Sv: Övernattning vid naturreservat
Tror inte att det finns någon direkt politisk motvilja mot fenomenet "husbilar" och något generellt förbud i landet Sverige tror jag inte heller på. Finns väl inga signaler från EU, att det skulle förekomma några sådana tankar ute i Europa.
Det handlar nog mer om "pajkastning i sandlådemiljö" och att den lokala s.k. "allmänheten" blir störd över att se husbilar parkerade på sina attraktiva och natursköna platser i sin lokala omgivning.
Läs om Smygehamn, ställplatsen stängs av länsstyrelsen för att "allmänheten" ska få tillträde till området. "Någon" inom den "lokala allmänheten" ligger förmodligen bakom anmälan till länsstyrelsen, som då agerar helt enligt anmälarens önskemål.
Förr fanns en uppfattning om, att tyska husbilister packade bilen full med konserver, levde snålt på gamla brödkanter och tillförde inte den svenska turistnäringen någonting alls. Slog ner sina bopålar mitt i vår svenska grönska och lämnade tydliga avtryck efter sig...
Utanför vår lilla ankdamm finns idag en helt annan uppfattning. Turister spenderar pengar oavsett färdmedel. Man äter gärna ute, besöker olika anläggningar och söker "amusement" i sin tillvaro.
Vad vore t.ex Moseldalen utan alla sina ställplatser? Större delen av året genererar dessa platser en mängd turister och inkomster till näringsidkarna detta område.
Jag är optimist och tror istället, att genom ökad konkurrens av attraktiva ställplatser till rimliga avgifter lockar detta människor till fler besök och därmed stärker detta turistnäringen i dessa kommuner.
Protektionism och monopolisering emot husbilisters intressen kommer att slå tillbaka med minskad turism som följd. Själv planerar jag gärna resrutten utifrån utbudet av ställplatser och stannar där det är mest tilltalande.