• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återställning i iPad.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag använder iPaden till att leta och spara attraktiva rutter genom Europa ända ner till Portugal med ställplatser som jag känner till och gärna besöker igen.

För en stund sedan hände det som inte får hända, men som händer så mycket lättare på en padda än i en dator. Antingen kom jag när någon del av paddan med någon del av kroppen eller så utförde jag en olämplig handrörelse över paddan; jag har för mig att finns kommandon som består av svepande handrörelser över paddan och då kom det in över 5000 ställplatser från Promobil på min egenhändigt hopknåpade Tysklandsfil med c:a 50 noga utvalda ställplatser. Totalt kaos blev följden! Som väl var så hade jag olika färg på nålarna i Poiviewern så det gick att separera ställplatserna ifrån varandra igen, med visst besvär.

Vad jag undrar är alltså: har paddorna något som liknar datorns återställningspunkter eller finns det andra möjligheter att gå tillbaka något steg i paddan?

Fråga 2: Jag har tyckt mig märka att paddan reagerar på svepande rörelser ovanför skärmen. Ser jag spöken mitt på ljusa da'n eller är det så?

Jappe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Återställning i iPad.

Klicka på places i mitten längst ner och bocka för det du vill se på kartan.
Tror du har fått för många ibockningar där
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Återställning i iPad.

De enda svepande handrörelser jag känner till är skärmdump på min Samsung Android. Däremot finns kommandon som initieras med 1-4 fingrar och kanske 5 också.

Som Håkan säger, det mest troliga är att du markerat att fler intressepunktfiler skall visas på kartan.

Det ryktas om att Siri lärt sig svenska i version 8 som kommer i höst och då kan man glömma fingersättning över huvud taget.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Återställning i iPad.

Nä, jag har faktiskt snappat det här med de olika filerna och hur de visas på kartan. Frågan gällde och gäller fortfarande om det går att återställa eller ångra ett slarvigt kommando!

Jappe

PS. Hur sparar man ett arbete? Kan man ansluta en extra hårddisk eller ett enkelt USB-minne?

PS2. Det verkar som om det är fotboll på TV nu. Jag vill gärna se slutet i alla fall!
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Återställning i iPad.

Det finns ingen återställningspunkt inbyggd i iPad. Det man gör är att ta regelbundna backuper på datorn, som man senare kan återställa från.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Återställning i iPad.

Installera iTunes på datorn och koppla därefter ihop dator och iPad med den vita sladden för att säkerhetskopiera och/eller synkronisera iPads innehåll.

Då kan man också välja om man vill kopiera musik-, bild- och videofiler från dator till iPad. Bra att ha då det är väldigt enkelt att göra bildspel i appen iMovie.

Detta är ett måste om man enkelt vill återställa sin iPhone/iPad.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Återställning i iPad.

Har du provat hålla inne hemknappen samt avstängningsknappen till
Ipaden blir svart starta den sen(kallas respring likvärdigt med reboot pc världen)
:spinny:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Återställning i iPad.

Himla krångel! Jag trodde att man kunde spara sina arbeten i iPad men det tycks inte vara fallet. För att spara saker och ting måste man tydligen ta hjälp av "fienden" Microsoft och nyttja deras tjänster. iPad verkar vara en något ofärdig produkt som saknar elementära möjligheter.

Jag har kopplat ihop paddan med datorn men sedan kommer jag inte längre. Hur sjutton överför man annat än musik och liknande till datorn för att spara det där? Fåfänga tycks vara viktigt i den här världen. Arbete och liknande tråkigheter överlåts med varm hand till Microsoft!

"Läs bruksanvisningen" får jag väl till svar då! En riktig gubbe läser inte bruksanvisningar, det ska inte behövas och enligt Knarrevik så är hanteringen av iPad närmast intuitiv!

Hur överför man till och hur sparar man "arbeten" i datorn som man har fått ihop i iPaden?

Jappe

PS. När man kopplar iPaden till datorn så kommer "Laddar inte" upp i övre högra hörnet på paddan. Något förvånande; det hade väl varit lämpligt att paddan laddade batterierna när den får förmånen att vara ansluten till en riktig dator!

Mac och Microsoft är skilda världar och ska det nödvändigtvis samarbetas nån gång så sker det med mycken möda och stort besvär!
Lätt förvanskat: "Öst är öst och väst är väst och ogärna mötas de båda".
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Återställning i iPad.

Jag antar att du kör en WindowsPC eftersom du får upp "laddar ej"? Det är vanligt i PCvärlden, eftersom många USBkontakter är specade till enbart 500 mA, och iPaden vill ha 1 A för att ladda om skärmen är igång. Släcker du skärmen laddar den dock.
Nej, du behöver inte Microsoft för att spara arbeten. Men vad menar du? Vilka "arbeten"? Vad är det för typ av filer, skapade i vilka program, var finns dessa "arbeten"?
Ligger de på datorn och du vill ha dem till iPaden, eller har du gjort dem på iPaden och vill ha dem till datorn?
Knarrevik har helt rätt, men det gäller att släppa en del av "PC-tänket" för att man ska förstå hur Apple har tänkt sej (jag säger inte vilket som är bäst, och är inte ute efter en debatt om det. Bara att det är olika).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Återställning i iPad.

Ta för säkerhets skull och synka iPaden mot iTunes på datorn det kan vara avgörande om du vill ha tillbaka allt "arbete" i form av appar, bilder och dokument som ligger på iPaden.

När du väl kopplat ihop prylarna dyker det upp en text med Jappes iPad eller något liknande uppe till höger. Klicka på denna och resten är självinstruerande. Det kan ta lite tid att säkerhetskopiera första gången beroende på hur många appar o.d. som finns på iPaden.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Återställning i iPad.

"Arbetet" består av olika rutter i olika länder som jag har petat in i Poiviewer i olika filer (Danmark, Tyskland, Frankrike o.s.v.) för framtida bruk vid resor i Europa och kanske rentav en bok i ämnet. Jag har sparat en mängd ställplatser i olika filer och vill spara dem i ett dokument i datorn eller på en sticka eller liknande.

Det verkar som om jag blir tvungen att nyttja molnet för någon sorts backup men vill helst inte det, utan bara spara just det här arbetet som då t.o.m. möjligen skulle kunna vara tillgängligt utan uppkoppling på nätet.

Hade Poiviewern varit tillgänglig på datorn så hade det varit en baggis att spara arbetet men eftersom jag är hänvisad till iPaden så har jag detta problem!

Jag vill alltså bara spara ett dokument, inte hela innehållet i iPaden!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Återställning i iPad.

Hade Poiviewern varit tillgänglig på datorn så hade det varit en baggis att spara arbetet men eftersom jag är hänvisad till iPaden så har jag detta problem!

Jag vill alltså bara spara ett dokument, inte hela innehållet i iPaden!

Jappe

Ditt "arbete" i form av intressepunkter i POIViewer är redan sparat på din iPad där det ligger säkrare än på en snurrande hårddisk.

Om du förlorar din platta är det kört och då kan en säkerhetskopia i iCloud eller på datorn vara guld värd!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Återställning i iPad.

Med säkerhetskopia menar du alltså hela innehållet i iPaden?

Enstaka dokument går inte att spara?

Jappe trög
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Återställning i iPad.

Jo, men det beror på programmet dokumentet finns i.
Skriver du en bok i en textredigerare kan du spara texten som en fil, i iPaden eller på datorn (eller i molnet). Men POIViewer tror jag inte har funktionen att spara någon separat fil.
I datorprogram brukar det finnas ett menyval, Spara som... det finns nog inte i POIViewer. Så det är där felet ligger, inte i iPaden själv.
Och ja, säkerhetskopia (backup) görs av hela iPadens innehåll.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Återställning i iPad.

Nästa fråga blir ju då vad det är för mening med att säkerhetskopiera alla upptänkliga filer? Jag kollade lite och stängde av en massa filer. Paddan är avsedd att fungera som navigationshjälpmedel i första hand.

clo.jpg

Om man skulle lyckas feppla bort POIViewern (som var orsaken till att jag köpte en iPad) och vill återställa den hur gör jag då. Måste man återställa hela paddan och då förlora innehållet på alla appar som inte är aktiverade?

Jappe

PS. Jag tror att paddan säkerhetskopierar lite då och då utan att blivit tillsagd om detta. Frågan blir ju om tidigare säkerhetskopieringar raderas då eller om dom ligger kvar för att den magiska 5-gigabajtsgränsen ska uppnås snarast möjligt?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Återställning i iPad.

Det verkar som om du säkerhetskopierar vissa filer till iCloud, det går bra så länge det ryms i de futtiga 5 GB som man erhåller i gratisvolym, sedan blir man hänvisad till kopia på datorn. Eller varför inte skaffa dubbel säkerhet med säkerhetskopia till båda?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Återställning i iPad.

Notera att jag inte är någon datanörd! Det enda av värde som jag har på iPaden finns i POIViewern. Hur gör man för att säkerhetskopiera till datorn?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Återställning i iPad.

Eftersom du tydligen redan kopierar POIViewer till molnet och ändå inte har nytta av den på datorn så är det ingen större vits. Om du däremot förlorar plattan och har säkerhetskopierat/synkat den mot datorn är det lätt att återställa all information till en annan/ny enhet på några minuter.

Rekommenderas!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Återställning i iPad.

"Synkat den mot datorn"? Vi lever i skilda världar! Hurusom synkar jag den mot datorn och var hittar jag detta i datorn sen?

Jappe
 
Toppen