Out of bounds
FD HBK Medlem
Laika 730 & Gnisseg har redan bidragit med korrekt svar.vänd dig till berörd myndighet för ett korrekt svar !
Så då slapp han den telefonkön.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Laika 730 & Gnisseg har redan bidragit med korrekt svar.vänd dig till berörd myndighet för ett korrekt svar !
Glömde du inte C1?Jo om du tar C-kort skulle jag tro
Så här står det hos Transportstyrelsen.Ja karsne inte läs tillräkligt noga me om kortet varit indraget före 96 gäller samma då.
(min svärtning av den viktiga texten)När slutar en övergångsregel att gälla?
En övergångsregel slutar att gälla om ditt körkort blivit ogiltigt efter till exempel en återkallelse eller om du inte har förnyat det i rätt tid. Sedan gäller de regler som är aktuella vid tillverkningen av ditt nya körkort.
Hej, du har kanske fått svar från andra, men tyvärr är det så att du får inte använda dig av körkort innan 1996. Du får inte köra över 3500 kg, vet detta för min man har varit i samma situation och vi löste detta med att han hade ett c kort tidigare, som låg ” vilande” och nu har han detta och det är laglig körning nu. Bäst om det skulle hända något. // MajlisHej på er alla kunniga vänner.
Sitter och försöker reda ut vad som gäller när man har fått sitt körkort återkallat efter en fortkörning.
Har tagit körkortet innan 1996 men vad gäller nu? Fick det återkallat på 3 månader men nerskrivet till 1 månad.
Får jag köra husbilar över 3500 kg?
Tacksam för kloka svar.
//Dahn
Jag hade mitt spärrat som det heter, i 3 månader, men det står fortfarande år 1976 vid utfärdande på kortets baksida. Så det är bara att tuta och köra.Hej på er alla kunniga vänner.
Sitter och försöker reda ut vad som gäller när man har fått sitt körkort återkallat efter en fortkörning.
Har tagit körkortet innan 1996 men vad gäller nu? Fick det återkallat på 3 månader men nerskrivet till 1 månad.
Tacksam för kloka svar.
//Dahn
Jag hade mitt spärrat som det heter, i 3 månader, men det står fortfarande år 1976 vid utfärdande på kortets baksida. Så det är bara att tuta och köra.
Ja! Självklart, det är när du fick körkortet första gången. Det datumet ändras inte.Jag hade mitt spärrat som det heter, i 3 månader, men det står fortfarande år 1976 vid utfärdande på kortets baksida. Så det är bara att tuta och köra.
Se inlägg #44 för undantaget.Detta är inget att ens diskutera för SÅ ÄR DET!
Ja men då har du ju inte varit av med kortet efter 30/6 1996. Har du varit av med kortet efter det, 30/6 1996, så får du inte framföra fordon personbil 2 över 3500 kg utan behörighet minst C1. Vilket jag ju skrev tidigare. Att ditt körkort sedan varit utfärdat 1900 spelar ingen roll men har det varit återkallat efter 1/7 1996 så spelar utfärdandedatum ingen som helst roll, återkallat är återkallat. Nu tror jag inte vi är oense om det men ville bara påtala det.Se inlägg #44 för undantaget.
Varför behöver dom lugnas? Dom har ju ett körkort före 30/6 1996Och jag vill bara lugna alla som faktiskt blivit av med kortet och fått tillbaka det före 30/6 1996.
Så länge du inte behöver ta om körkortet så är det ju fortfarande datumet när du tog körkortet som gäller, skulle du däremot behöva ta om körkortet då är det ju datumet före 1996 ur spel så att säga.Hej på er alla kunniga vänner.
Tacksam för kloka svar.
//Dahn
Nej!!!!!!!, du ska ha haft körkortet i obruten följd, har du fått körkortet återkallat efter 1/7 1996 så gäller inte övergångsregeln. Det gäller även om du glömt att förnya det så att körkortet blivit ogiltigt och fått tillbaka det.Så länge du inte behöver ta om körkortet så är det ju fortfarande datumet när du tog körkortet som gäller, skulle du däremot behöva ta om körkortet då är det ju datumet före 1996 ur spel så att säga.
Ja!!!!!Så länge du inte behöver ta om körkortet så är det ju fortfarande datumet när du tog körkortet som gäller, skulle du däremot behöva ta om körkortet då är det ju datumet före 1996 ur spel så att säga.