• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar råd från er experter

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej igen! Enligt mig och många fler är Rapido ett gediget fabrikat, detta borgar även för att prisbilden kommer att hålla sig ganska väl. Å andra sidan tappar husbilar liksom andra fordon pengar hela tiden... Man får inte räkna så
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.884
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Instämmer med Jocke, Rapido är bra kvalitet, det enda som jag reagerar på är den måttliga lastvikten, mitt tips är att alltid väga husbilen innan köp, det kan finnas extrautrustning som sänker lastvikten, vill ni färdas fler än 2 kan det bli tufft viktmässigt.
Lycka till :)
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Instämmer med Jocke, Rapido är bra kvalitet, det enda som jag reagerar på är den måttliga lastvikten, mitt tips är att alltid väga husbilen innan köp, det kan finnas extrautrustning som sänker lastvikten, vill ni färdas fler än 2 kan det bli tufft viktmässigt.
Lycka till :)
Noterade också lastvikten. Finns ett par Rapido ute skall se om vi kan få chans att titta på dem.
Vad har du sjölv för bil?
Tack :)
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Den i min avatar, en Hymer S820 på MB-Sprinter 6ton från 2005, då den slutade tillverkas, lastvikt 1090kg.
Anade en Hymer :) Jag kan bara se en liten bild/avtar. Även någon Hymermodell som skymtat förbi när vi kikat. Känns även dem som bra kvalitet. Men oj vilken lastvikt, perfekt.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Mitt råd är att köpa första bilen hos en återförsäljare.
En av dom bättre (bäst?) i Göteborgsområdet är PR Husbilar i Sollebrunn
Där får ni goda råd, samt mycket god service
Håller med till 100% vi köpte vår andra bil på PR-husbilar i Sollebrunn, jättebra service både före o efter, jag bor i Mölnlycke men det är helt klart värt att köra 1 timma upp till Sollebrunn, tror t.o.m ni kan ha en bit kortare från Stenungsund.
Mvh
Anders
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Håller med till 100% vi köpte vår andra bil på PR-husbilar i Sollebrunn, jättebra service både före o efter, jag bor i Mölnlycke men det är helt klart värt att köra 1 timma upp till Sollebrunn, tror t.o.m ni kan ha en bit kortare från Stenungsund.
Mvh
Anders
Tack för tipset. Blir bara så begränsat, när man väl bestämt sig blir man otålig på att hitta den rätta husbilen :) men en handlare hade kanske varit att föredra.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Tack för tipset. Blir bara så begränsat, när man väl bestämt sig blir man otålig på att hitta den rätta husbilen :) men en handlare hade kanske varit att föredra.
Dom hjälper er o håller koll på när något som kan vara intressant är på väg in, o ni kan bolla idéer det blir alltid en del kompromisser Joel (som är lillebror till Fredrik som är VD), är jättebra!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sedan har priserna på begagnade husbilar dragit iväg lite.
Den så kallade "Corona-effekten" som en handlare beskrev det.
Tack vare, eller pga, Corona så har ju folk hemester i Sverige.
Utbudet hos handlarna är dåligt i förhållande till hur det ser ut ett normalår vilket drar upp priserna.
Sålde själv min gamla husbil för mer än jag gav för sex år sedan (hade räknat med att värdeminskningen skulle bli minst 50 000kr).
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Sedan har priserna på begagnade husbilar dragit iväg lite.
Den så kallade "Corona-effekten" som en handlare beskrev det.
Tack vare, eller pga, Corona så har ju folk hemester i Sverige.
Utbudet hos handlarna är dåligt i förhållande till hur det ser ut ett normalår vilket drar upp priserna.
Sålde själv min gamla husbil för mer än jag gav för sex år sedan (hade räknat med att värdeminskningen skulle bli minst 50 000kr).
Så är det, vi hamnade själva här men även om vi planerat för det en längre tid så skyndade vi på lite nu. Det gör det än svårare för oss som inte kan branschen, har ingen aning om vad som är ett rimligt värde. De är givetvis alltid i kombination med efterfrågan. Men kul att du gjorde en så bra affär :)
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Gillar ni bilen så lägg ett bud, priset är väl tänkt att hamna en bit under 400' när det är prutat och klart? :)
Håller med en osåld bil är ju inte såld förrän någon är villig att betala. Man kan väl räkna att några saker inte fungerar som de ska eller går sönder efter köpet av en så gammal bil? Det är väl snarare regel än undantag och säljaren kommer i regel inte avslöja alla ”dolda” problem. Så det är väl helt rimligt att ge ett lägre bud med hänsyn till ålder och skick. Kan kännas skönt när det visar sig att vissa saker behöver fixas. Sen får säljaren ta budet eller behålla bilen. :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Funderat lite kring just duschen. Vi vill kunna använda den. Men i vissa modeller får duschen lite väl mycket utrymme men det kanske är värt det?
Därför uppskattar jag när toa och dusch är kombinerat i samma utrymme. Dels sparar det plats men dessutom ger det bättre plats både vid toabesök och duschning.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Tack för tipset. Blir bara så begränsat, när man väl bestämt sig blir man otålig på att hitta den rätta husbilen :) men en handlare hade kanske varit att föredra.Viktigt att första bilen blir en trygg affär
Tack för tipset. Blir bara så begränsat, när man väl bestämt sig blir man otålig på att hitta den rätta husbilen :) men en handlare hade kanske varit att föredra.
Du skriver: Viktigt att första husbilen blir en trygg affär.
Därför är rekommendationen att köpa från en seriös handlare, viktig med garanti, service etc.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Så mycket beslut :)
Vi tittar på äldre tex dethleffs eller rapido sen kommer andra märken in från sidan som tex Weinsberg. Där du får en mycket nya husbil för pengarna.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Så mycket beslut :)
Vi tittar på äldre tex dethleffs eller rapido sen kommer andra märken in från sidan som tex Weinsberg. Där du får en mycket nya husbil för pengarna.
Det är ett stort beslut att köpa sin första husbil:)
Åk nu till en bra återförsäljare och prata med dom.
Ex. PR-Husbilar, Forsbergs eller Bengt i Örkelljunga.
Dessa tre återförsäljare har en lång tradition att sälja husbilar som alla har ett gott rykte.
Den första är dom som vi använder, där får du kanon service både före och efter affären.
 
Toppen