• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Översättningspenna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Mycket information om husbilar, ställplatser etc. är skrivet utländska språk, främst engelska och kanske mest tyska. Jag läser helst engelska men försöker även "traggla mig fram" på tyska i exempelvis tidskrifter så som Reisemobil och Promobil. Dock finner jag det störande och till och med ansträngande att ofta få ta fram ordboken och slå upp ord som jag inte säkert förstår.

Nu uppmärksammade jag att det finns översättningspennor i form av små handhållna textscanners med ett inbyggt lexikon som också kan kompletteras med fler språk än ett. Är det någon, eller några, som använder sådana eller kanske bara har testat en? I så fall skulle jag gärna ta del av de erfarenheterna ni har fått.

Med andra ord fungera de?

Johan K.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Översättningspenna?

Svar;
1) Ja, jag har en "C-pen 20" svensk (köpt på NetOnNet i Gbg), har även kompletterat med ett tyskt lexikon (sve-tysk-sve och som fungerar i båda riktningarna).

2) Har använt den för översättning från bok på tyska till som det "bidde" motsvarande bok på svenska. Funkar bra även vid betalning av fakturor etc på nätet man bara scannar av det som ska skrivas ex OCD uppgifter etc, mmm.
Funktion; man laddar in grundprogrammet på svenska inkl svenk orbok i en PC och hämtar ned den tyska ordboken. Jackar in C-Pen i PC'n, USB port, efter några sek är allt klart och C-Pen kan användas. Användarhandbok finns till och är lämplig att läsa igenom.

3) Ja!

Eftersom min fru är tyska och vi inte längre har något större behov av vår "C-Pen inkl det tyska lexikonet", så ligger bara pennan fn. Är du intresserad av den så hör av dig!
/ Ha, de!
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Översättningspenna?

Jag har ingen egen erfarenhet av översättningspennor men kan bidra med ett app-förslag om du har tillgång till en iphone. TextGrabber heter appen och kostar 28 kr. Man fotar textstycket som sedan konverteras till redigerbar text som appen därefter kan översätta till önskat språk.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Översättningspenna?

Prizmo är en app i samma genre men den har också talsyntes. Den fotograferade texten konverteras (OCR=optical character recognition) till redigerbar text och kan sedan översättas till önskat språk. Därefter kan texten läsas upp av talsyntesen om man har installerat röst för det aktuella språket. Appen kostar 75 kr. och röster 22 kr. per styck.
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Översättningspenna?

Om du använder dator ....

Jag använder Opera som browser (webläsare), om det är en mening eller stycke på ett språk jag inte behärskar markerar jag texten/stycket, högerklickar och väljer "översätt". Mycket smidigt.



Peter :)
 

Bilagor

  • opera.jpg
    opera.jpg
    643,6 KB · Visningar: 28

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Översättningspenna?

Om man bara vill ha en enkel app för enbart läsförståelse, så kan man väl nyttja Googles gratisapp "google översätt" som finns för Android.
Tacker fn 64 språk, fotar och översätter sidor, mmm.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Översättningspenna?

Jag kör Firefox och hämtat ner tillägget
Google Translator for Firefox 2.1.0.3
Du kan markera ett ord, en rad eller hela sidan så översätter den enligt Google massor med språk.

Annars kör jag med Android i telefonen. Ta ett foto och den översätter texten.

C-pen fungerar också.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Översättningspenna?

Jag har hittat en översättningspenna som uppfyller de önskespecifikationer jag hade från början. Den heter Quicktionary 2 premium och är handhållen, har en egendatabas och en egen display, varför den kan användas utan att vara uppkopplad till en dator. Precis som jag ville ha. Dock säljs den med en engelsk orddatabas, vilket inte är prioriterat för mig. En mängd databaser för andra språk finns att köpa till, men tydligen inte "sve-tysk/tysk-sve". Med tanke på priset, lägst 1420 kr i Sverige, och tillkommande databas/lexicon så blir det inte under 2000 kr. Men när det inte verkar att gå att få ett tysk-sve databas/lexicon låtar jag nog frågan bero ett tag.

Vidare har jag inte blivit klokare på om hur bra pennan översätter, men troligen har den samma brister som översättningssystemen som finns på nätet, det vill säga att enskilda ord eller kortare meningar går bra, men längre stycken förlorar mycket i läsbarhet.

Johan K.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Översättningspenna?

Onödigt vetande, pappan till C-pen. Christer FÃ¥hraeus - Wikipedia

Jag tycker inte att sådant är onödigt vetande utan tar med största intresse till mig sådant. Tack Dethleffskvalite (gåtfullt användarnamn förresten)! Dock brukar jag kalla jag sådant improduktivt vetande istället, då man inte inte direkt kan använda vetandet till något nyttigt, men någon annan gång kanske. Att kalla det onödigt är att göra en negativ värdering av ett vetande. Jag menar att inget vetande är negativt oaktat om det är produktivt eller inte. Mitt inlägg får väl också betraktas som improduktivt...

Johan K.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Översättningspenna?

Apropå onödigt vetande.
En av hans förfäder (om man ska tro att namnet är någorlunda ovanligt) var professor Robin Foraeus - mannea som "uppfann" sänkan.
Jag hade förmånen att träffa honom under de senare åren av livet, han dog 1968.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen