F
F.d. 50118
Guest
Hej, vi är nyblivna husbilsägare och som man kunde ana så har vi stött på lite mindre problem.
När vi första gången använde kylskåpet så körde vi det på 12v via bodelsbatteriet och efter ett tag så slutade det fungera fastän vi mestadels hade kört med bilen. Insåg att säkringen till kylskåpet tycktes ha gått så jag bytte den. Säkringen såg ganska medtagen ut men då det var första gången jag stötte på boschsäkringar så var jag aningen osäker på hur de ska se ut.
Hur som helst så läste jag en del och förstod att de flesta inte kör kylen på 12v batteri annat än när bilen går så nästa gång väntade jag med att slå på kylen tills bilen var startad och hade då innan haft igång kylen några timmar då den varit inkopplad i 230v. Även denna gång slutade kylen fungera efter ett tag och då jag skulle byta säkringen igen så insåg jag att det hade blivit någon slags överhettning vid säkringen då säkringshållaren hade smält en hel del ikring den specifika säkringen och även säkringen själv hade smält i plasthöljet, skönt att det inte fattade eld.
Först trodde jag att felet var att bodelsbatteriet var aningen dåligt och inte orkade med men det känns inte så troligt att detta skulle leda till en sådan överhettning av kablarna. Kan det vara att kablarna är för klena? Har någon annan stött på något liknande problem eller har några idéer om vad som är fel?
Vänliga hälsningar, Klas
När vi första gången använde kylskåpet så körde vi det på 12v via bodelsbatteriet och efter ett tag så slutade det fungera fastän vi mestadels hade kört med bilen. Insåg att säkringen till kylskåpet tycktes ha gått så jag bytte den. Säkringen såg ganska medtagen ut men då det var första gången jag stötte på boschsäkringar så var jag aningen osäker på hur de ska se ut.
Hur som helst så läste jag en del och förstod att de flesta inte kör kylen på 12v batteri annat än när bilen går så nästa gång väntade jag med att slå på kylen tills bilen var startad och hade då innan haft igång kylen några timmar då den varit inkopplad i 230v. Även denna gång slutade kylen fungera efter ett tag och då jag skulle byta säkringen igen så insåg jag att det hade blivit någon slags överhettning vid säkringen då säkringshållaren hade smält en hel del ikring den specifika säkringen och även säkringen själv hade smält i plasthöljet, skönt att det inte fattade eld.
Först trodde jag att felet var att bodelsbatteriet var aningen dåligt och inte orkade med men det känns inte så troligt att detta skulle leda till en sådan överhettning av kablarna. Kan det vara att kablarna är för klena? Har någon annan stött på något liknande problem eller har några idéer om vad som är fel?
Vänliga hälsningar, Klas