I senaste numret av tyska husbilstidningen Reisemobil International, nr 1/2018, som kom ut i december i år, sid 81, finns en artikel där tidningen berättar att Fiat i Tyskland återkallar (rückrufaktion) 38 233 fordon av typ Dukato 2.3 Mjet E 6, tillverkade under tiden februari 2016 och juli 2017. Fordonen, inkl husbilar, har sålts i hela världen, varav 18 005 i Tyskland.
Man får intrycket av artikeln att tyska motsv till Transportstyrelsen eller Trafikverket har varit inblandat i beslutet att återkalla de aktuella fordonen.
Efter artikeln har jag kontaktat svenska Fiat som inte kände till problemet och f n inte kommer att vidtaga några åtgärder.
Vi får således avvakta och se om liknande problem uppstår eller upptäcks i Sverige. Bra om vi rapporterar om dessa i detta forum för uppföljning och ev åtgärder.
Kanske någon medlem i Motormännen har kontakt med organisationens jurister som är vana att hantera liknande problem.
Även ni medlemmar i HBK som köpt husbilar i Tyskland kan informera om återkallandet.
Artikeln fritt översatt med hjälp av Google:
Fiat: Rückrufaktion
"Dukato till verkstäder"
"Fiat har startat en återkallningskampanj tillsammans med tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen/Trafikverket. Det riktar sig till Dukato 2.3 Mjet E 6 från produktionsperioden febr 2016 till juli 2017.
Över hela världen finns 38 233 fordon, varav 18 005 i Tyskland. I dessa siffror inkluderas husbilar.
I modellen kan EGR-rören bryta eller gå sönder p g a bristande tillverkning. Den kan komma i kontakt med generatorn, vilket i värsta fall medför kortslutning eller t o m brand.
Ägarna till alla berörda fordonen har skriftligen anmodats att besöka en verkstad. Där kontrolleras EGR-rörets fastsättning och ersätts vid behov.
Kontrollen tar strax under 30 min, ev byte en knapp timme.
För kunden kostar åtgärderna ingenting".
Bengt
Man får intrycket av artikeln att tyska motsv till Transportstyrelsen eller Trafikverket har varit inblandat i beslutet att återkalla de aktuella fordonen.
Efter artikeln har jag kontaktat svenska Fiat som inte kände till problemet och f n inte kommer att vidtaga några åtgärder.
Vi får således avvakta och se om liknande problem uppstår eller upptäcks i Sverige. Bra om vi rapporterar om dessa i detta forum för uppföljning och ev åtgärder.
Kanske någon medlem i Motormännen har kontakt med organisationens jurister som är vana att hantera liknande problem.
Även ni medlemmar i HBK som köpt husbilar i Tyskland kan informera om återkallandet.
Artikeln fritt översatt med hjälp av Google:
Fiat: Rückrufaktion
"Dukato till verkstäder"
"Fiat har startat en återkallningskampanj tillsammans med tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen/Trafikverket. Det riktar sig till Dukato 2.3 Mjet E 6 från produktionsperioden febr 2016 till juli 2017.
Över hela världen finns 38 233 fordon, varav 18 005 i Tyskland. I dessa siffror inkluderas husbilar.
I modellen kan EGR-rören bryta eller gå sönder p g a bristande tillverkning. Den kan komma i kontakt med generatorn, vilket i värsta fall medför kortslutning eller t o m brand.
Ägarna till alla berörda fordonen har skriftligen anmodats att besöka en verkstad. Där kontrolleras EGR-rörets fastsättning och ersätts vid behov.
Kontrollen tar strax under 30 min, ev byte en knapp timme.
För kunden kostar åtgärderna ingenting".
Bengt