• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återbetalning av utländsk moms

Harri

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024
Hej

Har varit nere i Tyskland i helgen och köpt mig en ny husbil som i sin tur betyder att jag skall betala svensk moms på det hela här hemma, vilket jag mycket väl är medveten om. Men min fråga är hur går jag till väga för att få tillbaka den tyska momsen som jag betalar till biförsäljaren i Tyskland. Bilförsäljaren säger att jag skall stämpla ett underlag i den svenska tullen och skicka tillbaka det till de så sätter de in den tyska momsen på mitt konto. Jag har varit i kontakt med Tullverket och de säger att de inte befattar sig med att stämpla några underlag utan hänvisar mig till Skatteverket istället. Till slut till min fråga. Är det någon som har köpt en ny husbil inom EU och hur har ni i sin tur hanterat återbetalningen av den utlänska momsen? Kommer att hämta hem min Rapido 983M om tre veckor. Tacksam för svar.

/Harri

:confused:
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Köpte utan moms i Tyskland och pappren skickades till mig efter att momsen var betald hemma.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Vara köpt i Tyskland för utförsel skall uppvisas i den tyska tullen vid exporttillfället om man begär återbetalning av den tyska momsen.
 

Harri

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Hej Gunnar

Har du någon erfarenhet av detta nyligen? Bilhandlaren säger att det är den svenska tullen som skall hantera frågan, vilket de inte gör enligt Tullverket. Jag har även mailat till Skatteverket i frågan, men har inte fått den besvarad än.

Mvh
Harri
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Om du köper en helt ny oregistrerad husbil i Tyskland så skall den tyska handlaren inte ta ut någon tysk moms av dig.
Ifall du betalar tysk moms tar det lång tid att få återkallad inbetald moms från den tyska skattemyndigheten. En sak kan du vara säker på, Fritz betalar inte ut några momspengar till dig innan han har fått tillbaks pengar i sin tur av skattemyndigheten.

De svenska skattereglerna säger dessutom att du måste betala in den svenska momsen inom vissa dagar räknat från köpet, skulle tro att du har 30 dagar på dig, sen kan det bli straffavgift.
Detta innebär i förlängningen att du får ligga ute med dubbel moms.

- Så mitt råd är att undvik betala VAT i Tyskland.
Ett råd till, registrerar in husbilen fort som attan i Sverige. Dispenser för avgasrening etc på är tidsbegränsade på nya fordon. Går denna dispens ut som löper på motornumret i husbilen är det kört, ( blir mycket dålig affär.) Vår medlem HBK 193 Olof Olsson kan skriva en rysare om detta när han importerade en fabriksny Hobby 750 GEL.


Mvh Torbjörn
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Hej!

Det är riktigt som Torbjörn skriver att den tyske försäljaren inte ska ta ut någon tysk moms. Han ska registrera fordonet i exportvagnsregistret eller motsvarande i Tyskland, dvs du får tyska tillfälliga exportskyltar till fordonet. Du får begränsad tid på dig att köra fordonet till Sverige. När du kommer och ska registrera fordonet i Sverige kommer du att bli tvungen till att betala Svensk moms.

MVH

Home-car
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Home-Car,

Stämmer mycket bra det du skrev. Jag har köpt flera personbilar i Tyskland och bilen registrerades med export plåtar vilka är helt momsfria. Man känner lätt igen dom export plåtar, på högra sidan av nummerskylten står det ett datum i ett gult eller röd fält. Ett gult fält gäller mellan 1 - 3 månader ett röd fält gäller ett år.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Belgien,
Jag trodde att dom gula var endast för förflyttning inom Tyskland och även kan användas på obesiktigade bilar ,och dom röda skulle vara exportskyltar som godkänns utomlands.Rätta mig
om jag har fel men den informationen fick jag av en bilhandlare här hemma.Själv har jag haft röda
skyltar på mina importbilar utom engång då handlaren lånade mig sina egna provskyltar.

Mvh Tom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24131

Guest
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Jag går i funderingar att köpa en en husbil som redan är inregistrerad i Tyskland. Men som dock gått under 600 mil och är 3 månader gammal vilket ju innebär att den momsbeläggs i sverige. Någon som vet hur man hanterar momsen i detta fall?

Finns det andra avgifter än moms som tillkommer pga att fordonet betraktas som nytt?
 
Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Hej

Jag har för mig att denna regel om 600mil och 6 mån är borttagen och att det är bilprovningen som bedömmer om bilen är ny eller beg. (är dock lite osäker så kolla med bilprovningen). Räknas den som beg, så skall du betala momsen i Tyskland för den är lägre än den Svenska.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Tuxerr, det är rätt, din bil betraktas som ny ur momsperspektiv.
Det betyder att du skall betala svensk moms 25% i stället för den tyska på 19%.

Där finns ju dock lite olika varianter för att spara de 6% som ju kan vara en betydande summa på en nyare större bil.

Man kan hyra bilen av handlaren tills gränserna uppnåtts, hyresbeloppet dras av köpeskillingen. Du måste dock då åka dit igen för att fixa med skyltarna o Fahrzeugbrief.

Man kan lägga en handpeng och hämta den då den fyllt 6 månader och sedan köra med den så den passerat 600 mil.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Vad ni krånglar till allting! På den den tiden jag smugglade guld från Tyskland till Sverige så drog jag av den tyska omsen i tullen och gedde (göteborska för gav) sen f-n i att betala svensk oms och sen delade guldhandlaren i Sverige och jag på den svenska omsen (vinst: 1/3 till handlaren och 2/3 till mig). Detta upplevde jag som rätt krångligt så jag övergick sen till att köpa guldet i Luxemburg i stället (nix moms). Preskriberat nu, hoppas jag!
Jag tyckte mycket om dörrmattan på SEbanken i Luxemburg, för där rörde sig mattan i entrén så att man slapp anstränga sina fotleder i onödan innan man trädde in i helgedomen.

En episod från den tiden har jag inte hjärta att undanhålla klubbmedlemmarna. En gång tog jag "guldsmugglartåget" från Luxemburg till Tyskland och på stationen i Trier klev det på en mängd tullpoliser utrustade med någon sorts detektorer. När en av dom kom till min kupé, så sa jag artigt "Guten Tag, herr Polizei", på min bästa Göteborgstyska, varpå tullaren bad att få se mitt pass och när han såg att jag var svensk, så minns jag att han sa till sin kollega "das ist nur ein dummer Schwede", varpå han gick vidare till nästa kuppe. När tåget lämnade Trier så stod det fullt med avkastade och ångerfulla tyskar på perrongen! Kul!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Apropå rörlig dörrmatta i Jappes inlägg .... nu hamnar jag riktigt off topic!

Jag skulle ge bra mycket för att på film ha förevigat min i slutet av 60-talet blivande hustru klivandes barfota in på dylik matta i Wessels, Lillån, Örebro.

Illtjutet och dansen för att komma av den ivrigt borstande mattan har etsat sig fast i minnet - en sån film skulle gjort sig på You Tube !!

LasseF
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Återbetalning av utländsk moms

I de fall tyska handlare vägrat sälja utan moms har jag fått tillbaka den sedan de fått kopia på momsinbetalningen i Sverige samt kopia på registreringsbeviset. Helst vill de ha det tyska reg.beviset i retur för att kunna exportregistrera i tyskland men det behöver du ju i Sverige, för registreringen så efter lite tjat så var de nöjda enligt ovan. Tyska vägverket kommer också så småningom att få en registeruppgift från Sverige att bilen är reggad här, men dessa filöverföringar sker med månadsintervall eller mer.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Återbetalning av utländsk moms

att justera mätaren är tydligen inte olagligt åt vilket håll det vara må
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Det verkar som det finns många skrivglada amatör i HBK som vill lära ut hur man går tillväga vid import.

För det första så gäller 6 månader regeln samt 600 mil om man vill ta in husbilen med 19% moms ( VAT )
För det andra så kan man inte manipulera med mätarställningen vid import.
På fakturan skall det klart och tydligt framgå hur många km husbilen rullat vid köpet. Den fysiska mätarställningen bryr sig inte vägverket om.
Med ganska hög sannolikhet begär vägverket en fakturakopia av den tyska säljaren som ett led i ursprungskontrollen.
- Så glöm dessa goda råd om ändrade regler samt att skruva fram mätarställningen.

Det finns bara ett sätt att göra vilket Roland skriver i sitt inlägg. Du måste hyra bilen av handlaren tills du kört dina 600 mil. Detta förfaringssätt är dessutom lagligt. Tryggheten med att hyra husbilen är att den blir helförsäkrad från första dagen vilket inte är möjligt om man köper husbilen kontant och kör hem den på exportskyltar.
Under hyrestiden betalar du skatt och försäkring till handlaren plus en rejäl handpenning som dras av vid köpet.
Kostnaden på en 6 månaders period ligger på ca 1000.- EUR.
Efter hyrestiden betalar du husbilen samt skickar ner skyltarna till säljaren som avregistrerar husbilen i Tyskland, därefter skickar handlaren upp fakturan samt reg.handlingarna till dig.


PS: Under hyrestiden får du hålla tummarna på att den tyska husbilsförsäljaren inte går i konkurs….

Torbjörn
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Det känns tryggt att det finns så många experter som tycks veta allt på det här forumet.
Med handen på hjärtat borde det inte vara lättare att välja en av dem många tusentals husbilarna som finns i Tyskland som uppfyller kraven som beg.bil
 
Senast ändrad:

Harri

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
2549
Medlemskap
2024
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Tack för alla kloka råd jag fått angående tysk momsåterbetalning. Jag har varit i kontakt med min bilhandlare kring denna fråga igen. De lovade undersöka något alternativ åt mig, vi får se var det slutar. I vilket fall som helst flyger jag ner till Tyskland nästa vecka för att köra hem min nya Rapido 983M. Torbjörns alternativ borde vara det smartaste för min del, dvs. att inte betala den tyska momsen till bilförsäljaren, får se om de går med på det på ngt. sätt.

Mvh
Harri
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Återbetalning av utländsk moms

Hej........
.........
:confused:

Jag har köpt ny personbil från Danmark men det är några år sedan. Det var den naturligaste sak för säljaren att plocka bort momsen. Bilen ska momsas i det land som fordonet ska brukas. Jag skulle se till att köpa bilen på export och betala in svensk moms till särskilda skattekontoret i Ludvika.

Köper du en ny bil från ett annat EG-land ska du betala moms i Sverige. Du som inte är momsregistrerad ska själv anmäla köpet genom att fylla i blanketten "Anmälan om förvärv av nytt transportmedel i annat EG-land" (SKV 5934) och skicka den till Skatteverket i Ludvika.

Du kommer då att få en deklarationsblankett och ett inbetalningskort. Momsen ska betalas senast 35 dagar efter köpet.

/Knausen
 
Toppen