• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överbelastade Tyska vägar

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
En rapport från tyska motorogansiataionen ADAC för 2012


Den totala längden på trafikstockningar, nästan 600.000 kilometer, ungefär motsvarande 15 gånger jordens omkrets.

Motorvägar runt 285.000 stopp/stau varar sammanlagt 230.000 timmar , sammanfattat det till en total längd av 595.000 kilometer.

Detta visar överbelastat det tyska motorvägsnätet är nu
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Att svenska politiker också är köpta av fordonsindustrin är väl känt. Tyskland har väldigt mycket genomfartstrafik som borde avgiftsbeläggas mycket hårdare! EU-politikerna har en uppgift här som de fullständigt skiter i. EU är en skandal för övrigt men det rämnar nog snart. Befolkningen i länderna söder om Alperna börjar tröttna på EU:s våldtäkt på deras länder!

Jappe
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Lastbilstrafik är trots allt nyttotrafik. Är vi så speciellt nyttiga i våra husbilar?
Eller alla som väljer att åka ensam till jobbet trots att det finns möjlighet att åka
buss eller tåg, Vi vill ha våra varor när vi går till affären, dit finns det sällan spår
så att varorna kan levereras med tåg.
Trots enorma subventioner till järnvägen väljer företagen ändå lastbil, varför?jo
då får man leverans från dörr till dörr. Fixa det med järnväg......
Idag betalar man för ett 40-tons ekipage c:a 13 kr/mil i Maut i Tyskland
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Överbelastade Tyska vägar

13 kr/mil är alldeles för billigt, borde vara 13€ per mil, minst!

Jappe
 
Senast ändrad:

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Om du menar allvar med den höjningen, hade du nog reagerat, om inte förr när du kom till kassan i mataffären.
Om du ser på järnvägen i Tyskland så transporteras där ett otal trailer och lösflak.
Det ser man tydligt om man varit på en ställplats vid Rehn.
Problemet är bara att järnvägskapaciteten är inte tillräcklig, nästan omöjligt att få plats
på ett sånt tåg.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Föreställ er att man satte tåghjul på alla långtradare som genomkorsar Tyskland och placerade dessa fordon på järnvägsnätet! Då skulle man få se rader av små enheter, alla körda av en förare. Jämför man det med ett godståg så förstår man ju omedelbart vilket gigantiskt resursslöseri detta är!

Skulle det vara så att man inte förstår detta så är man antingen politiker, EU-tjänsteman eller bortom all hjälp!

Jappe
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Föreställ er att man satte tåghjul på alla långtradare som genomkorsar Tyskland och placerade dessa fordon på järnvägsnätet! Då skulle man få se rader av små enheter, alla körda av en förare. Jämför man det med ett godståg så förstår man ju omedelbart vilket gigantiskt resursslöseri detta är!

Skulle det vara så att man inte förstår detta så är man antingen politiker, EU-tjänsteman eller bortom all hjälp!

Jappe
Men snälla, Tysklands järnvägsnät är redan överbelastat.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Föreställ er att man satte tåghjul på alla långtradare som genomkorsar Tyskland och placerade dessa fordon på järnvägsnätet! Då skulle man få se rader av små enheter, alla körda av en förare. Jämför man det med ett godståg så förstår man ju omedelbart vilket gigantiskt resursslöseri detta är!

Skulle det vara så att man inte förstår detta så är man antingen politiker, EU-tjänsteman eller bortom all hjälp!

Jappe

För att inte tala om miljöpåverkan!

Jappe
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Tyvärr så finns det ju idag inget annat transportslag som kan konkurrera med lastbilstrafiken, snabbt, billigt och godset kommer till mottagaren. Även om man straffbeskattar lastbilarna så måste man kunna fixa de övriga bitarna också. Hur klarar man det med t ex tåg eller pråmtrafik. Vi får heller inte glömma att det är vi konsumenter sombestämmer, vill vi betala mera, handla i hamnarna och kanske få sämre kvalitet på livsmedel? Nja, är inte helt säker på det.
I dag är det ju också infarkt på järnvägarna så där finns ju inte lösningen.
Vi skall nog vara glada så länge vi har lastbilar på autobahn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Tyvärr är det nog så men jag tycker det är hög tid att ändra på detta. Det har varit "hög tid" länge nu och jag vet att tyska politiker länge har pratat om att utvidga järnvägsnätet och öka kapaciteten men det har bara varit snack. Tog man lite pengar från den stora utbyggnaden av motorvägsnätet och lade det på järnvägsnätet så skulle saker kunna ske ganska snabbt. Men den politiska viljan saknas och EU:s överhöghet ställer säkert till det här också!

Att vi konsumenter bestämmer tillhör en gången tid! Unilever, Kraft, Nestlè m.fl. globala aktörer har satt vanliga handelsregler ur spel. Med hjälp av lobbying och massiv reklam vräker de billig skit över oss och många reagerar inte! LÄS DET FINSTILTA I INNEHÅLLSFÖRTECKNINGARNA!!! Allting går att sälja med mördande reklam! KÖP NÄRODLAD FÄRSK MAT I STÄLLET FÖR INTERKONTINENTAL KONSERVERAD SKRÄPMAT!

Oron i Medelhavsländerna beror bl.a. på att arbetslösheten stiger på grund av att stora globala företag lätt konkurrerar ut inhemska företag. Kapitalet regerar här väldigt tydligt! Konsumenten har ingenting att säga till om och kommer inte att få det i framtiden heller om inte kunskapen ökar om vad som händer i globaliseringens tidevarv!

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överbelastade Tyska vägar

13 kr/mil är alldeles för billigt, borde vara 13€ per mil, minst!

Jappe

Visst Jappe och det är du och jag som konsumenter som får betala i slutändan så visst höj vägskatten på de fordon som ser till att du och jag får de varor som vi vill ha och som vi behöver för livets uppehälle.

Sedan kan myndighetrna lägga på ett par hundra % till på bränslet och vägskatten för de/oss som av bara rent nöje kör omkring med våra HB, till vad nytta är detta mer än ren nöjeskörning.

Dessutom kan du vara helt övertygad om Jappe att hade Järnvägen varit det bästa alternativet för ett företag att frakta sina produkter till kund så hade de använt det transportsättet.

Ibland har man otur när man tänker:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Försök igen då da! :D

Jappe

Lydde Jappes råd och kom fram till följande.
Jappe borde snarast sälja sin HB och allt som drivs med fosila bränsle.
Därefter få Jappe flytta från ön Orust för att åka med det tåg som inte finns där men Jappe kan ta bussen till Stenugnsund eller Uddevalla och sedan ligger hela världen öppen för Jappe.
Info från Orust kommun:
Till Orust med tåg
Närmaste tågstation finns i Stenungsund respektive Uddevalla. Det går även bra att ta tåget till Göteborg och fortsätta med buss till Orust.

Naturligtvis är det inga som helst problem för Jappe när något som Jappe äger gått sönder ex. Kylskåpet eller Frysen och Jappe vill beställa reservdel snabbt för snabbt skall det vara att få leverans.
Reservdelen körs eller på annat sätt av leverantören till en Tågstation och fraktas med Tåg till närmaste station, sedan omlastas denna till Buss och Jappe väntar snällt de dagar det tar och går ner till busshållplatsen varje dag och frågar om det möjligen kommit något paket till honom. Nej förresten. Buss det är ju ett fordon som går på väg, nej det blir nog för Jappe att på något sätt ta sig till Tågstionen för att hämta varan.

Så gick det till för si så där 60-80 årsedan på landsbyggden.
Nu tar det knappast en dag att få sin reservdel levererad vid dörr dagen efter betällning.

Kanske det passar Jappe men troligen inte de flesta i vårt morderna samhälle:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Nä, folk har så bråttom nuförtiden och saker går sönder hela tiden! Men, smakar det, så kostar det i form av trafikinfarkt och grav miljöpåverkan!

Jappe
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Överbelastade Tyska vägar

Jappe/
Det är fortfarande så att vi konsumenter bestämmer vad vi vill ha, det finns alternativ till Unilever och de andra stora. Vi kan handla lokalt och vi kan handla kravmärkt osv. men vi är tydligen inte beredda att betala för det, därav utslagningen av lokala tillverkare. Både du och jag har ett ansvar för det. Jag skulle nog ha råd med det, men kanske inte husbilen och då blir det som det blir.

Tänk vad transportkilometrar vi skulle spara om vi bara handlade från den lokala bagarn eller ännu bättre bakade vårt bröd själva med mjöl från grannbonden. Så var det förr när det fanns en bonde kvar i byn.

Rekordet är väl ändå laxen som odlas i Norge, flygs till Kina för rensning och paketering och sen flygs tillbaka och hamnar i våra frysdiskar på ICA/COOP.(Transporterna är nog för billiga, kanske ska vi bojkotta den laxen)

Ett Riktigt Gott Nytt År på er allesammans!


PS. (Nu ska jag ta upp en vildsvinsstek till i morgon, den har inte åkt omkring på vägarna i alla fall)

Hälsningar
Bertil
 
Toppen