• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast ?

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Hej Goa Husbilsvänner:wink: Nu kan Maritha åka med i Husbilen utan att det blir överlast (Ha Ha Va Roligt ?) Har vägt om Husbilen fick lasta 270Kg får nu lasta 620Kg :cool:
Bertil o Maritha :yes: :wub:

Jag Kör numera PB 2. Har alla behörigheter på kortet :p

Hundvakten ! Vi tar färjan Trelleborg - Rostock 8/7 -7 1.251:- en väg :eek:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Överlast ?

Hej & välkomna upp bland oss övriga tungviktare! Hälsn/Anders
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
357
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Överlast ?

Tjena Svania!

Nu gäller det bara att vara rädd om körkortet.

Kör försiktigt!
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Överlast ?

Synd att de flesta genomfarter och många parkeringar är begränsade till 3,5t och färjan också vill ha mer betalt. Mer än det dubbla om jag läst rätt. Sen får du inte köra mer än 80 Km/h utanför S och förmodligen föhandla om att få hem bilen om du inte har C-kort. GRATTIS!
Taskigt men tyvärr sant.
/Lars
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Överlast ?

Vi åkte färjornaoch broar för ett par dagar sedan
Öresundsbron-Rödby-Puttgarden-Fynshav-Fåborg på dessa ställen gällde längden på husbilen.Storabältbron var det vikten som gällde och helsingör-Helsingborg var det
längden.
Mvh Inge K
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Överlast ?

skall åka söderut snart med en 3850 kg åbäke...dvs pb 2

vilken är smartaste vägen - färja bro eller en kombination ??

DS
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Överlast ?

Vad jag kan finna är Trelleborg - Sassnitz ett prisvärt alternativ. Sen beror det på vart man skall vidare.

Lasse-Hymer
Vad menar du med att man får förhandla om att få hem husbilen?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Överlast ?

Peter/ Det var mer tänkt som ett skämt det där med att förhandla för att få hem bilen.
I tidigare inlägg här på HBK har man beskrivit att man skall ha med sig papper som styrker att man får köra PB2 > 3500kg på B-kort enligt någon EU-dispans när man är utanför S.
Jag tror bara att det kommer att bli problem för dessa att försöka övertyga polisen i olika länder om våra speciella regler. Många manniskor nedåt EU vet knappt att sverige finns och skiter väl i våra konstiga regler. Har man tung lastbil så ska man ha körkort för den.
/Lars

ps. Det förekommer att du får betala en slant direkt till snuten för att komma vidare, har själv drabbats av detta en natt nere i Murcia, min fru som talar spanska fixade det den gången.
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Överlast ?

Att det finns undantag i EUs körkortregler är inget unikt för Sverige. För att upplysa poliser som inte känner till undantagen är det lämpligt att ha med sig EUs papper på undantagen. De finns på alla EU-språk.

http://bookshop.europa.eu/eGetRecords?Template=Test_EUB/en_publication_details&UID=134476

På sidan 24 i "Part 2" av respektive språk finns det svenska undantaget beskrivet.


Att väga upp bilen är ett sätt att slippa ifrån problemet med överlass. Hamnar man på vågen i utlandet kan det nog vara större problem att komma vidare, än att upplysa en polis om våra undantag i Sverige.
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Överlast ?

Hej inte för att vara tjatig jag har sagt det förut,men när har en statlig myndighet sänkt vägtrafikskaten för fordon nästan hur tunga som helst,vad jag förstår med PB 2 kan dom väga hur mycket som helst med samma skattekostnad?????
mvh deicer
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.430
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Överlast ?


Ska nu ladda ner papper på undantag i EUs körkortsregler. :yes:

För idag fick vi godkänt på Bilprovningen att väga 3.850 Kg, och PB 2.

Priset för intyget inkl. Postförskottsavg 795:- från AL-KO.

Så nu blir det första gången vi ger oss ut på vägerna utan övervikt :swoon:

 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Överlast ?

Hej Er der nogan der kan give mig Fremgangs måden for at få Opvejet min Frankia Husbil den er med AL-KO og har i Tyskland väret Registräret på 3850 kg
den er Registräret som PB2
Jeg vil väre glad for noget info

Erik
 
Toppen