 3,5 ton men har tyvärr en felaktig uppgift på 3,1 ton i registeringsbeviset och en usel lastvikt på pappret.
Det gör att jag riskerar mitt körkort när vi åker med husbilen då reglerna för överlast är totalt tokiga i sverige,.
Detta problem med lastvikt är ännu större då det gäller husvagnar och en vän till mig visade nyss en artikel i en husvagnstidning om en som dels fick böter och sedan blev av med sitt körkort i 4 månader för en löjligt liten överlast.

Så kan man väga upp sin husbil så är mitt tips att göra det utan fundering.
Vår nästa husbil ska ha lastvikt på 1000kg, lastvikten är det första jag ser på när jag tittar på framtida husbilar.
Att vi var dumma som köpte en husbil med för liten lastvikt vet jag i dag, jag visste inte det innan vi ägde en husbil.
Reglerna för överlast i Sverige är utformade för transportbilar och har fokus på lastvikten, de reglerna blir tokiga när det gäller husvagnar/husbilar som har små lastvikter.
Det känner få till som inte är drabbade av detta problem.

Och exakt som peter så åker vi och brukar vår husbil utan att fundera mer på detta, jag väljer dock bort resan till söder och stannar här hemma i Norrbotten.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Övervikt!

Detta med övervikt har det varit flera trådar om tidigare och
fortfarande finns skribenter som inte förstår att det finns många
som inte har något val, där ibland vi.
Man får välja mellan att sluta åka eller åka med övervikt.
Men det är klart som f-n att om vi haft någon möjlighet att göra
något åt problemet hade vi gjort det.
Vi lämnar nog länet i alla fall.
Tommy R
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Övervikt!

Jag har drag på husbilen och nytaget BE-kort så ett 1500kg släp får jag ha med.
Då får husbilen väga maximalt 3 020 kg (-80kg kultryck) men den väger lite mer än så om tankarna är fulla och frun+vovve+grabben ska med.
Föraren har ett par kg överlast han med då de 75kg som ingår i tjänstevikten är lite magert.
Så även om jag har allt på släpet (vilket är grymt opraktiskt, inte på något sätt realistiskt) är hubilen olaglig men jag klarar mig då under 50% överlast....?
50% överlast (195 kg i vårat fall) går till åklagare om man åker på en kontroll med vägning!
Släp kommer jag att ha ändå en del turer då motorcykeln ska med, därför tog jag BE.

Då vägning är ovaligt här hemma så satsar jag på att ha tur vid eventuell poliskontroll, allt annat är lagligt utom några kilo överlast vilket ingen polis kan se utan att väga fordonet.


Det är som ofta sagt sagt många som inte vet vad husbilen väger i verkligheten och hur överlast beräknas.
Jag blev rent upprörd när jag kom fram till hur illa detta är, jag hade inte köpt denna husbil i dag nu när jag känner till detta.
Nya regler för beräkning av överlast baserat på totalvikten skulle lösa allt som jag ser det men det är nog bara en dröm.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Övervikt!

15.000:- för högre lastvikt låter inte så blodigt.
På min gamla Kabe (alkovbil) på MB 316 chassie fick jag lägga ut närmare 40.000:- för uppvägning från 3.500 kg till 3.850 kg, varav om jag minns rätt 32.500:- för ny framvagnsbalk och nya fjädrar i framvagnen. Och då var ändå lastförmågan för bakaxeln oförändrat lite väl låg. Det är möjligt att jag skulle fått bättre hjälp i Tyskland (Goldschmitt). Mercedes i Sverige visade inget intresse, man hade "andra och mer lämpliga chassier att erbjuda".

Men visst har risken för att åka dit i kontroller varit liten, jag har kört husbil sedan 1979 och aldrig blivit vägd. Men jag skulle tro att även polisen med åren blivit mer uppmärksamma på problemet.

aake
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Övervikt!

Det känns skönt att ha en husbil som är 7,40 m lång och klarar 3500 kg vid bilprovningens våg direkt vid hemkomst från Europa utan att lasta av...:yes:

Samt att veta att bilen är reggad med en totalvikt på 3850kg. Då har man valfriheten att väga ner till 3500kg om man vill.

FAST, vi har haft 11 husbilar sen 1989 och det är många bakläxor man fått:(,

Det jag vill ha sagt egentligen är att detta forum är perfekt att lära sig saker på utan att få testa själv den hårda vägen.


Anders
 

Åke W

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
11709
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Vill bara som en parentes infoga att Medlemsavgiften till HBK nog är den bästa investering jag gjort.
Tack ni alla som engagerar er i mina funderingar.
Mvh
Åke W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Övervikt!

Har ikke blitt stoppet i vektkontroll i Sverige, men omlag 10 ganger i Norge. Der regnes overlast i forhold til totalvekt og med noen % sikkerhetsmargin.
Biler med M1 i registreringspapirene blir normalt ikke veid aksling for aksling, endast hele bilen under ett. Har og blitt stoppet en gang i Tyskland, men hadde også da god margin til totalvekten.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Brukar roa mig att kolla på Blocket och sedan på trafikverket. Det finns hur många bilar som helst med en lastvikt på 250-300kg. Hittade bl,a en Carthago med lastvikt på 290kg.
Ha det

Är du säker på att du kan räkna fram den verkliga lastvikten med hjälp av dessa uppgifter?

Jag vet att på vår bil kommer det inte att stämma. Tjänstevikten är enligt fordonsuppgifterna 3 170 kg, vi har vägt den vid 3 tillfällen och vågen har aldrig visat mer än 2 880 kg och det med normal last. I verkligheten har vi minst 700 kg lastvikt, på pappret har vi 330 kg, ganska stor skillnad.

MVH/Håkan D
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Övervikt!

Enligt tyska reglerna så ska du ha minst 90% av både färskvatten och bränsle! Vi har en Hymer 2012 års modell som väger tom 3760 kg och med 90 % vatten och 90 % bränsle väger den 3900 kg + semesterpackning.
När vi for till Portugal i oktober hade vi 30 kg tillgodo på maxvikten. På hemvägen hade vi aningen övervikt. Märk väl att 100 kg övervikt kan gå till åtal och indraget körkort.
Vikta upp bilen!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

På importerad bilar som togs in tidigare så vägdes alla bilar. Så på dom kan man veta den riktiga lastvikten ( med all den utrustning som är på den bilen). På nyimporterade tror jag inte dom väger bilarna. Men om det står 250 kg lastvikt men bilen väger 100kg mindre. Så vid överlast så räknas % på den registrerade lastvikten. Men man kan inte säga att siffrorna i registreringspappret är exakta. Det kan variera några % i karossen m.m
Men jag tror att tillverkaren vill att bilen skall väga så lite som möjligt för att få dom under 3500kg. För dessa bilar är lättare att sälja i Europa
Så det är klart att det finns vissa bilar som väger mindre än uppgiven vikt. Men tyvärr så är nog de flesta tyngre.
Det var något märke (kommer inte ihåg vilken) som registrerade sina med mycket mindre vatten i tanken än den rymde.
Men när man kollar bilarnas vikt på Trafikverket får man en fingervisning. Jag personligen skulle inte köpa en sådan bil som har så låg lastvikt.
Ha det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Övervikt!

Det er blitt nesten normalt på nye husbiler under 3500 kg totalvekt at ferskvatn tanken har 2 innstillinger - for kjøring med noen få liter og stillestående med over 100 liter. Egen kran som tapper av til kjørenivå.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Stämmer ! Ingen vägning i höstas när jag regbesiktade, Infon i FZB rakt in i bilregistret. Enda som gjordes vid regbes var koll av chassienummer, resten pappersarbete.

Peter :)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Övervikt!

På importerad bilar som togs in tidigare så vägdes alla bilar. Så på dom kan man veta den riktiga lastvikten ( med all den utrustning som är på den bilen). På nyimporterade tror jag inte dom väger bilarna.
Jag registreringsbesiktade vår nyimporterade bil i början av januari i år. Den vägdes då och den vikten anges i registreringsbeviset. Hade full bränsletank och ca halv tank med vatten, skönt att se att lastmarginalen är stor.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

Jag registreringsbesiktade vår nyimporterade bil i början av januari i år. Den vägdes då och den vikten anges i registreringsbeviset. Hade full bränsletank och ca halv tank med vatten, skönt att se att lastmarginalen är stor.

Skumt att det kan variera beroende på var man gör registreringsbesiktningen :confused:
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Övervikt!

Slut med hjärtat i halsgropen, skaffat en ny bil med maxvikt 4500 kg! Den gamla har gått 12000 mil utan problem trots övervikt då och då, det finns marginaler. Ingen tillverkare anger tex 3500 kg som maxvikt om den inte håller för mer. Sedan är det där med olika beräkningsgrunder för vikten; det borde finnas en enhetlig regel i hela EU så att man inte åker på en propp i ett land när man är grönt i ett annat!
Sluta chansa, kör förståndig
Mvh
U & K
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt!

En annan fråga i sammanhanget är att även vid uppvägning så finns det andra detaljer på bilen som har sin begränsning. Vägde upp bilen i våras till 3850 kg och var glad i hågen tills jag åkte och vägde bilen på väg till Holland för en vecka sedan. 1540 kg fram och 2160 kg bak och totalvikt 3680 kg. Max axeltryck fram 1850 kg och bak 2000 kg. Alltså 160 kg för mycket på bakaxeln fastän jag hade 170 kg tillgodo. Däcken på bilen har max belastning på 1030 kg. Alltså för stor belastning på bakdäck och bakaxel. Det är också något att tänka på. Det är inte bara att väga upp bilen och tro att allt ät frid o fröjd. Hälsningar från ett soligt Amsterdam med 25 grader.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Övervikt!

Håller helt med dig Affezell!

Det är inte bara att väga upp och andas ut. Om detta skrev jag tidigt i tråden. Själv har jag vägt upp från 3500 kg till 3850 kg. För att klara detta krävdes nya fjädrar fram, hjälpluftfjädring bak samt nya däck som tålde den högre axelbelastningen. Axelbelastningen ökade till 2000 kg fram och till 2250 kg bak. För detta krävdes däckdimensionen 225/70x15 Li112. Samtidigt hoppas jag slippa det du råkade ut för - för högt axeltryck trots icke uppnådd maximal totalvikt.

Som sagt det är mycket att hålla koll på för att man ska köra lagligt utan övervikt
 
Toppen