• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Örongodis

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025
Sv: Örongodis

Jag vet inte vad Spotify är! Ordet har jag hört men jag vet inte vad det är!

Om inlägget var ironi,vet ej,men Spotify är en webbaserad musiktjänst,som man kan lyssna på i datorn/mobilen,massor med artister,även Beatles, fast jag också hade för mig ,att deras musik inte skulle finnas där, en bättre version kostar ca.100.spänn i månaden,finns också gratisversion med massa reklam och sämre kvalite.
Tror,att Spotify från början är en svensk "uppfinning"
mvh
KaMa1

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Jag överväger ett 5:1 system med en 15" bas... och en 32" Led skärm. Någon som har det i sin bil??

/Freddy
ja det var original med 2din stereo och backkamera 5:1 och en bas o17tum tv,men ser jag en film och
vill lyssna som jag vill, då bankar grannarna på dörren, det är ett kanon ljud , nackdel det tar för mycket ström ,spelar man högt tömmer du batteriet på 5-6timmar mvh håkan

Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag överväger ett 5:1 system med en 15" bas... och en 32" Led skärm. Någon som har det i sin bil??

/Freddy

Då jag håller på med billjud (och hemmaljud för den delen också) hela dagarna så finns ju tankarna att sätta in något rejält.

Problemet med en 15", och att få den att låta bra är att det går åt rejält med ström och effekt för att hålla kontroll på konen. Vi pratar om ett slutsteg som ska säkras av någonstans 100-150A, minst. Att få det att låta skräp är inga problem, bra är värre.
Hellre då en mer lättdriven 10" på ett digitalt steg, det kommer att räcka till och bli över (om man inte ska leka PA anläggning). Dessutom kommer man att kunna spela en stund till skillnad mot en 15" om det ska låta bra.

Allt ovan är dock mer eller mindre orelevant om man står parkerad permanent vid en elstolpe.

Peter :)

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Håller precis på att montera följande i nya bilen:
(10Kg) 6kanals steg, kopplat 4 + 1 (bryggat 1kanal) 4x125w + 1x250w rms/0.01dist (säkrat 3x35A)
4x6½" i hyllor bak i serie (=8Ohm) + 2x8" bokyllehögt (8Ohm) parallell kopplade sittandes till den bakre tv'n.
2x4" fram + 2sep.. softdome disk.
12" kompakt/platt baslåda.

Det skall låta Bra vid Låg volym! Men kunna nyttjas än mer när man står för sig själv och önskar se en film med sjyst ljud! ;)
Tanken är att bo mer i husbilen... Sälja 150kvm villan, köpa alt. bygga en 50-70kvm stuga ensligt runt omkring Borås/Bollebygd i som/höst.

FM sändare inkl. blåtand/2Gb SD-kort till stereon på >85db/snr.
470Ah batteribank, 510W solceller.
Oyster85 dig. parabol
HDMI växlare
19" tv fram
26" tv bak.

Byggtråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/438660

Lämnar kvar allt "öringodis" + 19"tv/boxer modul i den gamla husbilen... Den låter "ganska ok" den med...
5.25" i front, 6½" i bakre skåp + 10" bas inbyggd i främre sockel..
Allt mot var sina egna slutsteg på tillsammans om 800W.
Bavarian I71BD är ännu osåld om någon är sugen på en billig bil med bra ljud! :)

Mvh. Magnus

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

PS,nu har jag hittat "AUX" ingången... sitter i handskfacket på passagerarsidan!!
Haha, alltid lär man sig något nytt..
mvh
KaMa1

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

det är i mitten av det (som jag trodde var en blindpropp till ytterligare ett "cigguttag")
mvh
KaMa1

Toppen