Sv: Öka totalvikten i en äldre HB
Hejsan, jag har kollat lite på den här tråden och blev lite fundersam faktiskt.
Det är nog rätt klart att med Alko ram och Alko fjädring bak så får man behålla 3.100kg. som maxvikt.
Men jag är rätt säker på att jag varit inne i en del större bilar av första gen. med originalram som har haft högre totalvikt än 3.100kg. Bl. a. för två år sedan när en kompis tittade på -91 med den långa ramen, 16" hjul och alkov. Så stora som de kunde bli på den tiden förutom de få som byggdes med boggiebakvagn.
Jag tror att den hade maxvikt 3.500kg. utan att ha kollat regpappren till bilen, för det blev ingen affär.
Jag letade lite på beg. marknaden för bl.a. ELNAGH byggde en del lite större bilar. Jag hittade en som är till salu, visserligen inte 3.500kg. men i alla fall 3.400kg. totalvikt, så de finns i alla fall.
När de här bilarna blev registreringsbesiktigade så brydde man sig nog inte så mycket om verklig vikt, bara att man fick den som lätt lastbil och kunde köra den på B-kort. Frågan är om det var enklast att regga nästan alla bilar till 3.100kg även om kanske i alla fall 3.400kg. hade varit en vikt närmre sanningen på de med större chassit.
Här är annonsen på ELNAGH Magnum'en på 3.400kg. (Troligen en bensinare med den kraftigare motorn.)
Elnagh 660 SI -89 | Örebro
Med tanke på att det i alla fall finns stora originalchassin med högre vikt än 3.100kg. så borde det kanske gå att väga upp ett sådant i efterhand.
M.v.h. JANKRO.