• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överhettade kablar till 12v kyl.

F

F.d. 50118

Guest
Hej, vi är nyblivna husbilsägare och som man kunde ana så har vi stött på lite mindre problem.

När vi första gången använde kylskåpet så körde vi det på 12v via bodelsbatteriet och efter ett tag så slutade det fungera fastän vi mestadels hade kört med bilen. Insåg att säkringen till kylskåpet tycktes ha gått så jag bytte den. Säkringen såg ganska medtagen ut men då det var första gången jag stötte på boschsäkringar så var jag aningen osäker på hur de ska se ut.

Hur som helst så läste jag en del och förstod att de flesta inte kör kylen på 12v batteri annat än när bilen går så nästa gång väntade jag med att slå på kylen tills bilen var startad och hade då innan haft igång kylen några timmar då den varit inkopplad i 230v. Även denna gång slutade kylen fungera efter ett tag och då jag skulle byta säkringen igen så insåg jag att det hade blivit någon slags överhettning vid säkringen då säkringshållaren hade smält en hel del ikring den specifika säkringen och även säkringen själv hade smält i plasthöljet, skönt att det inte fattade eld.

Först trodde jag att felet var att bodelsbatteriet var aningen dåligt och inte orkade med men det känns inte så troligt att detta skulle leda till en sådan överhettning av kablarna. Kan det vara att kablarna är för klena? Har någon annan stött på något liknande problem eller har några idéer om vad som är fel?

Vänliga hälsningar, Klas
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Överhettade kablar till 12v kyl.

Det kan vara oxid i säkringshållaren så att det ej blir fullgod kontakt mellan säkringen och kontaktytorna i hållaren. Byt hållare.
Lasse
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Överhettade kablar till 12v kyl.

Det kan vara oxid i säkringshållaren så att det ej blir fullgod kontakt mellan säkringen och kontaktytorna i hållaren. Byt hållare.
Lasse


Hej

Håller med Lasse.

Troligen är det dålig kontakt någonstans i säkringshållaren med gnistbildning och värmeutveckling som följd. BYT DEN.
 
F

F.d. 50118

Guest
Sv: Överhettade kablar till 12v kyl.

Okej, tack för svaren. Då ska jag köpa en ny säkringshållare och se om det fungerar bättre när den är bytt. Hade ändå tänkt byta den då den gamla inte känns som något man borde lite på när det har smält lite och så i den.
 
Toppen