• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överraskning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Hej! När jag sålde min båt så räknade jag med att det skulle bli dyrare att ha en husbil men att det skulla bli så mycket dyrare blev en överraskning för mig. Det går 2000 hit 4000 dit plus mycket mera och då har jag inte kommit igång än med camping. Är det samma för er eller var ni införstådd med utgifterna.
Mvh Frank
 

lyckorna

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
1253
Medlemskap
2024
Sv: Överraskning

Vad gör det. "Sísta kostymen" har inga fickor. Tänk positivt vad mycket trevligt man kan göra och få ut av att åka husbil. Träffa trevliga människor och framför allt friheten. Lycka till med trevliga resor och upptäckter. / Matmamman
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Överraskning

Hej Nyfiken!

Innan vi köpte husbilen (mars 2007) undersökte vi så gott det gick vilka kostnader vi skulle få för ägandet - skatt, försäkring, service etc. Nu har ju fordonsskatten höjts och det var ju inte så lätt att förutse men man får försöka spara in på något annat som kompensation för detta.

Det blir väl t ex mindre på camping och att fricampa istället så mycket som möjligt. Den förmånen har ju vi framför t ex husvagnsägare.

Ju fler kostnader och pålagor som vi husbilsägare får ju mer måste vi försöka spara in på något annat istället.

För husbilslivet är det sista vi vill vara utan.

Hälsningar

Marie o Rolf:yes:
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Överraskning

Lustigt jag tyckte det var mycket dyrare att ha båt än husbil, man slapp visserligen skatt på båten men bränslet var inte särskilt billigt.

Det var hamnavgifter, underhåll, lacker, bottenmålning, körningar till hamnen flera gånger i veckan och allt detta arbete bara för en kort säsong.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Överraskning

Vi går igenom våra utgifter en gång om året. Försöker alltid tänka på om vi verkligen måste vara med än här och än där.

När man kommer till räkningen för Husbilsklubben.se, ja det är den enda räkning som passerar "filtret" utan att jag ställer frågan. MÅSTE VI VARA MED I DENNA KLUBB?

Det var en som skrev ett inlägg i en annan tråd att nu måste man köra mer för att få kompensation för skattehöjningen. Så kan man ju också se det.

Du har också rätt i detta att vi som har Husbil kan stå mer på Fricamping än andra som inte är så lyckligt lottade som vi är. Den lilla avgift som vi betalar till HBK tjänar man in direkt med att kunna ladda ner Ställplatser.

Hls M o K.
:twitcy::twitcy:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Överraskning

Här föreligger ett litet missförstånd! Den främsta fördelen med husbil jämfört med husvagn är att man kan dra med sig båten efter husbilen. Jag har tappat räkningen på hur många husbilar jag kört från det första självbygget på 70-talet, men alltid med båt på släp. Och när man drar på fiskebåt så räknas ekipaget som produktionsmedel och då handlar det följdriktigt om investeringar och inte om konsumtion! Kan min hustru svälja detta resonemang så kan du!
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Överraskning

Hej! Det var inte fråga om jag har råd eller inte utan bara överraskningen om hur dyrt det är att äga och bruka bilen. Jag hade Segelbåt förut och där var bränsle förbrukningen minimal och Gästhamns avgifterna var mindre än Camping avgifterna. Inte för att jag låg där så mycket men ibland måste man dit. OK att man måste köpa utrustning till båten ibland men jag upplevde att det inte var betungande. Kan bero på att jag älskade båtlivet, jag hoppas att jag skall finna samma känsla eller lite av den för det här livet. Det är min sämsta affär ekonomist sett i mitt liv men jag tänker så här, jag kan inte ta med mig pengar till platsen jag kommer att hamna så småningom
Mvh Frank
 
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Överraskning

Husbilssäsongen är för den som vill 12 månader/år men, båtsäsongen är väl så där 5-6 mån/år
Husbilen är nästan oberoende av väderleken, medan båtägare måste ta hänsyn till väder och vind i rätt stor utsträckning.
Delar man driftskostnader med 12 mån. för husbil eller 6 mån för båt så är det kanske inte riktigt så dyrt med husbil som det verkar i första skedet.
Inköp av båt med kojplats, pentry och toa är väl tre gånger priset på en husbil i samma storlek (tror jag).

Hälsn. Jonas 796
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Överraskning

Båtsäsongen 2007 var väl inte längre än en vecka min fick ligga kvar på
land:wink:

Häls Mikael o Carina

ps Lite svårare å bli inblåst i husbil!
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Överraskning

Här kommer ett enkelt kalkylblad för husbilskostnader.
De vita rutorna är inmatningsbara övriga är låsta med lösenord husbil

Man kan se att det blir många pengar/mil.

Sven-Åke
 

Bilagor

  • Husbilskostnader.xls
    18 KB · Visningar: 201
Senast redigerad av en moderator:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Överraskning

Hej! Hur skall man avsluta den här tråden eller vad det kallas, den behövs inte mera tycker jag, jag skrev inlägget i ett svagt ögonblick.
Mvh Frank
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen