• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka totalvikt på Fiat Ducato Pössl?

Threefoot

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
5835
Medlemskap
2024
Ämnet har varit uppe tidigare, men nu undrar vi följande...
Är det någon som lyckats höja totalvikten på en Fiat Ducato Pössl.
Vi har en årsmodell med Maxi-chassi 2013 och upplever att lastvikten är lite knapp. Det vore inte dumt om det gick att höja totalvikten.

Har varit i kontakt med Fiat i Sverige som hänvisar till Pössl i Tyskland. Pössl säger att i Tyskland godkänner TüV ökad totalvikt med Goldschmidt/luft fjädrar. COC-dokumentet som krävs av bilbesiktningen i Sverige ändras inte. Importören/generalagenten/säljaren i Sverige har inte hört att någon lyckats höja totalvikten. Är det möjligt att ändra fjädringen i Tyskland, få den godkänd där och sedan i Sverige? Finns det några kryphål att utnyttja? Om någon före oss försökt och lyckats eller har annan information tas den tacksamt emot. Vill ju inte ge upp innan alla stenar har vänts uppåner.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Öka totalvikt på Fiat Ducato Pössl?

Det borde gå...

Om man tittar i prislistan för hobby vantana ( från Forsberg) 2015
Så kostar det 13.000 kronor extra att beställa detta..
På deras 6,36 m modeller.
"Tillägg heavy-chassi ( från 3500kg till 4000 kg)

Vantana byggs på Fiat chassi som din så...
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Öka totalvikt på Fiat Ducato Pössl?

Hej !
Prata med Hymercenter i Örebro . Jag jagade detta problem i flera år men nu har jag fått upp den till 4500 kg . Men det är generalagenten som du skall prata med i första hand. Lycka till
 
Toppen