• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Övervaka startbatteri på distans

Krille-72

HBK Intresserad
Kommun
Stockholm
Hej, någon som har ett bra förslag på hur jag kan övervaka ett startbatteri på bästa sätt?

Dethleffs Globetrotter XLI Edition 90 -21

* EBL 111 (Schaudt)
* Multiplus kompakt 12/1600/70 (Victron)
* BlueSolar charge controller MPPT 75 I 15 (Victron)
* Booster WA 121545 (Schaudt)
* HochStromModul HSM01 (Schaudt)
* Dubbla Litiumbatterier Förbrukning
* AGM Startbatteri (Nytt)

Problemet med bilen är att startbatteriet verkar vilja vilja ladda ur när bilen står.
Ser i dokumentation att tidigare ägare upplevt samma problem.
För att kunna hålla lite koll på distans så har jag köpt en Cerbo GX (Victron). Denna har jag kopplat in i Multiplus och BlueSolar charge kontroll.
Ser nu hur solpanelen jobbar samt Volt på Förbrukningbatterierna (Litium) samt Multiplus Kompakt. Min slutsats är att solpanelen endast laddar förbrukningbatterierna.

När jag mäter på kablar i HSM01 uppmärkta startbatteri så får jag samma volttal som förbrukningsbatterierna har. Detta Volttal stämmer då inte ifall jag mäter direkt på startbatteriet (Nytt AGM).

Jag uppfattar det som att (Är inte säker) Multiplus laddar Förbrukningsbatterierna och EBL 111 laddar startbatteriet när jag kopplar in 220 v i bilen.

Det jag skulle vilja få lite tips på är:

* Hur kan jag koppla in startbatteriet i Cerbo GX för att kunna övervaka batteriet som ligger under golvet vid förarsidan.

* Kan man göra om så att solpanelen laddar både start och förbrukning? (Inte samtidigt). Eller skulle det vara ännu bättre att köpa ytterligare en solpanel som enbart laddar startbatteriet? Hur skulle isf en sådan inkoppling ske?
Vad jag kan se så är BlueSolar charge controller inkopplad i EBL 111 i porten för solpanel.

* Tänker jag rätt när jag tror att Multiplus laddar förbrukningsbatterier och EBL 111 laddar startbatteriet när bilen är inkopplad på 220V. Under körning laddar Boostern både startbatteri och förbrukning. Väljer med hjälp av D+.

Mycket tacksam för råd och tips

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Har du wifi tillgängligt kanske en sådan här kan göra lösa det. Den mäter både bodels- och startbatteriets spänning. Jag har inte kollat den nya distanslarm-funktionaliteten, jag har en äldre modell där den saknas. (Använd översättningsfunktionen i din browser om du inte vill ha tyska...)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Jag har all utrusning i min bil från Victron utom dc dc. Du behöver en mätschunt. På Victron ansluter man en klen kabel endast för avläsning av startbatteriet. Sedan wifi i bilen förstås. Ett konto till Victron Cerbo och inloggning på deras VRM portal.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Victron MPPT regulator har två utgångar dvs förbrukningsbatteri plus startbatteri. Ifall Boostern är korrekt inkopplad så ligger den ju efter generator/startbatteri och den är enväga (typ diod). Ifall du med "fjärr" menar att du vill kunna se startbatteriet i VE-appen så torde en lösning vara att du sätter en 1000A Smartshunt på batteriets minuspol (det kanske finns en annan lösning också). 2kVA Multiplus vi har i vår husbil laddar även startbatteriet.

Krille-72

HBK Intresserad
Kommun
Stockholm
Har du wifi tillgängligt kanske en sådan här kan göra lösa det. Den mäter både bodels- och startbatteriets spänning. Jag har inte kollat den nya distanslarm-funktionaliteten, jag har en äldre modell där den saknas. (Använd översättningsfunktionen i din browser om du inte vill ha tyska...)

Den där ser intressant ut. Skall läsa på lite mer. WI-Fi finns. Tack för tipset.

Krille-72

HBK Intresserad
Kommun
Stockholm
Jag har all utrusning i min bil från Victron utom dc dc. Du behöver en mätschunt. På Victron ansluter man en klen kabel endast för avläsning av startbatteriet. Sedan wifi i bilen förstås. Ett konto till Victron Cerbo och inloggning på deras VRM portal.
Någon speciell mätshunt du tänker på? Måste antigen gå på WI-FI eller kunna prata med Cerbo GX via blåtand då jag inte vet hur jag ska lyckas dra en kabel från startbatteriet till garaget där allt annat finns.

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Jag gjorde så att jag kopplade en Votronic stand-by laddare (449 kr hos Sunlux) på Load-utgången på mppt:n och laddade startbatteriet via den. I min Adria fanns det en färdig ingång för laddning av startbatteriet via EBL, i kontakten för solcellsladdning, så det blev enkelt. Så fort det är bara någorlunda hyfsat väder så laddas mitt startbatteri. Informationen från mppt:n går väl också ut via Cerbero GX gissar jag.

Krille-72

HBK Intresserad
Kommun
Stockholm
Jag gjorde så att jag kopplade en Votronic stand-by laddare (449 kr hos Sunlux) på Load-utgången på mppt:n och laddade startbatteriet via den. I min Adria fanns det en färdig ingång för laddning av startbatteriet via EBL, i kontakten för solcellsladdning, så det blev enkelt. Så fort det är bara någorlunda hyfsat väder så laddas mitt startbatteri. Informationen från mppt:n går väl också ut via Cerbero GX gissar jag.
Du har alltså ingen laddning från solpanelen till bodelsbatteriet?

Krille-72

HBK Intresserad
Kommun
Stockholm
Någon som vet ifall det skulle fungera med endast blåtand mellan en Victron smartshunt och Victron Cerbo GX? När jag läser så får jag uppfattningen att man måste ansluta med en VE Direkt kabel till Cerbo GX vilket skulle bli ett problem för mig

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Krille-72

HBK Intresserad
Kommun
Stockholm
Nej det fungerar inte med blåtand mellan CerboGX och Smartshunt.
Om du vill pilla lite själv så finns det lösningar med blåtand som jag själv använder.
Oj, såg väldigt komplicerat ut för en amatör som mig. Stort tack för tipset. Jag får fundera ifall jag vågar mig på att testa eller om jag ska köpa någon annan batterishunt som KawaMal tipsade om högre upp i tråden. Vet du om man kan koppla in en batterishunt enbart direkt på batteriet? Blir lite förvirrad när jag tittar på hur en shunt ska kopplas in då det verkar som att man skall koppla in shunten även till laddaren vilket jag inte vill i det här läget. Detta för att jag har en högre spänning när jag mäter på startbatteriets kablar i garaget än vad jag har när jag mäter direkt på batteriet.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tänk på att det är svårt att läsa av startbatteriet med större noggrannhet än spänningen.
Om man stoppar dit en shunt på troligen minussidan/polen där de brukar sitta så man får avläsning på in och ut Amp. i startbatteriet så måste den i alla fall klara uppåt 500Amp. för att palla med strömuttaget till startmotorn. Det gör ju också att det blir sämre mätning på små tjuvstömmar.
Man kan nog hitta en punkt så bara startmotorn inte kommer med i förbrukningen, men då måste kabeln till just startmotorn ensam sitta före shunten.... Men då kommer ju inte den förbrukningen med i beräkningen och måste man nöta mycket av någon anledning så kan det ta lång tid innan Amp. mätfelet rättar till sig utan manuell justering.

M.v.h. JANKRO.

Toppen