• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernattningsförbud Gotland

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Det är ju helt otroligt att vi husbilsåkare är så hemska att vi medför "stora problem med dumpning av sopor i och kring papperskorgar och stör den allmänna ordningen". Detta är ju olagligt och kan bestraffas... har man gjort det förresten? Varför agerar man mot en en grupp som husbilsåkare och inte mot dessa problemskapande beteenden istället? Jag kan inte annat än att känna mig kränkt över att de ämnar att försöka ta ifrån mig min demokratiska rätt att göra vad jag vill i mitt fordon. Jag kommer nog aldrig att åka till Gotland.

Johan K.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Vi är inte och har aldrig varit välkomna på Gotland om vi inte kör direkt från färjan till någon campingplats.

Vi skall vara ute ur Visby före kl 23, punkt. Skulle vi vilja besöka en restaurang efter 23 så är det gå, cykla eller taxi (dyr och otillgänglig) som gäller.

Det finns plats men ingen politisk vilja. Argumenten är att vi spenderar förlite pengar. Drömturisten är de som kommer till ön utan fordon och boende och köper allt när man är där. Detta trots att socknarna på landsbygden har stora problem med för få besökare.

Öland tycks ha vaknat. Där har det tillkommit flera privata alternativ.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Övernattningsförbud Gotland

göta-petter,,åk till gotland,,finns många ställplatser,,ock en ny FÅRFARMARE öppnar i år eller nästa säsong,,

politiska incitament kan man ju skita i,,det finns ju privata sådana som har större legitimitet,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Vi är inte och har aldrig varit välkomna på Gotland om vi inte kör direkt från färjan till någon campingplats.

Vi skall vara ute ur Visby före kl 23, punkt. Skulle vi vilja besöka en restaurang efter 23 så är det gå, cykla eller taxi (dyr och otillgänglig) som gäller.

Det finns plats men ingen politisk vilja. Argumenten är att vi spenderar förlite pengar. Drömturisten är de som kommer till ön utan fordon och boende och köper allt när man är där. Detta trots att socknarna på landsbygden har stora problem med för få besökare.

Öland tycks ha vaknat. Där har det tillkommit flera privata alternativ.

Vad har hänt Kenth??

Har tidigare sett dig som Gotlands stora och kunniga ambassadör, som med stor entusiasm och känsla för ön informerat oss om resmålet och nu.......?

Om jag förstår rätt, så har det väl inte skett några förändringar utan det har varit missuppfattningar som cirkulerat.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Allt kan inte vara gratis för oss som åker husbil...

Pris just nu Nynäs -Visby enkel resa
5 pers + personbil/husbil över 6 m
Ekonomiplats: 1 195 kr | Aktersalong: 1 255 kr

Har inte haft bekymmer att resa och bo på Gotland.
Vill man stå i Visby finns Park and Stay nära hamnen.
12h = 99kr
24h = 139kr
Sopor/källsortering: JA
Vatten: JA
Gråvattentömning: JA
Bänkbord: JA
Havsutsikt: JA
Öppet dygnet runt: JA

Promenadavstånd tillhamnen och centrum
Tycker det är rimligt för en plats som ligger så pass bra.

För övrigt en gammal historia från 2009 :confused:

Trött på allt gratistänk...

Bosse
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Jag får inte detta till att vara så värst negativt..
Husbilsägare sköter sig, frågar om lov, vad är problemet? ;)

Jag Älskar Gotland & jag kommer att fortsätta att åka dit!

Läs nedan:

Citat Gotland.net//
Husbilsägare välkomna till Gotland
Information från Gotlands Turistförening har lett till ett missförstånd om att Gotlands kommun skulle ha infört övernattningsförbud i husbilar på Gotland. Detta är helt felaktigt.

Alla husbilsägare är som vanligt välkomna att övernatta i sina fordon på Gotland. Undantag är övernattning på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser såsom på torg och i parker.

– Vi beklagar att vi gjort husbilsägarna oroliga i onödan, säger Lennart Klintbom, trafikingenjör på Tekniska förvaltningen. Inga nya beslut har tagits och allt fungerar precis som vanligt. Det innebär att husbilsägare är välkomna att både parkera och övernatta på Gotland, även om man förstås måste ta hänsyn till regeln om övernattningsförbud på allmänna parkeringar. Det är också viktigt att be om tillstånd för övernattning på privat väg och att ta hänsyn till lagen om terrängkörning.

Sedan länge finns en lokal ordningsstadga för Visby. Förbudet innebär ett totalförbud mot camping i Visby och beror på att kommunen tidigare haft stora problem med dumpning av sopor i och runt papperskorgar och att man stört den allmänna ordningen.


Slut Citat//
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Jo men visst är vi ett störande moment, tänk den hemska tanke när dom i öst tänker dra "Sina 2 nya gasledningar" & då senariet över Gotlands fastland & där helt plötsligt står några husbilar i vägen,det kan bli dyrt att gå runt H-bilarna, men tar dom genvägen över "Almedalen" slipper vi en massa s-it snack!!!
Mvh.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Visst, men en sådan trist ställplats. Vi skulle aldrig tänka oss stå där. Vi kör hellre till campingen precis utanför Visby.

Kan hålla med dig att många sk ställplatser kan vara trista. Långholmen i Stockholm är väl inget charmtroll men närheten till Stockholm är en fördel.
Park and Stay har väl fördelen att man har nära till Visby och en enkel checkin...

Bosse

Sen är det inte tokigt med lite utsikt..
 

Bilagor

  • park.jpg
    park.jpg
    44,5 KB · Visningar: 18
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Gottland är inget för oss. Övernattningsförbuds-ordet klingar illa. Den undanmanöver man gör i tillägget förändrar inget. Gottland finns ej på vår karta längre.
Bengt. :wideeyed:
Tänk så olika vi kan känna och uppfatta informationer.

Vi har varit på Gotland flera gånger och ofta i i 10-dagarsperioder. Varje gång har vi använt camping en natt och i övrigt stått fritt på lämpliga platser. Det har alltid fungerat utmärkt. Självklart måste man kolla/bedömma förutsättningarna för övernattning på det önskade stället men det har aldrig varit något problem

Förstår inte upprördheten hos somliga här på tråden över kommunens information ... finns det inte viktigare frågor att jobba för.
Snart är det dags för ett nytt besök på ön.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Tänk så olika vi kan känna och uppfatta informationer.

Vi har varit på Gotland flera gånger och ofta i i 10-dagarsperioder. Varje gång har vi använt camping en natt och i övrigt stått fritt på lämpliga platser. Det har alltid fungerat utmärkt. Självklart måste man kolla/bedömma förutsättningarna för övernattning på det önskade stället men det har aldrig varit något problem

Förstår inte upprördheten hos somliga här på tråden över kommunens information ... finns det inte viktigare frågor att jobba för.
Snart är det dags för ett nytt besök på ön.

Övernatta inte på allmän parkering bara :D:D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Vad har hänt Kenth??

Har tidigare sett dig som Gotlands stora och kunniga ambassadör, som med stor entusiasm och känsla för ön informerat oss om resmålet och nu.......?

Om jag förstår rätt, så har det väl inte skett några förändringar utan det har varit missuppfattningar som cirkulerat.

De e ju det där med skriven text och i vilket sammanhang den läses. Nu ska vi se om jag kan vara tydlig.

Jag älskar Gotlands landsbygd och alla det 400 fina platser som finns där.

De flesta gotlänningar vill inte se våra husbilar parkerade i deras synfält. Det finns undantag. Radio Gotland sänder om turister i morgon kl 9. Jag kommer att plocka ut lite lösryckta delar om hur gotlänningen uppfattar turisterna.

Mellan de två campingarna Kneippbyn och Gustavsvik får man inte sova i bilen. Förutom ställplatsen i Gutebacken som är lämplig för parkering i anslutning till färjeresan. Redan kl 23 skall PB II vara borta från Visby. Ja, de flesta har gått och lagt sig då men inte alla. Nu vet jag inte hur länge restaurangerna har öppet i sommar men nog är det längre än till kl 23.

Det har skett stora förändringar de senaste åren. Körförbud på småvägarna mellan Kneippbyn och Visby. Massor av parkeringsförbud på lämpliga platser för just husbilar, särskilt i hamnen och gästhamnen.

Gotland lever av sin turistnäring men tyvärr är det bara några få som tjänar på parkeringpolitiken. Den största delen av turistnäringen förlorar på att man inte kan parkera klokt i anslutning till de platser man besöker.

Gotland är en sak - Visby en helt annan - jag gillar Gotland.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Sen är det inte tokigt med lite utsikt..
Bosse, det är en reklambild med havsutsikt. Den har du inte i markplan. :twitcy:

Det är ingen prisfråga. Alla kan inte ta sig för egen maskin de 2 km in till Visby restauranger. Det finns gott om plats att parkera bakom gästhamnen.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Hur mycket kan man försöka att Släta över problem i Sverige!?
Bara för att man lagt ner kapital på en plats!
Mvh.


De e ju det där med skriven text och i vilket sammanhang den läses. Nu ska vi se om jag kan vara tydlig.

Jag älskar Gotlands landsbygd och alla det 400 fina platser som finns där.

De flesta gotlänningar vill inte se våra husbilar parkerade i deras synfält. Det finns undantag. Radio Gotland sänder om turister i morgon kl 9. Jag kommer att plocka ut lite lösryckta delar om hur gotlänningen uppfattar turisterna.

Mellan de två campingarna Kneippbyn och Gustavsvik får man inte sova i bilen. Förutom ställplatsen i Gutebacken som är lämplig för parkering i anslutning till färjeresan. Redan kl 23 skall PB II vara borta från Visby. Ja, de flesta har gått och lagt sig då men inte alla. Nu vet jag inte hur länge restaurangerna har öppet i sommar men nog är det längre än till kl 23.

Det har skett stora förändringar de senaste åren. Körförbud på småvägarna mellan Kneippbyn och Visby. Massor av parkeringsförbud på lämpliga platser för just husbilar, särskilt i hamnen och gästhamnen.

Gotland lever av sin turistnäring men tyvärr är det bara några få som tjänar på parkeringpolitiken. Den största delen av turistnäringen förlorar på att man inte kan parkera klokt i anslutning till de platser man besöker.

Gotland är en sak - Visby en helt annan - jag gillar Gotland.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Bosse, det är en reklambild med havsutsikt. Den har du inte i markplan. :twitcy:

Det är ingen prisfråga. Alla kan inte ta sig för egen maskin de 2 km in till Visby restauranger. Det finns gott om plats att parkera bakom gästhamnen.


Jag gillar reklambilder med havsutsikt...
har jobbat från och till på Gotland under 25 år och sett många som inte kan ta sig ens 200m för egen maskin :D

Bosse
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Övernattningsförbud Gotland

Ytterligare ett tecken på att Gotland verkligen behöver turisternas pengar:

29 maj 2013
"I dag tog tekniska nämnden ett nytt beslut om parkeringsavgifter i Visby. Det innebär inga parkeringsbiljetter de två första timmarna vintertid, men under sommaren måste vi betala från första stund. Det beslutet togs efter omröstning."

Varför inte låta husbilsåkarna känna sig välkomna, så ska vi strö pengarna över hela ön.
 
Toppen