• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar förslag på TV-antenn för markbundna nätet i Tyskland

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Jag tänkte skaffa mig en antenn så vi kan få in det markbundna TV-nätet i Tyskland.
Vad för antenn ska jag köpa för att detta ska fungera?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Det är nog inte antennen som är problemet utan mottagaren, TV eller box. Se den här äldre tråden om samma ämne. /GB

 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
R

RobbeS

Guest
Kör med en vanlig enkel omnimax och den funkar betydligt bättre än den förra. Minns inte fabrikat men det var en rund skiva som man fick hålla på och rikta så fort man stannade på en ny plats. Som flera påpekat är det nog tv mottagaren som måste åtgärdas. Kände av problemet i Tyskland och Österrike för några år sedan. Fick ljud men ingen bild på de tyska kanalerna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om jag har förstått det rätt så har Tyskland övergått eller håller på att övergå till något som heter.....
TV kodning.JPG
Det är ett nytt komprimeringsformat som gör att lite äldre TV-apparater inte funkar längre. Det gamla systemet hette H.264 tror jag.
Utvecklingen för att få plats med så många högupplösta kanaler som möjligt i sändarna gör att det tillkommer nya varianter hela tiden.
Skall man hänga med genom att köpa nya TV-apparater hela tiden så blir de inte gamla innan skrotning.
De senaste åren har de ändrat på Mpeg.? , DVB-T? och nu H.?
Tyvärr så är det svårt att i förväg köpa någon TV som varar länge, för det nyaste som kommer att användas är inte uppfunnet än.
Antennerna hänger nog med mycket längre än TV-apparaterna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Visst är det så att antennen kan hänga med länge. Den bryr sig inte om det är MPEG2, MPEG4, DVB-T2 eller H.265 för när signalen kommer i luften är det analogt. Angående antenn så får man tänka på att den numera inte skall ta emot kanaler över kanal 48 då utrymmet däröver till kanal 69 används till annat numera. Då vi i våra husbilar ofta har inbyggd förstärkare i plasthuset i utomhusdelen så kan man inte monter Lte filer inne i bilen, utan får då köpa ny.
 
Toppen