• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Åtgärda tak-spoiler

Husbilarn80

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örebro
HBK-Nr
39581
Medlemskap
2024
Nedan gäller en husbil, knaus 2011 halvintegrerad.

Främre ”tak spoilern” (benämning?) sitter inte fast som den ska. Nån skruv saknas och en annan är inte åtdragen. Finns även en mindre sprickbildning vid en punkt. Hur åtgärdar man detta? Om inte skruven fäster ordentligt mot taket (kanske pga att hålet blivit för stort?). Ska jag använda någon sorts kemisk plast eller liknande?
Du som har koll får gärna komma med åtgärdsförslag :)
 

Bilagor

  • IMG_8620.jpeg
    IMG_8620.jpeg
    400,8 KB · Visningar: 117
  • IMG_7626.jpeg
    IMG_7626.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 118
  • IMG_7625.jpeg
    IMG_7625.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 120
  • IMG_7624.jpeg
    IMG_7624.jpeg
    909,7 KB · Visningar: 117
  • IMG_7623.jpeg
    IMG_7623.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 117
  • IMG_7622.jpeg
    IMG_7622.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 116
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.280
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Själva sprickan hade jag lagat med glasfiber eller paddling. Är spoilern i övrigt limmad? Tillsammans med skruv? Sitter med mobilen så kan inte se riktigt. Jag vill även passa på att hälsa dig välkommen till klubben.
 

Husbilarn80

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örebro
HBK-Nr
39581
Medlemskap
2024
Själva sprickan hade jag lagat med glasfiber eller paddling. Är spoilern i övrigt limmad? Tillsammans med skruv? Sitter med mobilen så kan inte se riktigt. Jag vill även passa på att hälsa dig välkommen till klubben.
Tackar!

Spoilern tror jag inte är limmad. Det verkar vara ett gäng skruvar som håller den på plats på respektive sida.
Frågan är också om det är tänkt att den ska monteras så att den ligger dikt an taket, eller om ett visst ”spel” ska finnas?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tackar!

Spoilern tror jag inte är limmad. Det verkar vara ett gäng skruvar som håller den på plats på respektive sida.
Frågan är också om det är tänkt att den ska monteras så att den ligger dikt an taket, eller om ett visst ”spel” ska finnas?
Spoilern skall sitta mot taket, på någon bild verkar det vara tätningsmassa under den vid skruvarna, du bör se till att det tätar mot skruvhålen så du inte får in fukt, drar inte skruvarna kan du ev. gå upp i dimension så du får fast dom.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja om du tar loss skruvarna och köper lite grövre helst/bör vara rostfria skruvar kanske helst nya till alla hål.
När du har alla skruvar borta så bänd upp spoilern lite försiktigt så du kan göra rent taket och undersidan av plasten lite.
Ta något tätningsmedel, kanske helst något som torkar faktiskt, typ vit Sika eller TEC 7 (som finns hos Clas Ohlsson) och lägg en klutt över hålen i taket så stor så den når upp till undersidan av spoilern när du trycker ner den mot taket och lite kommer upp ur hålet i spoilern.
Det betyder ju att det finns uppfyllt med tätning mellan taket och spoilern och sedan drar du ner skruven i tätkladdet genom hålet och som avslutning torkar du bort överflödet runt skruvskallen. Då är det tätt mellan hålet i taket och plasten samt kladdet håller även fast skruven lite när det torkat så den inte lossar så lätt, skulle man behöva demontera det hela igen så går skruven ändå lätt att få bort och tätmassan att skära av med en typ brytbladskniv eller liknande.

M.v.h. JANKRO.

PS: Se till att skruven går fritt i spoilerns hål och bara tar gäng i taket på bilen.
 
Senast ändrad:

Husbilarn80

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örebro
HBK-Nr
39581
Medlemskap
2024
Ja om du tar loss skruvarna och köper lite grövre helst/bör vara rostfria skruvar kanske helst nya till alla hål.
När du har alla skruvar borta så bänd upp spoilern lite försiktigt så du kan göra rent taket och undersidan av plasten lite.
Ta något tätningsmedel, kanske helst något som torkar faktiskt, typ vit Sika eller TEC 7 (som finns hos Clas Ohlsson) och lägg en klutt över hålen i taket så stor så den når upp till undersidan av spoilern när du trycker ner den mot taket och lite kommer upp ur hålet i spoilern.
Det betyder ju att det finns uppfyllt med tätning mellan taket och spoilern och sedan drar du ner skruven i tätkladdet genom hålet och som avslutning torkar du bort överflödet runt skruvskallen. Då är det tätt mellan hålet i taket och plasten samt kladdet håller även fast skruven lite när det torkat så den inte lossar så lätt, skulle man behöva demontera det hela igen så går skruven ändå lätt att få bort och tätmassan att skära av med en typ brytbladskniv eller liknande.

M.v.h. JANKRO.

PS: Se till att skruven går fritt i spoilerns hål och bara tar gäng i taket på bilen.
Stort tack för bra och utförliga svar! Då har jag koll på hur jag går vidare med spoilern :)

Blaser338 du nämnde glasfiber för att åtgärda sprickan runt skruven. Ska jag då lossa skruven först och sedan stryka på med glasfiber? Från utsidan eller insidan av plasten?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Stort tack för bra och utförliga svar! Då har jag koll på hur jag går vidare med spoilern :)

Blaser338 du nämnde glasfiber för att åtgärda sprickan runt skruven. Ska jag då lossa skruven först och sedan stryka på med glasfiber? Från utsidan eller insidan av plasten?
Ta bort skruven över det spruckna hålet, fyll skruvhålet med tätmassa,slipa där skada är så du får bra fäste för plastic padding eller motsvarande, borra ett nytt hål för skruven en bit från skadan så riskerar du inte att lagningen spricker..
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.280
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Stort tack för bra och utförliga svar! Då har jag koll på hur jag går vidare med spoilern :)

Blaser338 du nämnde glasfiber för att åtgärda sprickan runt skruven. Ska jag då lossa skruven först och sedan stryka på med glasfiber? Från utsidan eller insidan av plasten?
Ja du har ju redan fått svar
 

Husbilarn80

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örebro
HBK-Nr
39581
Medlemskap
2024
Lyfter tråden.

Har insett att jag nog inte ska ge mig på att försöka reparera sprickorna själv.

Jag har istället vänt mig till diverse husbilsfirmor i Örebro (vår hemmaplan) som hänvisar vidare till antingen Knaus återförsäljare eller att pröva annan lackeringsfirma.

Jag kontaktade då diverse lackeringsfirmor men får inga svar alls (!), eller hänvisning till att pröva andra lackeringsföretag.

Även knaus återförsäljaren i Eskilstuna (Caravan) hänvisar till en lackeringsfirma i Eskilstuna.

Är det någon här i forumet som kan rekommendera någon firma i trakterna kring Örebro?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Lyfter tråden.

Har insett att jag nog inte ska ge mig på att försöka reparera sprickorna själv.

Jag har istället vänt mig till diverse husbilsfirmor i Örebro (vår hemmaplan) som hänvisar vidare till antingen Knaus återförsäljare eller att pröva annan lackeringsfirma.

Jag kontaktade då diverse lackeringsfirmor men får inga svar alls (!), eller hänvisning till att pröva andra lackeringsföretag.

Även knaus återförsäljaren i Eskilstuna (Caravan) hänvisar till en lackeringsfirma i Eskilstuna.

Är det någon här i forumet som kan rekommendera någon firma i trakterna kring Örebro?
Har du besökt någon firma så att de har fått kika på problemet, eller har du bara mailat förfrågningar?
 

Husbilarn80

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örebro
HBK-Nr
39581
Medlemskap
2024
Har du besökt någon firma så att de har fått kika på problemet, eller har du bara mailat förfrågningar?

Jag har endast mejlat och bifogat bilder enligt nedan.
 

Bilagor

  • IMG_8709.jpeg
    IMG_8709.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 39
  • IMG_8707.jpeg
    IMG_8707.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 40
  • IMG_8706.jpeg
    IMG_8706.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 38
  • IMG_8710.jpeg
    IMG_8710.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 37
  • IMG_7624.jpeg
    IMG_7624.jpeg
    909,7 KB · Visningar: 38

Malmhagen

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
38344
Medlemskap
2024
Lyfter tråden.

Har insett att jag nog inte ska ge mig på att försöka reparera sprickorna själv.

Jag har istället vänt mig till diverse husbilsfirmor i Örebro (vår hemmaplan) som hänvisar vidare till antingen Knaus återförsäljare eller att pröva annan lackeringsfirma.

Jag kontaktade då diverse lackeringsfirmor men får inga svar alls (!), eller hänvisning till att pröva andra lackeringsföretag.

Även knaus återförsäljaren i Eskilstuna (Caravan) hänvisar till en lackeringsfirma i Eskilstuna.

Är det någon här i forumet som kan rekommendera någon firma i trakterna kring Örebro?
Prova och kontakta Bilskadecenter i Lindesberg. Dom utför reparationer på husvagn och husbil.
 
Toppen